Extras din referat
1. Consideraţii generale despre controlul financiar preventiv
1.1. Conceptul de control financiar preventiv
Controlul financiar preventiv este activitatea prin care se verifică legalitatea şi regularitatea operaţiunilor efectuate pe seama fondurilor publice sau a patrimoniului public, înainte de aprobarea acestora.
Acesta este o diviziune a controlului financiar, în funcţie de momentul exercitării şi are drept scop prevenirea unor încălcări ale disciplinei financiare, sau angajării unor cheltuieli supradimensionate, urmărind concomitent necesitatea, legalitatea, oportunitatea şi economicitatea respectivelor operaţiuni. În practică, se realizează prin analiza documentelor de dispoziţie prin care se contractează drepturi şi obligaţii de natură patrimonială.
Controlul financiar preventiv constă în verificarea sistematică a proiectelor de operaţiuni incluse în sfera sa, din punctul de vedere al:
- legalităţii;
- regularităţii;
- încadrării în limitele creditelor bugetare stabilite potrivit legii.
În România, prima Lege asupra contabilităţii publice şi asupra controlului bugetului şi patrimoniului public, a apărut la 31 iulie 1929, după care controlul preventiv trebuia efectuat de persoane autorizate din afara unităţilor.
După Revoluţia de la 1948, controlul financiar a fost organizat în conformitate cu structura şi organizarea economiei în cadrul unităţilor, cu menirea de a asigura respectarea legilor, suferind în decursul timpului noi modificări.
O asemenea modificare s-a produs în momentul măsurilor luate pentru accelerarea reformei economice, când, activitatea de control financiar-contabil preventiv exercitată de Curtea de Conturi a fost trecută în sarcina Ministerului Finanţelor Publice, în cadrul căruia se exercită în baza prevederilor legale speciale.
1.1. Desfăşurarea controlului financiar preventiv
Controlul financiar preventiv este un proces complex ce necesită suficiente resurse umane şi de timp pentru ca rezultatele constatate în urma efectuării acestuia să fie relevante şi eficiente, de asemenea aceste rezultate au un impact puternic asupra entităţii în care se efectuează controlul.
În urma constatărilor făcute este evaluată entitatea în cauză, şi în caz de abateri de la lege se aplică sancţiunile în vigoare.
Din aceste motive, în desfăşurarea controlului financiar preventiv, se identifică mai multe etape obligatoriu de parcurs, printre care:
- metodologia de exercitare a controlului financiar preventiv;
- obiectivele controlului financiar preventiv;
- finalizarea controlului financiar preventiv.
Etapele menţionate mai sus au un rol la fel de important în desfăşurarea controlului financiar preventiv, însă, în continuare, o să analizez ultima etapă, finalizarea controlului financiar preventiv.
2. Finalizarea controlului financiar preventiv
2.1. Prezentarea documentelor
Pe parcursul primelor două etape, şi îndeosebi în cea de-a doua etapă, în funcţie de obiectivele urmărite, sunt verificate documente ce cuprind operaţiile ce se referă la drepturile şi obligaţiile patrimoniale ale unităţii, în faza de angajare şi de plată, în raporturile cu alte persoane juridice sau fizice. O parte din aceste documente sunt prezentate, după caz, şi în momentul finalizării controlului financiar preventiv.
Documentele privind operaţiile din care derivă drepturi sau obligaţii patrimoniale ce se reprezintă la control financiar preventiv vor fi însoţite de actele justificative corespunzătoare ce vor fi semnate în prealabil de către conducătorul compartimentului de specialitate în care urmează să se efectueze operaţia respectivă.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Finalizarea Controlului Financiar Preventiv - Controlul Financiar Delegat.doc