Cuprins
- Cap.1. Notiuni generale despre Germania 3
- Cap.2. Conceptul: Cheltuieli publice, PIB, Rata somajului si Rata inflatiei 6
- Cap.3. Analiza contextului macroeconomic in Germania in perioada 2005-2009 8
- Cap.4. Analiza structurii cheltuielilor bugetare in Germania in perioada 2005-2009 11
- 4.1.Structura functional a cheltuielilor publice in Germania in perioada 2005-2009
- 4.2. Structura economica a cheltuielilor publice generale in Germania in perioada 2005-2009
- Concluzii 17
- Bibliografie 18
Extras din referat
Cap. I. Notiuni generale despre Germania
Republica Federala Germania (in germana Bundesrepublik Deutschland), denumita colocvial Germania (Deutschland, sens literal: „tara germana”), este un stat in Europa Centrala. Face parte din organizatii internationale importante precum Consiliul Europei (1951), OCDE, Uniunea Vest-European (1954), NATO (1955), Uniunea European (1957), ONU (1973), OSCE si din zona euro.
Suprafata totala a teritoriului rarii este de 357.021 km², relieful fiind preponderent muntos. Germania se invecineaza cu noua tari europene: Danemarca, Olanda, Belgia, Franta, Luxemburg, Elvetia, Austria, Republica Ceha si Polonia.
Ca suprafata Republica Federala Germana este cu putin mai mare decat Polonia, insa dupa numarul populatiei o depaseste de aprox. 2,1 ori. La 1 noiembrie 2011 in Germania locuiau 81.859.000 locuitori. Ca si in multe state dezvoltate, natalitatea Germaniei este mai scazuta decat mortalitatea.
Germania este lider mondial in exporturi, exportand bunuri in valoare de 1,133 trilioane de dolari in 2006 (incluzand tarile din zona Euro), si genereaza un surplus comercial de 165 de miliarde. Sectorul servicii contribuie cu aproximativ 70 % la PIBul total, sectorul industrie cu 29,1 %, si sectorul agricultura cu 0,9 %. Majoritatea produselor sunt din domeniul ingineriei, in special automobile, instalatii mecanice, metalurgie si bunuri chimicale. Germania este cel mai mare producator de turbine de vant si tehnologia puterii solare din lume.
In topul celor mai mari 500 de companii din lume listate la bursa, top organizat in functie de veniturile companiilor, exista 37 de companii cu sediul in Germania. In 2007 cele mai mari dintre acestea erau Daimler, Volkswagen, Allianz (compania cea mai profitabila), Siemens, Deutsche Bank (a doua companie ca rentabilitate), E.ON, Deutsche Post, Deutsche Telekom, Metro Cash & Carry, si BASF. Printre companiile cu cei mai multi angajati se numara Deutsche Post, Robert Bosch GmbH, si Edeka.
Germania este o sustinatoare a integrarii economice si politice europene, iar politicile ei comerciale sunt din ce in ce mai mult determinate de acordurile dintre membrii Uniunii Europene si de legislatia europeana privind piata comuna. Germania a adoptat moneda europeana unica euro, iar politica ei monetara este stabilita de Banca Centrala Europeana, cu sediul la Frankfurt pe Main. Modernizarea si integrarea economiei din estul Germaniei de azi continua sa fie un proces de lunga durata, si se prevede ca acesta va dura pana in 2019, transferurile anuale de la vest la est fiind pana acum de aproximativ 80 de miliarde de dolari in total. Rata somajului a scazut incepand cu 2005, ajungand la una foarte scazuta: 3,8 % in iulie 2011. Acest procentaj difera insa intre fosta Germanie de Vest si fosta de Est. Guvernul cancelarului Gerhard Schröder a initiat la inceputul anilor 2000 o serie de reforme privind piaaa de munca si institutiile legate de bunastarea publica, in timp ce guvernele urmatoare (negru-rosu si negru-galben) au adoptat o politica fiscala restrictiva si au redus numarul de locuri de munca din sectorul public.
In intervalul 1990 – 2009 Germania a primit investitii straine directe (ISD) de 700 de miliarde de dolari. In anul 2009 investitiile straine directe in Germania au fost de 36 miliarde dolari. Totodata, Germania a generat ISD pentru alte state in valoare de 62,7 miliarde de dolari in 2009.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Dimensiune si Structura Cheltuielilor Publice la Nivel de Stat in Germania pe Perioada 2005-2009.docx