CAPITOLUL I: Conceptul de cheltuiala publica si factorii de influenta a acestora 3 1.1 Notiuni generale 3 1.2 Caracterizarea globala a cheltuielilor publice 4 1.3 Factori de influenta asupra cheltuielilor publice 7 CAPITOLUL II: Clasificarea cheltuielilor publice 9 CAPITOLUL III:Dinamica cheltuielilor publice in Romania in perioada 2006-2012 12 3.1 Mutatii in structura functionala a cheltuielilor publice, in perioada 2006-2009: 12 3.2 Mutatii in structura economica a cheltuielilor publice, in perioada 2009-2012: 15 CONCLUZII 18 BIBLIOGRAFIE 19
CAPITOLUL I Conceptul de cheltuiala publica si factorii de influenta a acestora 1.1NOTIUNI GENERALE Notiunea de cheltuiala publica s-a conturat pe fundalul aparitiei si evolutiei consumului de resurse, cu deosebire, in forma baneasca, pentru satisfacerea de nevoi publice, fiind utilizata cu mai multe acceptiuni, atat in teorie, cat si in practica, dintre care, se invoca, cel mai adesea, sensul juridic si cel economic. Cheltuielile publice reprezinta o consecinta a exercitarii de catre stat a atributiilor si functiilor sale. Acestea sunt generate de nevoia de bani pe care o manifesta in permanenta statul, in vederea indeplinirii prelogativelor sale in domenii precum: ordine publica, educatie, economie, siguranta nationala, gospodarie publica, aparare. Finantarea acestor domenii se concretizeaza in bunuri si servicii publice care sunt puse la dispozitia membrilor societatii si de care acestia beneficiaza. De asemenea, sunt pusi la dispozitia cetatenilor si bani propriu-zisi, in anumite situatii, in mod direct din fondurile publice. In viziunea autorilor Iulian Vacarel si Tatiana Mosneanu, cheltuielile publice exprima, in forma baneasca, relatii economico-sociale, care se manifesta intre stat pe de o parte si persoane fizice si juridice, pe de alta parte, in repartizarea si utilizarea resurselor financiare ale statului, cu scopul indeplinirii functiilor acestuia. Cheltuielile publice reprezinta alocatii banesti pe care le efectueaza autoritatile publice, centrale sau locale, in vederea acoperirii nevoilor publice. Cheltuielile publice sunt indicatori, aprobati sub forma creditelor bugetare prin lege, care exprima limita maxima aprobata pentru nivelul de finantare a diferitelor nevoi colective. Continutul economic al cheltuielilor publice este intr-o legatura stransa cu efectul produs pe destinatia lor. Astfel, o serie de cheltuieli evidentiaza un consum definitiv de produs intern brut, reprezentand platile efectuate de institutiile publice in forme specifice ale cheltuielilor curente, iar o serie de cheltuieli exprima o avansare de PIB, reprezentand participarea statului la finantarea formarii brute a capitalului in sfera productiei materiale si nemateriale. Cheltuielile publice sunt in prezent extrem de diversificate: unele presupun finantarea de catre stat a institutiilor publice, in scopul functionarii acestora, iar altele influenteaza direct mediul economic si social, constituind astfel instrumente ale unei politici de transformare a mediului respectiv. Cheltuielile publice sunt astfel utilizate ca instrumente de interventie. 1.2CARACTERIZAREA GLOBALA A CHELTUIELILOR PUBLICE Nivelul cheltuielilor publice se determina si se apreciza atat statistic, la un moment dat, cat si dinamic, in evolutia sa pe o perioada de timp. Indicatorii utilizati in determinarea nivelului cheltuielilor publice sunt : Volumul cheltuielilor publice in marime nominala si reala. Ponderea cheltuielilor publice in P.I.B: ?%CPT?_PIB=CPT/PIB*100 Grafic nr.1:IN STRUCTURA FUNCTIONALA Grafic nr.2:IN STRUCTURA ECONOMICA Graficul nr.1 evidentiaza faptul ca in anul 2006 doar 14.96% din valoarea P.I.B. realizat s-a alocat pentru acoperirea unor nevoi colective ale societatii, spre deosebire de anii urmatori, cand aceasta pondere a crescut: in 2007 a fost de 15.90% din valoare P.I.B, 16.05% in anul 2008 si 18.28% in anul 2009. Graficul nr.2 reliefeaza ca in anul 2009, s-a alocat pentru acoperirea unor nevoi sociale ale societatii 16.1% din valoare P.I.B, realizat in acel an. In comparatie, in perioada urmatoare, aceasta pondere a avut o valoare mai mare, ajungand la 21.6%, in 2011, urmand ca mai apoi, in anul 2012 sa scada. Structura cheltuielilor publice este studiata conform clasificarilor folosite de fiecare stat in parte (cea mai importanta fiind cea economica si cea functionala). Caracterizarea structurii poate fi realizata din punct de vedere al greutatii specifice: ?GS?_(?CP?_i )=?CP?_i/CPT*100 .
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).