Introducere ...3 Capitolul I-Abordari teoretice despre cheltuielile cu serviciile publice generale .4 Capitolul II-Calculul indicatorilor de volum, dinamica, structura, valoare nominala,valoare reala 5 II.1- Indicatorii de nivel ...6 II.2-Indicatori de structura ... 8 II.3- Indicatori ai dinamicii (ai evolutiei) .8 II.4-Indicatorul privind corespondenta dintre modificarea cheltuielilor publice si modificarea PIB ...10 II.5-Elasticitatea cheltuielilor publice fata de PIB ..11 Capitolul III-Rezultate finale si interpretari ...12 III.1- Rezultate finale ..12 III.2- Interpretari .12 Bibliografie .15
Introducere In Romania, cheltuielile cu serviciile publice generale sunt inscrise in bugetul administratiei centrale de stat, si in bugetele locale, in doua pozitii distincte: cheltuieli cu ordinea publica si siguranta nationala si cheltuieli pentru administratia statului, delimitate, la randul lor, pe categorii ale institutiilor (presedintie, putere legislativa, organe judecatoresti si procuratura, organe ale puterii executive s.a.). Intretinerea aparatului administratiei de stat necesita cheltuieli din ce in ce mai mari, atat ca urmare a cresterii numerice a acestuia, cat si a inzestrarii lui cu mijloace moderne. Pe de alta parte, cresterea absoluta a populatiei si afluenta acesteia catre zonele urbane unde, de regula, pulseaza viata economica, ridica probleme din ce in ce mai mari cu caracter edilitar gospodaresc, social-economic si administrativ. Dezvoltarea economiei si extinderea asezarilor pe orizontala si pe verticala, concomitent cu cresterea gradului de urbanizare, cu accelerarea deplasarii in spatiu a oamenilor, a marfurilor si informatiilor, a determinat adaptarea formelor de administratie la specificul conditiilor social-economice si tehnice contemporane. Complexitatea vietii economice si sociale, aparitia si accentuarea fenomenelor de criza, a perturbatiilor in echilibrul social, in comportamentul civic al unor grupuri ale populatiei, toate acestea conduc la sporirea numarului persoanelor ocupate in aparatul administrativ de stat, in organele de politie, jandarmerie si la cresterea costului administratiei publice, determinand, implicit, sporirea cheltuielilor publice aferente aparatului administrativ si de ordine interna. Capitolul I Abordari teoretice despre cheltuielile cu serviciile publice generale In literatura autohtona straina si in literatura economica de specialitate intalnim mai multe definitii date cheltuielilor publice : 1) Cheltuiala publica este etapa urmatoare constituirii fondurilor publice si se refera la distribuirea acestor resurse catre diferite obiective sociale sau economice. 2) Cheltuielile publice exprima relatii banesti care se manifesta intre stat pe de o parte si persoanele fizice si juridice pe de alta parte. 3) Cheltuielile publice sunt acte si operatiuni de intrebuintare a fondurilor banesti necesare statului si altor colectivitati publice, in scopul si cu finalitatea intretinerii materiale a organelor de stat si serviciilor publice generale satisfacerii trebuintelor socio-culturale si a celorlalte necesitati colective. 4) Cheltuielile publice reprezinta optiunile politice ale statului. Cheltuielile pentru serviciile publice au destinatia de a satisface nevoile sociale ce privesc realizarea unor servicii fie sub forma gratuita, fie cu plata redusa pentru anumite categorii sociale, grupuri sociale sau intreaga populatie. Asemenea cheltuieli sunt legate deci de serviciile pe care le executa sau le pot executa autoritatile sau institutiile publice. In conformitate cu legea finantelor sau cu anumite legi anuale ce privesc bugetul de stat, aceste cheltuieli se clasifica in patru mari categorii , in ordinea marimii lor, din bugetul annual astfel: 1. Cheltuieli social-culturale; 2. Cheltuieli de aparare, ordine si siguranta public; 3. Cheltuieli cu servicii si dezvoltare publica, locuinte, mediu si ape; 4. Cheltuieli cu autoritatile publice. Cheltuielile de acest tip sunt ocazionate de necesitatea existentei unor organe specializate, rezultate din insasi existenta statului. Acestea sunt organe ale puterii si administratiei publice in care se includ: - institutia prezidentiala sau monarhica; - organele puterii legislative centrale sau locale (parlamentul si camerele sale, consiliile locale); - organele puterii judecatoresti in tara noastra (Ministerul Justitiei si structura sa de Tribunale, Judecatorii, Curti de Apel, Curtea Suprema de Justitie si Ministerul Public); - organele executive centrale sau locale (Guvern, Ministere, prefecturi, primarii, pentru tara noastra aici se includ si Curtea de Conturi, Curtea Constitutionala, Avocatul poporului, alte agentii). Si aceasta categorie de cheltuieli publice, manifesta tendinta de crestere de la o perioada la alta, ca si celelalte cheltuieli publice.
I. Carti - Morosan Gheorghe., Finante Generale, vol.1 II. Site-uri web - www. biblioteca.regielive.ro - www.mf.ro - www.insse.ro
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).