Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale

Referat
8/10 (2 voturi)
Domeniu: Finanțe
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 35 în total
Cuvinte : 7406
Mărime: 68.20KB (arhivat)
Publicat de: Teofil Cristian
Puncte necesare: 8
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Bogdan Narcis Firtescu
Referatul a fost prezentat in cadrul Facultatii de Economie si Administrarea Afacerilor din Iasi, specializarea Finante - Banci.

Cuprins

  1. CAP I: PÂRGHIILE ECONOMICO – FINANCIARE.2
  2. 1.1. Conţinutul şi trăsăturile pârghiilor economico – financiare.2
  3. 1.2. Concepţii asupra problematicii pârghiilor economico – financiare.6
  4. 1.2.1. Concepţia clasică.7
  5. 1.2.2. Concepţia modernă.8
  6. CAP II: CHELTUIELILE PUBLICE.10
  7. 2.1. Conceptul de cheltuieli publice şi conţinutul acestora.10
  8. 2.2. Clasificarea cheltuielilor publice.13
  9. CAP III: CHELTUIELILE PUBLICE ÎN IPOSTAZA DE PÂRGHIE FINANCIARĂ.20
  10. 3.1. Cheltuieli publice pentru acţiuni social – culturale.20
  11. 3.1.1. Cheltuieli publice pentru învăţământ.22
  12. 3.1.2. Cheltuieli publice pentru cultură, artă şi sport.24
  13. 3.1.3. Cheltuieli publice pentru ocrotirea sănătăţii.25
  14. 3.1.4. Cheltuieli publice pentru securitate socială.27
  15. 3.2. Cheltuieli publice pentru servicii publice generale, ordine
  16. publică şi siguranţă naţională.28
  17. 3.3. Cheltuieli publice pentru apărare naţională.30
  18. 3.4. Cheltuieli publice pentru acţiuni economice.32
  19. BIBLIOGRAFIE.34

Extras din referat

CAP I: PÂRGHIILE ECONOMICO - FINANCIARE

1.1. Conţinutul şi trăsăturile pârghiilor economico – financiare

Mecanismul de conducere a economiei naţionale încorporează o serie de componente de natură financiară printre care se regăsesc şi o multitudine de instrumente financiare, fiecare dintre ele având sarcina să contribuie la atingerea anumitor scopuri. Voi prezenta în continuare câteva dintre aceste scopuri precum şi instrumentul financiar corespunzător:

a) Estimarea, de către autorităţile publice centrale, a necesarului de resurse financiare publice şi a posibilităţilor de procurare a acestora la nivelul întregii societăţi.

b) Estimarea necesarului de resurse financiare şi a posibilităţilor de procurare a acestora la microeconomic (întreprinderi, instituţii publice, organizaţii fără scop lucrativ).

În aceste două situaţii instrumentele financiare îmbracă forma previziunilor, a programelor şi a planurilor financiare, care poartă denumirea de balanţe financiare, bugete de stat, bugete locale, bugete de venituri şi cheltuieli ale întreprinderilor şi instituţiilor etc. Aceste instrumente oferă organelor competente informaţii utile pentru judecarea potenţialului financiar al societăţii, al sectorului public, al celui privat, al unitătilor administrativ – teritoriale sau al agenţilor economici şi sociali luaţi în mod individual.

c) Determinarea efortului financiar reclamat de realizarea unor obiective sau acţiuni, a efectelor scontate de pe urma acestora şi a raportului dintre efort şi efect.

Instrumentele financiare utilizate în acest caz constau în diverse metode şi tehnici de lucru, care servesc la determinarea eficienţei economice sau a eficacităţii unor cheltuieli şi, pe această bază, la stabilirea opţiunilor în cazul unor soluţii alternative.

d) Constituirea fondurilor publice de resurse financiare.

e) Repartizarea şi dirijarea resurselor financiare de la fondurile publice la diverşi beneficiari.

Instrumentele utilizate la cele două puncte anterioare reprezintă metode de prelevare a unor resurse la fondurile publice (impozite, taxe, venituri nefiscale, împrumuturi etc.), respectiv metode de dirijare a acestora către diverşi beneficiari (alocaţii, subvenţii şi transferuri bugetare, credite etc.).

f) Influenţarea proceselor economice, a acţiunilor sociale, a fenomenelor demograficeetc., în direcţia indicată de autorităţile publice abilitate, în vederea armonizării intereselor generale şi individuale, naţionale şi locale, a raţionalităţilor pe termen scurt şi a celor de perspectivă.

Acest ultim scop este satisfăcut cu ajutorul instrumentelor financiare cu dublă funcţiune, de prelevare – dirijare şi de influenţare a proceselor economice, sociale şi de altă natură.

Având în vedere cele prezentate mai sus, autorul Iulian Văcărel îşi pune întrebarea: „Oare toate metodele de prelevare şi de plată constituie pârghii la îndemâna statului, iar în caz contrar, ce anume le conferă caracterul de pârghii?”. Pentru a putea continua această idee este necesar în primul rând să definim noţiunea de pârghie.

Ca noţiune ce provine din fizică, pârghia are semnificaţia unei forţe care dă un impuls unui anumit proces sau fenomen. Adaptată la domeniul economic, pârghia financiară semnifică utilizarea categoriilor financiare ca instrumente de influenţare a activităţilor economice şi financiare într-un anumit sens şi pentru realizarea anumitor obiective.

Revenind la întrebarea de mai sus, tot autorul este cel care dă răspunsul, şi anume: „Categoriile valorice folosite în procesul de constituire şi repartizare a fondurilor de resurse financiare pot constitui pârghii numai în măsura în care ele îndeplinesc realmente anumite funcţii economice, se angrenează organic în mecanismul de funcţionare a economiei, contribuind la soluţionarea, pe baze economice, a unor probleme în condiţii mai bune decât s-ar putea face prin metode administrative.”.

Preview document

Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 1
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 2
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 3
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 4
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 5
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 6
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 7
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 8
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 9
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 10
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 11
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 12
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 13
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 14
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 15
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 16
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 17
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 18
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 19
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 20
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 21
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 22
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 23
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 24
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 25
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 26
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 27
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 28
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 29
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 30
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 31
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 32
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 33
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 34
Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico - Sociale - Pagina 35

Conținut arhivă zip

  • Folosirea Parghiei Cheltuielilor Publice pentru Influentarea Activitatii Economico - Sociale.doc

Te-ar putea interesa și

Analiza veniturilor și cheltuielilor bugetare de stat

INTRODUCERE Instituirea sistemelor bugetare este rezultatul eforturilor depuse, în mod deosebit de burghezia aflată în ascensiune, pentru a se...

Folosirea Pârghiei Impozitelor pentru Influențarea Activităților economico-sociale

1. Rolul impozitelor în concepţiile economice Finanţele în general şi cele publice în special, şi-au conturat ca problematică de cercetare...

Folosirea pârghiei cheltuielilor publice pentru influențarea activităților economico-social

I.Conceptul de pârghie financiară si rolul ei 1.1 Definiţie-pârghie financiară Noţiunea de pârghie provine din fizică, cu semnificaţia unei forţe...

Cheltuieli Publice

1. Conceptul de cheltuieli publice si continutul acestora Cheltuielile publice concretizeaza cea de-a doua faza a functiei de repartitie a...

Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activităților Economico-sociale

Cap 1.Abordări privind folosirea cheltuielilor publice ca pârghie financiară 1.1 Conceptul de pârghie financiară Pârghia financiară, noţiune ce...

Folosirea Pârghiei Cheltuielilor Publice pentru Influențarea Activității Economico-sociale

Cap I. Noţiunea de pârghie Pârghia, termen ce provine din fizică, este definită în Dicţionarul limbii române ca “Bară rigidă care se sprijină pe...

Folosirea pârghiei cheltuielilor publice pentru influențarea activității economico - sociale

1 Conceptul de pârghie financiară și rolul acesteia îneconomie 11Conceptul de pârghie financiară Expresia de pârghie financiară își are originile...

Folosirea Parghiei Impozitelor pentru Influentarea Activitătii economico-sociale

Cap.1 Rolul impozitelor in functionarea mecanismului financiar 1.1 Impozitele - rol de pârghie financiara a finantelor publice Notiunea de...

Ai nevoie de altceva?