Executarea părții de venituri în bugetele locale

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Comunitatile locale reprezinta colectivitati umane, delimitate teritorial din punct de vedere politic si administrativ, care au autoritati publice diferite de cele ale statului. Autonomia financiara a acestora este absolut necesara, deoarece autonomia administrativa nu ar fi posibila fara autonomia financiara, care-i asigura suportul material al functionarii. Exista si un alt argument puternic, si anume acel, conform caruia, comunitatile locale isi cunosc posibilitatile proprii privind resursele banesti de provenienta publica si, mai ales, nevoile privind cheltuielile ce trebuie acoperite pentru producerea de servicii publice pe plan local.

Finantele locale ale comunelor, oraselor, municipiilor si judetelor reflecta resursele financiare ce se mobilizeaza de la persoane fizice si juridice sub forma impozitelor si taxelor si care sunt destinate realizarii actiunilor social-culturale, serviciilor de dezvoltare publica si a altor actiuni din competenta organelor administratiei publice locale.

Bugetele locale reprezinta partea principala a finantelor locale prin care se reflecta raporturile economice de mobilizare a unor resurse financiare necesare realizarii actiunilor social - culturale, economice si de alta natura din competenta autoritatilor administratiei publice locale. Conform prevederilor Legii Administratiei Publice Locale, autoritatile administratiei publice locale au fost investite cu dreptul la resurse proprii pe care le pot gestiona potrivit atributiilor prevazute prin lege. Bugetele locale presupun parcurgerea momentelor de elaborare, aprobare si executare care formeaza procesul bugetar local.

Veniturile si cheltuielile unitatilor administrativ teritoriale se prevad in bugetele ce se elaboreaza pentru fiecare exercitiu bugetar. Elaborarea, aprobarea si executarea bugetelor locale se desfasoara pe baza principiilor autonomiei locale, echilibrarii, anualitatii si realitatii.

Bugetele locale se prezinta ca balante financiare, pe de o parte cu venituri, pe de alta parte cu cheltuieli; caracteristic lor este faptul ca sunt acordate competente mai mari in ceea ce priveste cheltuielile cuprinse in acestea decat in colectarea si mobilizarea de venituri. In structura veniturilor apar aici individualizate doua categorii de venituri si anume:

- venituri proprii din impozite si taxe locale;

- venituri de echilibrare sau de regularizare, venituri care au drept corespondent in bugetul de stat la partea de cheltuieli o subdiviziune intitulata distinct ,,transferuri catre bugetele locale".

Veniturile bugetelor locale se structureaza in venituri curente, venituri de capital, venituri cu destinatie speciala si cote, sume defalcate din veniturile bugetului de stat si transferuri, conform Figurii nr. 1.

Veniturile se repartizeaza pe bugetele locale in functie de anumite criterii:

- veniturile care provin de la agentii economici se incaseaza in bugetul unitatii administrativ-teritoriale care ii coordoneaza;

- veniturile de la institutiile si serviciile publice finantate integral sau partial din bugetele locale se vireaza la bugetul din care se finanteaza;

- impozitele si taxele locale se inscriu in bugetele unitatilor administrativ-teritoriale in functie de domiciliul contribuabilului sau pe baza locului unde se afla bunurile impozabile sau taxabile.

Veniturile bugetelor locale se constituie din impozit pe profit, alte impozite directe, impozite si taxe de la populatie, venituri nefiscale si alte venituri.Pe langa veniturile proprii ale comunelor, oraselor, municipiilor si judetelor, unitatile administrativ teritoriale mai primesc in completare, pentru echilibrarea bugetelor respective:

- cote defalcate din impozitul pe salarii;

- sume defalcate din impozitul pe salarii pentru bugetele locale;

- cote si sume defalcate din impozitul pe venit;

- subventii;

Primarul, in calitate de autoritate executiva intocmeste proiectul bugetului local, contul de incheiere a exercitiului bugetar pe care le prezinta spre aprobare consiliului local, exercita functia de ordonator de credite, urmareste incasarea veniturilor si cheltuirea sumelor din bugetele local.

2. Fundamentarea veniturilor in procesul elaborarii bugetului local

Procesul bugetar este definit ca un ansamblu de activitati si operatiuni integrate coerent si convergent referitoare la elaborarea proiectului de buget Metodologia elaborarii si executiei bugetelor locale este stabilita de Ministerul Finantelor

Bibliografie:

*** Gheorghe M.Voinea ,,Finante Locale" - Editura Junimea, Iasi 2008

*** Legea nr.215/2001 privind administratia publica locala, aparuta in Monitorul Oficial nr.204/23 aprilie 2001;

*** Legea nr 500/2002 privind finantele publice, aparuta in Error! Hyperlink reference not valid.2

*** Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, aparuta in Monitorul Oficial nr. 597 din 13 august 2002.

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Executarea partii de venituri in bugetele locale.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
8/10 (4 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
11 pagini
Imagini extrase:
11 imagini
Nr cuvinte:
3 484 cuvinte
Nr caractere:
19 311 caractere
Marime:
27.44KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Finanțe
Tag-uri:
Venituri, buget, Economie
Predat:
la facultate
Materie:
Finanțe
Sus!