Finanțe publice locale - autonomia locală

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Finanțe
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 11 în total
Cuvinte : 3334
Mărime: 27.36KB (arhivat)
Publicat de: Oliviu Vereș
Puncte necesare: 7

Cuprins

  1. Capitolul I. Consideraţii generale privind autonomia locală .2
  2. Capitolul II. Autonomia locală şi relaţia cu finanţele locale 4
  3. Capitolul III. Rolul bugetelor locale în creşterea autonomiei locale .7
  4. Concluzii 10
  5. Bibliografie 11

Extras din referat

Capitolul I. Consideraţii generale privind autonomia locală

Principiul autonomiei locale este principiul fundamental care guvernează administraţia publică locală şi activitatea autorităţilor acesteia, care constă în „dreptul unităţilor administrativ – teritoriale de a-şi satisface interesele proprii fără amestecul autorităţilor centrale” , principiu care atrage după sine descentralizarea administrativă, autonomia fiind un drept iar descentralizarea un sistem care implică autonomia.

Autonomia locală, privită exclusiv din punct de vedere administrativ, nu apare decât ca o ultimă treaptă de dezvoltare a descentralizării administrative, în esenţă, aceasta reprezentănd transferarea unor competenţe de la nivel central către diverse organe sau autorităţi administrative, care funcţionează autonom în unităţile administrativ-teritoriale, autorităţi alese de către colectivităţile locale respective, considerate şi corpuri administrative autonome.

Autonomia locală nu se poate manifesta în mod real decât dacă este recunoscută şi în planul resurselor financiare, materiale şi umane de care dispun.

Potrivit art. 3 din Legea nr. 215/2001 a administraţiei publice locale ,, prin autonomie locală se înţelege dreptul şi capacitatea efectivă a autorităţilor administraţiei publice locale de a soluţiona şi gestiona, în numele şi interesul colectivităţilor locale pe care le reprezintă, treburile publice, în condiţiile legii”. Art. 4 a Legii stabileşte conţinutul autonomiei locale, specificându-se că aceasta este numai administrativă şi financiară şi priveşte organizarea, funcţionarea, competenţele, atribuţiile şi gestionarea resurselor care aparţin unităţii administrativ-teritoriale.

Alţi autori, consideră că autonomia locală constă în repartizarea puterii de decizie între guvernul central, pe de o parte, şi agenţii locali, pe de altă parte (primari, consilieri locali) care sunt într-o anumită măsură independenţi de puterea centrală, adică au dreptul de a lua diferite măsuri fără a fi cenzuraţi sau fără a cere aprobarea guvernului central.

În ce priveşte relativa independenţă a autorităţilor administraţiei publice locale, ea presupune autonomia administrativă şi mai ales financiară a acestora. Autonomia locală are, în consecinţă un caracter pur administrativ, iar autorităţile locale au o competenţă determinată, şi anume: dreptul de reglementare şi de răspundere proprie, în condiţiile prevăzute de lege, pentru rezolvarea treburilor colectivităţilor locale, adică ,,o sferă proprie de acţiune” aşa cum este ea denumită convenţional în practica administraţiei.

Principiul autonomiei locale, în practică cunoaşte două forme: funcţională (tehnică) şi autonomia teritorială. Autonomia funcţională constă în recunoaşterea posibilităţii pentru unele servicii publice de a beneficia de autonomie în domeniul lor de activitate, iar autonomia teritorială este cea prin care se recunoaşte unităţilor administrative dreptul, în condiţiile legii, de a se autoadministra. Din această perspectivă, autonomia locală presupune existenţa unor condiţii şi îndeplinirea unor exigenţe, cum ar fi: prezenţa unor colectivităţi care să aibă interese şi cerinţe specifice faţă de interesele colectivităţii naţionale, existenţa unor mijloace materiale şi financiare puse la dispoziţia colectivităţilor locale, a căror gestionare se realizează sub responsabilitatea acestei colectivităţi, autorităţile care conduc colectivitatea locală trebuie să fie alese dintre cetăţeni ce o compun, stabilirea unor atribuţii distincte pentru autorităţile alese, potrivit cărora ele pot să decidă liber în rezolvarea problemelor locale.

Principiul autonomiei locale se fundamentează pe propriul său patrimoniu, care este administrat şi gestionat de către autorităţile alese ale administraţiei publice locale, în conformitate cu prevederile legale. Patrimoniul de care dispune fiecare colectivitate din cadrul unităţilor administrativ-teritoriale constituie baza economică necesară rezolvării în mod autonom a treburilor publice locale, el reprezentând atât sursa de venit a colectivităţilor locale, cât şi mijlocul de garantare a creditelor ce îi sunt necesare acestei colectivităţi. Pentru aceasta, legiuitorul organic a stabilit că în scopul asigurării autonomiei locale, autorităţile administraţiei publice locale din comune, oraşe şi judeţe să elaboreze şi să aprobe bugetele de venituri şi cheltuieli, având dreptul să instituie şi să perceapă impozite şi taxe locale, în condiţiile legii.

Preview document

Finanțe publice locale - autonomia locală - Pagina 1
Finanțe publice locale - autonomia locală - Pagina 2
Finanțe publice locale - autonomia locală - Pagina 3
Finanțe publice locale - autonomia locală - Pagina 4
Finanțe publice locale - autonomia locală - Pagina 5
Finanțe publice locale - autonomia locală - Pagina 6
Finanțe publice locale - autonomia locală - Pagina 7
Finanțe publice locale - autonomia locală - Pagina 8
Finanțe publice locale - autonomia locală - Pagina 9
Finanțe publice locale - autonomia locală - Pagina 10
Finanțe publice locale - autonomia locală - Pagina 11

Conținut arhivă zip

  • Finante Publice Locale - Autonomia Locala.docx

Alții au mai descărcat și

Politici și Practici Fiscale

I. Utilizarea impozitului ca instrument Cea mai mare parte a resurselor publice sunt prelevari obligatorii si de aceea se impune definirea...

Analiza Impozitului pe Profit

Propuneri privind cotele de impozit pe profit Nu se pot încheia aceste scurte consideratii asupra cotei de impunere, fara a fi exprimata opinia...

Moneda în România

Infiintarea bancii nationale a romaniei (1880) Banca Nationala a Romaniei este prima institutie de emisiune a statului roman independent....

Te-ar putea interesa și

Bugetele Locale - Instrumente de Realizare și Consolidare a Autonomiei Administrației Publice Locale

CAPITOLUL I ADMINISTRATIA PUBLICA LOCALA SI DESCENTRALIZAREA ADMINISTRATIVA PE BAZA PRINCIPIULUI AUTONOMIEI LOCALE 1.1. CONCEPTUL DE...

Monografie Primăria Iași

CAP 1. Organizarea şi funcţionalitatea la Primăria Muncicipiului Iaşi 1.1. Scurt istoric Orasul Iaşi se numară printre cele mai vechi şi mai...

Bugetele Locale

Administraţia se regăseşte pretutindeni în toată complexitatea vieţii sociale, constituind una dintre cele mai utile activităţi umane. Legea de...

Execuția bugetară. Bugetele locale

CAPITOLUL I AUTONOMIA BUGETELOR LOCALE 1.1. Aspecte generale Comunitåtile locale sunt colectivitåti umane delimitate teritorial, politic si...

Raport privind Practica de Producție și Licență în Cadrul Direcției Generale Finanțe Ialoveni

INTRODUCERE Actualitatea temei investigate. Importanţa şi necesitatea studierii procesului de consolidare a finanţelor publice locale în sistemul...

Elaborarea Proiectelor de Bugete Publice în România

1. ORGANIZAREA BUGETARĂ ÎN ROMÂNIA 1.1. Conţinut şi intepretări privind sistemul bugetar şi componentele sale Finanţele publice reprezintă...

Structura finanțelor publice locale

1. APARIȚ IA FINANȚELOR PUBLICE LOCALE ÎN CADRUL SOCIETĂȚII Emisiunea şi utilizarea banilor ca expresie a dezvoltării schimbului de mărfuri şi...

Descentralizarea și Autonomia Finanțelor Publice Locale

CAPITOLUL I FINANTELE PUBLICE LOCALE-IN CONTEXTUL PROCESULUI DESCENTRALIZARII FINANCIARE 1.Conceptul finantelor publice locale pe plan...

Ai nevoie de altceva?