Extras din referat
1.1. Noțiunea de trezorerie a întreprinderii 2
1.2. Elaborarea bugetului de trezorerie 3
1.3. Indicatorii de lichiditate 6
1.1. Noțiunea de trezorerie a întreprinderii
Trezoreria a fost definită ca surplusul de resurse de finanţare carese degajă din întreaga activitate economică, respectiv diferenţadintre Fondul de rulment (FR) şi nevoia de fond de rulment(NFR).
TN = FR – NFR
O definire mai completăa trezoreriei poate fi dată de sumaelementelor constitutive ale acesteia ca active şi pasive detrezorerie. Elementul de bază în această nouă definire îl reprezintălichidităţile (disponibilităţi băneşti), alături de care apar activelefinanciare de trezorerie şi pasivele de trezorerie.
Trezoreria = Lichidități + Active financiare de trezorerie – Pasive de trezorerie
Lichidități
(+) Active financiare de trezorerie
(+) Pasive de trezorerie
(-)
- În cont curent
- În casă - Titluri (valorimobiliare de plasament)
- Efecte comercialede încasat
- Bilete detrezorerie şicertificate dedepozit în portofoliu - Sold creditor alcontului curent
- Credite de trezorerie(deficite de trezorerie)
- Credite de scont
Trezorierul:funcţia de trezorier este una dintre cele mairesponsabile pentru soarta firmei. Cel mai adesea această funcţieeste îndeplinită de directorul financiar, de şeful de serviciufinanciar sau şeful de serviciu contabilitate.
Obiectivele gestiunii de trezorerie:
- Evitarea pierderilor în zile de decontare la încasările şi plăţile prin bancă ale firmei;
- Creşterea operativităţii încasării creanţelor firmei;
- Eşalonarea echilibrată a scadenţelor obligaţiilor de plată;
- Obţinerea celui mai bun credit şi la cel mai mic cost real;
- Optimizarea utilizării excedentului de trezorerie, prin ceamai bună plasare a lichidităţilor, care asigurărentabilitatea, siguranţa şi lichiditatea.
Gestiunea trezoreriei regrupează ansamblul deciziilor, regulilor şi procedurilor care asigură, la costul cel mai redus, menţinereaechilibrului financiar.
1.2. Elaborarea bugetului de trezorerie
Are ca funcţiune previziunea încasărilor şi plăţilor pornind de la previziunea cheltuielilor, din care se exclud cele neplătibile(amortizări şi provizioane calculate) şi de la previziuneaveniturilor, din care se exclud cele încasabile (producţia stocată).
Încasările vor cuprinde:
- vânzările cu plata imediată;
- încasarea vânzărilor pe credit;
- vânzările de valori mobiliare;
- vânzările de imobilizări;
- obţinerea unui împrumut sau vânzarea unei noiemisiuni de titluri;
- încasarea chiriilor, dobânzilor, dividendelor şi a altor venituri.
Plăţile vor cuprinde:
- plata cumpărărilor la vedere şi pe credit;
- plata salariilor şi a premiilor;
- plata cheltuielilor de exploatare, de administraţie şi dedesfacere;
- vărsarea impozitelor şi taxelor la bugetul statului;
- achiziţiile de imobilizări;
- plata dobânzilor şi a ratelor scadente;
- răscumpărarea titlurilor emise de firmă;
- vărsarea dividendelor către acţionari sau a retragerilor de fonduri de către proprietari.
În elaborarea bugetului de trezorerie două faze sunt mai importante:
1. Previziunea încasărilor şi plăţilor;
2. Determinarea şi acoperirea soldurilor de trezorerie carerezultă din compararea încasărilor cu plăţile.
Această fazăcuprinde la rândul ei trei operaţii:
a) determinarea soldurilor de trezorerie înainte deacoperire
b) acoperirea, prin credite, a deficitului de trezorerie sau plasarea excedentului de trezorerie;
c) elaborarea bugetului definitiv de trezorerie.
Elaborarea bugetului de trezorerie este ultima etapă a procesuluide bugetare a firmei, iar trezoreria va fi, în mod firesc, rezultanta previziunilor din celelalte bugete: al vânzărilor, alaprovizionărilor, al cheltuielilor de personal, al investiţiilor, aladministraţiei, etc.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Gestiunea Trezoreriei Intreprinderii.doc