Evoluția cheltuielilor publice în România

Extras din referat Cum descarc?

Cheltuielile publice concretizeaza cea de-a doua faza a functiei de repartitie a finantelor publice si anume aceea a repartizarii resurselor financiare publice pe diverse destinatii. Utilizarea propriu-zisa a acestor resurse pentru infatuirea obicetivelor cuprinse in programele guvernamentale privind activitatea sociala, economica si de alta natura, desfasurata de acestea, se reflecta in cheltuielile publice. Prin cheltuieli publice statul acopera necesitatile publice de bunuri si servicii considerate prioritare in fiecare perioada. Obiectivele finantate de catre govern in cadrul sectorului public se regasesc atat in sfera nemateriala cat si in sfera productiei materiale. Indeplinirea functiilor -interna si externa- de catre statele contemporane se realizeaza printr-un system complex de organe si institutii pentru care si prin care se fac cheltuieli cu multiple destinatii. Cheltuielile publice exprima relatii economico-sociale in forma baneasca care se manifesta intre stat pe de o parte si personae fizice si juridice pe de alta parte , cu ocazia repartizarii si utilizarii resurselor fianaciare ale statului, in scopul indeplinirii functiilor acestuia. Cheltuielile publice se materializeaza in plati effectuate de stat din resurse mobilizate pe diferite cai, pentru achizitii de bunuri sau prestari de servicii necesare pentru indeplinirea diferitelor obiective ale politicii statului : servicii publice generale, actiuni social-culturale, intretinerea armatei si a intregii activitati desfasurate in domeniul militar, actiuni economice etc. Continutul economic al cheltuielilor publice se afla in stransa legatura cu destinatia lor . Astfel unele cheltuieli exprima un consum definitv de produs intern burt, reprezentand valoarea platilor pe care le efectueaza institutiile publice in formele specifice ale cheltuielilor curente, iar alte cheltuieli publice exprima o avansare de produs intern burt reprezentand participarea statului la finantarea formarii brute de capital atat in sfera productiei materiale, cat si in sfera nemateriala. In prezent cheltuielile publice sunt extrem de diversificate. Unele se manifesta direct,prin finantarea de catre stat a institutiilor publice pentru a putea functiona . Altele influenteaza direct mediul economic si social si constituie astfel de instrumente ale unei politici de transformare a mediului respective pentru a-l ameliora . Fiind folosite ca instrumente de interventie , cheltuielile publice trebuie analizate nu numai prin pri8sma domeniului in care sunt effectuate ci si din punctul de vedere al influentei pe care o pot avea asupra procesului general al repartitiei sociale.
Cheltuielile publice inglobeaza:
a) cheltuielile publice effectuate de administratiile publice centrale de stat, din fondurile bugetare si extrabugetare. La statele cu structura federala se iau in considerare si cheltuielile acutoritatilor publice ale statelor , ale provinciilor si regiunilor member ale federatiei;
b) cheltuielile colectivitatii locale (ale unitatilor administrative-teritoriale);
c) cheltuielile finantate din fondurile asigurarilor sociale de stat;
d) cheltuielile organismelor (administratiilor) internationale finantate din resursele publice prelevate de la memebrii acestora
Cheltuielile publice totale se obtin prin insumarea cheltuielilor diferitelor categorii de administratii publice din care s-au dedus sumele reprezentand transferuri de resurse financiare intre administratiile publice. Un asemenea calcul conduce la determinarea cheltuilelilor publice totale consolidate.
Cheltuielile publice totale consolidate inglobeaza :
1. Cheltuielile administratiei publice centrale ( Ccp) care cuprind:
1.1 cheltuielile adminsitratiei publice centrale , finantate de la bugetul de stat( din bugetul guvernului central);
1.2 cheltuielile finantate din fondurile securitatii sociale (din bugetul asigurarilor sociale de stat);
1.3 cheltuielile administratiei publice centrale finantate din fonduri speciale;
2. Cheltuielile publice ale subdiviziunilor politice si administrative intermediare (Cip ) finantate de la bugetele acelor subdiviziuni: bugetele statelor, ale provinciilor si ale regiunilor member ale federatiei (landurilor, cantoanelor etc.);
3. Cheltuielile colectivitatilor locale (Clp) finatate din bugetele unitatilor administrativ- teritoriale.
Suma acestora reprezinta totalul cheltuielilor publice neconsolidate, conform relatiei:
n
 Cpj=Cpt
j=1
Cheltuielile publice totale consolidate se stabilesc, prin deducerea, din aceasta suma a transferurilor intre componentele sistemului de bugete, conform relatiei:

Ccpt = Cpt - Tig
In care :
Cpj = cheltuielile publice definite mai sus Ccp , Cip , Clp ;
Cpt = cheltuielile publice totale neconsolidate;
Ccpt =cheltuielile publice totale consolidate;
Tig = transferuri intre administratiile publice centrale si locale
j = numarul treptelor de bugete sau fonduri speciale.
4. Cheltuielile autoritatilor supranationale
Trebuie facuta distinctie intre notiunile de cheltuieli publice si cheltuieli bugetare. Cheltuielile publice se refera la totalitatea cheltuielilor effectuate prin intermediul institutiilor publice (aparat de stat, institutii social-culturale, armata, ordine interna si siguranta nationala, cercetare stiintifica) care se acopera fie de la buget (pe plan central sau local), fie din fondurile extrabugetare sau de la bugetul de stat din bugetele locale din bugetul asigurarilo sociale de stat. Deci cheltuielile bugetare au o sfera mai restransa decat cheltuielile publice in cadrul carora sunt cuprinse. Cheltuielile bugetare sunt cheltuieli publice dar nu toate cheltuielile publice sunt cheltuieli bugetare. Cheltuielile bugetare sunt curpinse in bugetele definite in cadrul sistemului de bugete aprobate de organul legislativ sub forma creditelor bugetare. Delimitarea cheltuielilor bugetare in cadrul celor publice se bazeaza pe cateva principii:


Fisiere in arhiva (1):

  • Evolutia Cheltuielilor Publice in Romania.doc

Imagini din acest referat Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).


Descarcă aceast referat cu doar 5 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un cod promo pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare și codul promo. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi e-mail-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:


* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!