Introducere 2 Capitolul I: Aspecte generale privind Fondurile Structurale 3 1.1.Scurt istoric al Fondurilor Structurale 3 1.2. Notiuni conceptuale 4 1.3. Tipuri de instrumente structurale ale Uniunii Europene 4 1.4. Obiectivele Fondurilor Structurale 7 1.5. Principii de implementare si gestionare a Fondurilor Structurale 8 Capitolul II: Analiza cu privire la gestiunea Fondurilor Structurale 9 2.1. Conturarea Fondurilor Structurale 9 2.2. Modalitati de atragere si alocare a Fondurilor Structurale 9 2.3. Procesul de planificare, conceptie si parteneriat 11 2.4. Accesarea Fondurilor Structurale 13 2.5. Monitorizarea Fondurilor Structurale 13 2.6. Controlul Fondurilor Structurale 14 Capitolul III: Fondurile Structurale in Romania 15 Concluzii 17 Bibliografie 19
Introducere Politica de coeziune a Uniunii Europene, desi este o politica veche de mai bine de 30 de ani, a suferit o serie de transformari in ceea ce priveste nivelul obiectivelor specifice cat si a instrumentelor prin care acestea au fost puse in practica si alocarile financiare. Uniunea Europena este probabil cel mai important finantator mondial ce acorda statelor membre peste 40 de miliarde de euro anual prin intermediul diferitelor programe si instrumente financiare. Fondurile Structurale sunt generic, a doua investitie ca pondere, dupa Politica Agricola Comuna, din bugetul Uniunii Europene. Pentru anul 2007, bugetul Comisiei Europene a alocat o pondere mai mare obiectivelor coeziune economic si social, precum si cresterea competitivitatii economice decat sectorului agricultura ce a fost , ca pondere, cea mai mare investitie din bugetul Uniunii pentru o lunga perioada de timp. Prin intermediul Fondurilor Structurale sunt finantate proiecte care contribuie la dezvoltarea zonelor mai putin avansate, prin investitii pentru coeziune economic si social, in domenii precum dezvoltarea resurselor umane, a infrastrcuturii locale si regionale, servicii sociale cat si servicii turistice. Scopul investitiilor ce au la baza aceste fonduri este crearea de locuri de munca, cresterea nivelului competitivitatii si imbunatatirea calitatii vietii pentru populatia tarilor member ale Uniunii Europene. Fondurile Structurale trebuie gestionate si directionate incat sa permit apropierea decalajelor intre regiuni si sa nu le adanceasca. Nota distincta pe care UE o realizeaza, in tot acest peisaj, consta in atentia pe care o acorda faptului ca nu toate regiunile se bucura de aceleasi conditii economice, geografice si sociale si, ca urmare a acestei realitati, nu toate pot concura de pe aceleasi pozitii. Capitolul I Aspecte generale privind Fondurile Structurale 1.1.Scurt istoric al Fondurilor Structurale Odata cu Tratatul de la Roma din 1957 statele semnatare mentionau faptul ca este necesar " a se consolida unitatea economiilor lor si de a se asigura o dezvoltare armonioasa a acestora, reducand astfel diferenta dintre regiuni." In anul 1958 se pune in aplicare 2 fonduri europene sectoriale si anume: Fondul Social European si Fondul European de Orientare si Garantare Agricola. La inceput politica de coeziune econimica si sociala avea un caracter redistributive. Doi ani mai tarziu se creeza Fondul European de Dezvoltare Regionala pentru a se redistribui o parte din contributia statelor catre regiunile mai putin dezvoltate. Cresterea competentelor Uniunii Europene a necesitart revizuirea rolului cat si a modului de alocare a acestor fonduri. Odata cu accesul unor state mai putin dezvoltate (Portugalia, Grecia, Spania) a fost necesara o crestere a sprijinului financiar comunitar acordat de catre statele member in ansamblul regiunilor mai putin dezvoltate. De-a lungul istoriei integrarii europene postbelice s-a acordat tot mai multa importanta coeziunii. Insa, pe masura ce Uniunea se extindea, realizarea coeziunii econo-mice si sociale a devenit mai dificila, deoarece statele membre deveneau tot mai eterogene. Aceste considerente au dus la modificari succesive ale regulilor si procedurilor de alocare ale acestor fonduri. O prima reforma a inceput in anul 1987 si a fost finalizata in anul 1992 prin introducerea propunerilor formulate de "pachetele Delors". In perioada 1989 - 1993 s-a realizat o reforma a fondurilor de solidaritate ce a fost decisa de catre Consiliul de la Bruxelles. Incepand cu aceasta data fondurile de solidaritate sunt denumite fonduri structurale.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).