Efectele Cotei Unice de Impozitare

Extras din referat Cum descarc?

Introducerea cotei unice, prezinta asa dupa cum se va vedea in cele ce urmeaza, un avantaj direct si mare in impozitare, pentru cei cu venituri mari si foarte mari (o reducere cu pana la 60% a impozitelor) si conduce la o crestere, indirecta a poverii fiscale pentru cei cu venituri mici.
Cresterea poverii fiscale, la cei cu venituri mici, nu rezulta din calculul direct al aplicarii cotei unice ci,indirect, din sporirea fiscalitatii la celalte impozite si axe, in special la impozitele indirecte (precum accizele, taxa pe valoarea adaugata, care sunt invizibile, ascunse in pretul produselor si tariful serviciilor) si la impozitele si taxele locale, triplarea cotei de impozitare pe dividendele persoanelor fizice (de la 5% in anul 2004 la 16% in anul 2006),dublarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor (de la 1,5% la 3%).
Aplicarea cotei unice in tara noastra, de 16%, incepand cu 1 ianuarie 2005, surprinde si nedumereste cu atat mai mult cu cat tarile dezvoltate, inclusiv cele ale Uniunii Europene, aplica impunerea progresiva, iar dintre acestea cele mai multe au introdus, de circa 20 de ani, si impozitul pe venitul global. Impozitul pe venitul global este forma de impozitare progresiva corecta, intrucat: asigura infaptuirea  principiilor de echitate fiscala si sociala; asigura veniturile necesare bugetului de stat in conditii de consens social, din punct de vedere fiscal.
Introducerea  taxei pe valoarea adaugata (incepand cu 1993) si a impozitului pe venitul global (incepand cu ianuarie 2000) a avut loc ca urmare a necesitatilor de aliniere a legislatiei din tara noastra la legislatia Uniunii Europene, aceasta fiind de fapt si o conditie de indeplinit de catre Romania pentru a fi primita in randurile acestei organizatii.
Introducerea cotei unice genereaza numeroase si deosebit de mari consecinte in plan practice, atat pentru bugetul de stat, cat si pentru contribuabili.
Evidentierea efectelor generate de introducerea cotei unice se poate asigura numai in conditiile in care pentru aceleasi venituri se calculeaza impozitul, atat in baza prevederilor legale care reglementau impozitarea progresiva in anul 2004, cat si a celor care reglementeaza impozitarea pe baza de cota unica in anii 2005 si 2006.In acest scop s-au luat in calcul 15 niveluri salariale.
- Salariul lunar de baza minim brut pe tara , este de 2.800.000 lei in anul 2004, de 3.100.000 in anul 2005 si 3.300.000 ron in anul 2006;
- Salariul lunar  mediu brut pe tara, de 7.682.000 lei in anul 2004, de 9.211.000 lei in anul 2005 si de 10.770.000 in anul 2006;
- Veniturile lunare dintre cele mai mari obtinute de unele persoane in Romania, respectiv de circa 20.000- 22.000 euro, in echivalent lei in jur de 800.000.000 lei.
- Din cauza analiza datelor inscrise in cele doua anexe se desprind urmatoarele concluzii:
-in cazul contribuabililor cu  minim 4 persoane in intretinere, pentru veniturile obtinute la unitatea unde au functia de baza.
Pentru a se asigura comparabilitatea datelor, veniturile si impozitele sunt exprimate in lei vechi (ROL).
Persoanele cu venit lunar de pana la 759100lei, inclusiv in anul 2004, care reprezinta marea majoritate a populatiei, nu inregistreaza nici o reducere de impozit in aplicarea cotei unice.
La venituri brute lunare incepand cu 7.682.000 lei, inclusive (salariul lunar mediu brut pe tara in anul 2004), si pana la 10.000.000 lei inclusive, reducerea de impozit este nesemnificativa, fiind cuprinsa intre 14.000 lei si 72.000 lei.
Reducerea de impozit ramane destul de mica (raportata la asemenea venituri) si la persoanele care obtin venituri de 15-20 milioane lei.
Incepand cu veniturile de peste 40.000.000 lei lunar reducerea de impozit incepe sa fie de milioane, zeci de milioane si chiar de peste 115.000.000lei
Pentru persoanele fizice care obtin cele mai mari venituri din Romania, de circa 20.000 euro lunar, reducerea de impozit care rezulta din aplicarea cotei unice, de 16%, respectiv de circa 115.000.000 lei lunar.
Reducerea de impozit, de peste 115.000.000 lei lunar, de care au beneficiat unele personae in anul 2005 ca urmare a introducerii cotei unice, de 16%, reprezinta salariul a 50 de personae care muncesc cate o luna de zile pentru a primi salariul minim brut pe tara, de 3.100.000lei in anul 2005.
In cazul contribuabililor fara nici o persoana in intretinere, pentru care veniturile obtinute de la unitatea unde au functia de baza.
Rezulta ca si in cazul contribuabililor fara nici o persoana in intretinere, pentru veniturile obtinute de la unitatea unde au functia de baza, reducerea de impozit este nesemnificativa, la cei cu venituri mici, si deosebit de


Fisiere in arhiva (1):

  • Efectele Cotei Unice de Impozitare.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!