Definiția taxei pe valoarea adăugată și sfera de aplicare

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Finanțe
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 17 în total
Cuvinte : 8647
Mărime: 31.37KB (arhivat)
Publicat de: Petru Chiriac
Puncte necesare: 8
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Maria Manolescu
UNIVERSITATEA “SPIRU HARET” BUCURESTI Facultatea de Drept si Administratie Publica-Bucuresti Masteratul “Fiscalitatea in context comunitar”

Cuprins

  1. Abrevieri pag.3
  2. Bibliografie pag.4
  3. Argument pag.5
  4. 1. Introducerea taxei pe valoarea adaugata in Romania si principiile care
  5. stau la baza aplicarii ei pag.5
  6. 2. Taxa pe valoarea adaugata – definitii, termeni si expresii pag.7
  7. 3. Aplicarea teritoriala pag.9
  8. 4. Operatiuni cuprinse în sfera de aplicare a taxei pag.9
  9. 4.1. Livrarea de bunuri pag.9
  10. 4.2. Prestarea de servicii pag.10
  11. 4.3. Schimbul de bunuri sau servicii pag.11
  12. 4.4 Achiziţiile intracomunitare de bunuri pag.11
  13. 4.5. Importul de bunuri pag.12
  14. 5. Locul operatiunilor cuprinse în sfera de aplicare a taxei pag.12
  15. 5.1. Locul livrarilor de bunuri pag.12
  16. 5.2 Locul achiziţiei intracomunitare de bunuri pag.13
  17. 5.3. Locul importului de bunuri pag.14
  18. 5.4. Locul prestării de servicii pag.14
  19. Concluzii pag.17

Extras din referat

Argument

Pentru a-si desfasura activitatile, statul are nevoie de venituri pe care si le asigura din impozite prelevate atat de la persoanele fizice cat si juridice. Dupa trasaturile de fond si forma, impozitele se impart in impozite directe si impozite indirecte.

Impozitele indirecte reprezinta o sursa importanta de venituri ale satului necesare acoperirii cheltuielilor publice si se vireaza la bugetul de stat, in mod obisnuit, de catre agentii economici, insa sunt suportate de catre consumatori, fiind cuprinse in preturile marfurilor si in tarifele lucrarilor sau serviciilor. Printre cele mai importante impozite indirecte este taxa pe valoarea adaugata.

Taxa pe valoarea adaugata este una din cele mai moderne si mai eficiente componente ale politicii fiscale introdusa ca sistem si denumire in 1954, in Franta, extinzandu-se apoi in multe tari din intreaga lume. Incepand cu 1 ianuarie 1970 aceasta a fost adoptata de catre toate tarile Comunitatii Europene care atunci se chema „Piata Comuna”, inlocuind impozitul pe circulatia marfurilor care conducea la impunerea in cascada. In tara noastra taxa pe valoare adaugata a fost introdusa incepand cu data de 1 iulie 1993.

Taxa pe valoarea adaugata a fost introdusa in Romania prin Ordonanta de Guvern nr. 3/1992, aprobata prin Legea nr.130 din decembrie 1992, si fiind un impozit platit atat de persoanele fizice cat si juridice a capatat o importanta foarte mare. De aceea cunoasterea caracteristicilor acestui impozit este necesara, platitorul trebuie sa cunoasca atat cota acestui impozit dar si sfera de aplicare al acestui impozit.

Lucrarea de fata isi propune sa prezinte definitia taxei pe valoarea adaugata si sfera de aplicare a acestui impozit.

1. Introducerea taxei pe valoarea adaugata in Romania si principiile care stau la baza aplicarii ei

In tara noastra, in conditiile trecerii la economia de piata si ca urmare a urmaririi alinierii fiscalitatii la practica tarilor dezvoltate, impozitul pe circulatia marfurilor, care functiona ca un impozit indirect, a fost inlocuit cu taxa pe valoarea adaugata.

Aceasta inlocuire a impozitului pe circulatia marfurilor cu taxa pe valoarea adaugata constituie o conditie ce trebuie implinita pentru a adera la Uniunea Europeana.

Pentru introducerea taxei pe valoarea adaugata au fost luate o serie de masuri referitoare la impozitul pe circulatia marfurilor, pentru a facilita trecerea de la un impozit la altul. Astfel, in 1991, s-a redus la cinci numarul cotelor de impozit pe circulatia marfurilor aferente bunurilor si serviciilor si s-a instituit un nou impozit indirect (acciza) pentru unele produse si articole considerate de lux.

Cu toate acestea, se impunea reducerea numarului cotelor impozitului pe circulatia marfurilor la una sau doua, precum si includerea in sfera de impozitare a acestuia a majoritatii bunurilor si serviciilor. Prin aplicarea impozitului pe circulatia marfurilor nu era impozitatat comertul cu amanuntul.

Inainte de implementarea taxei pe valoarea adaugata s-a cautat sa se extinda campul de aplicare a impozitului pe circulatia marfurilor la unele produse si prestari de servicii, cum ar fi, de exemplu, produse agricole, activitatea postala si de telecomulnicatii, transportul de calatori si de marfuri etc.

Dupa emiterea unor acte normative pregatitoare, taxa pe valoarea adaugata a fost introdusa in Romania prin Ordonanta Guvernului nr. 3/1992, aprobata prin legea nr. 130 din 19 decembrie 1992, cu data de aplicare 1 ianuarie 1993. Ulterior, introducerea taxei pe valoarea adaugata a fost amanata pentru 1 iulie 1993, pe parcurs Ministerul Finantelor elaborand norme metodologice cu privire la sfera ei de aplicare, la regulile de impozitare, operatiunile impozabile, baza de calcul, platitorii, obligatiile si drepturile acestora.

Asa cum a fost stabilita, aceasta taxa reprezinta un impozit indirect care, spre deosebire de impozitul pe circulatia marfurilor, se aplica pe intreg circuitul economic, pana la utilizatorul final al produselor sau serviciilor, insa numai la valoarea adaugata in fiecare faza a acestui circuit.

Valoarea adaugata este egala cu diferenta dintre vanzarile si cumpararile aceluiasi stadiu al circuitului economic sau diferenta rezultata scazand din valoarea bunurilor livrare sau serviciilor prestate valoarea bunurilor achizitionate si a serviciilor receptionate, intr-o perioada de timp, de regula lunar. ),”Perioada fiscală este trimestrul calendaristic pentru persoana impozabilă care în cursul anului calendaristic precedent a realizat o cifră de afaceri din operaţiuni taxabile şi/sau scutite cu drept de deducere care nu a depăşit plafonul de 100.000 euro al cărui echivalent în lei se calculează “ la cursul euro la 31 decembrie a anului anterior.

Perceperea taxei pe valoarea adaugata s-a facut sub forma unor cote procentuale diferentiate in functie de anumite criterii, insa pentru acelasi produs se percepe acelasi impozit, indiferent de intinderea circuitului economic pe care acesta il parcurge.

Se observa ca si la noi in tara se respecta principiul unicitatii impozitului. Ca urmare a acestui fapt, taxa perceputa in final fiind egala cu cea rezultata prin aplicarea cotei de impozitare asupra intregii valori finale pe care o capata produsul in faza transmiterii sale in proprietatea consumatorului final.

De asemenea se respecta si fractionalitatea platii impozitului, taxa pe valoarea adaugata fiind perceputa fractionat la trecerea de la un stadiu la altul, in functie de valoarea adugata la fiecare stadiu al circuitului economic parcurs de produs. Cuantumul taxei pe valoare adaugata se stabileste in ultima faza prin care produsul circula da la aparitia sa pana in momentul trecerii la consumatorul final. Perceperea taxei are loc fragmentat, in fiecare faza a circuitului economic, corespunzator cu valoarea care i se adauga in fiecare faza a circuitului.

Un alt principiu al taxei pe valoarea adaugata se refera la aria ei de aplicare. Pentru tara noastra, in ceea ce priveste teritorialitatea taxei pe valoarea adaugata, se aplica principiul destinatiei, fiind impozitat consumul, deci are loc o impozitare a bunurilor sau serviciilor care se comercializeaza sau sunt prestate in Romania, indiferent daca provin de la producatori interni sau din import. Bunurile importate sunt impozitate in Romania la intrarea acestora in tara (o data cu inregistrarea declaratiei vamale de import).

Prestarile de servicii sunt impozabile atunci cand sunt utilizate in Romania, indiferent de locul unde este situat sediul sau domiciliul prestatorului.

Conceperea si functionatea T.V.A. a avut in vedere si posibilitatea limitarii evaziunii fiscale in sensul ca neplata ei in fazele anterioare duce la sporirea taxei in fazele ulterioare ale circuitului economic. Ca urmare a acestui fapt, agentii economici care cumpara produse sau bunuri sunt interesati sa verifice daca furnizorul acestora a calculat corect partea de taxa care ii revenea.

- Taxa pe valoarea adaugata colectata este taxa pe valoarea adaugata aferenta livrarilor de bunuri sau prestarilor de servicii.

- Taxa pe valoarea adaugata deductibila este taxa pe valoarea adaugata aferenta cumpararilor de bunuri sau receptionarii de servicii.

- Taxa pe valoarea adaugata de dedus este taxa pe valoarea adaugata deductibila care poate fi dedusa din taxa pe valoarea adaugata colectata, ca urmare a aplicarii proratei de deducere la taxa pe valoarea adaugata deductibila.

- Taxa pe valoarea adaugata de plata reprezinta diferenta dintre taxa pe valoarea adaugata colectata si taxa pe valoarea adaugata de dedus (sau deductibila daca prorata este 100%). Daca aceasta diferenta este negativa, vorbim despre taxa pe valoarea adaugata de recuperat.

Aceasta taxa pe valoare adaugata reprezinta un impozit indirect intemeiat pe criteriul deductibilitatii, care se stabileste asupra operatiilor privind transferul proprietatii bunurilor, precum si asupra celor privind prestarile de servicii.

Ca marime, TVA este echivalenta cu diferenta dintre vanzarile si cumpararile in cadrul aceluiasi stadiu al circuitului economic. De aceea se aplica (o singura data) asupra tranzactiilor fiecarui stadiu al circuitului economic si reprezinta un venit al bugetului economic de stat din partea consumatorului. TVA-ul se calculeaza prin aplicarea cotei de impozitare (19%) asupra pretului de vanzare din stadiul respectiv, obtinandu-se in acest fel taxa asupra pretului de vanzare. Din el se deduce taxa aferenta pretului de vanzare din stadiul anterior pentru a evita impunerea repetata a aceleiasi valori. Pentru calcularea acestei taxe se determina volumul total al vanzarii, respectiv al prestarilor de servicii pe luna, trimestru, etc., asupra careia se aplica taxa de impozitare.

In cazul transferului dreptului de proprietate asupra unui bun de catre doua sau mai multe persoane, prin intermediul mai multor tranzactii, fiecare operatie se considera o livrare separata, fiind impozitate distinct, chiar daca bunul respectiv este transferat direct asupra beneficiarului final.

Preview document

Definiția taxei pe valoarea adăugată și sfera de aplicare - Pagina 1
Definiția taxei pe valoarea adăugată și sfera de aplicare - Pagina 2
Definiția taxei pe valoarea adăugată și sfera de aplicare - Pagina 3
Definiția taxei pe valoarea adăugată și sfera de aplicare - Pagina 4
Definiția taxei pe valoarea adăugată și sfera de aplicare - Pagina 5
Definiția taxei pe valoarea adăugată și sfera de aplicare - Pagina 6
Definiția taxei pe valoarea adăugată și sfera de aplicare - Pagina 7
Definiția taxei pe valoarea adăugată și sfera de aplicare - Pagina 8
Definiția taxei pe valoarea adăugată și sfera de aplicare - Pagina 9
Definiția taxei pe valoarea adăugată și sfera de aplicare - Pagina 10
Definiția taxei pe valoarea adăugată și sfera de aplicare - Pagina 11
Definiția taxei pe valoarea adăugată și sfera de aplicare - Pagina 12
Definiția taxei pe valoarea adăugată și sfera de aplicare - Pagina 13
Definiția taxei pe valoarea adăugată și sfera de aplicare - Pagina 14
Definiția taxei pe valoarea adăugată și sfera de aplicare - Pagina 15
Definiția taxei pe valoarea adăugată și sfera de aplicare - Pagina 16
Definiția taxei pe valoarea adăugată și sfera de aplicare - Pagina 17

Conținut arhivă zip

  • Definitia Taxei pe Valoarea Adaugata si Sfera de Aplicare.doc

Alții au mai descărcat și

Taxa pe valoarea adăugată - TVA

Taxa pe Valoarea Adaugata Taxa pe valoarea adaugata este o taxa care cuprinde toate fazele circuitului economic, respectiv productia, serviciile...

Politici și Practici Fiscale

I. Utilizarea impozitului ca instrument Cea mai mare parte a resurselor publice sunt prelevari obligatorii si de aceea se impune definirea...

Analiza Impozitului pe Profit

Propuneri privind cotele de impozit pe profit Nu se pot încheia aceste scurte consideratii asupra cotei de impunere, fara a fi exprimata opinia...

Moneda în România

Infiintarea bancii nationale a romaniei (1880) Banca Nationala a Romaniei este prima institutie de emisiune a statului roman independent....

Te-ar putea interesa și

Studiu comparativ privind așezarea și perceperea TVA în diferite state ale lumi

Capitolul I: Noţiuni introductive privind Taxa pe valoarea adăugată 1.1. Definiţia taxei pe valoarea adăugată Taxa pe valoarea adăugată (T.V.A.)...

Taxa pe valoare adăugată - SC Engelmi SRL

CAPITOLUL I PREZENTAREA GENERALA A S.C. “ENGELMI” S.R.L. 1.1. ISTORICUL FIRMEI SC ENGELMI SRL Galati cu sediul in Galati , str Traian , nr. 97,...

Proiect SC Construcții Hidrotehnice SA Iași

Cap. 1 Prezentare generala a „S.C. Constructii Hidrotehnice S.A” Iasi 1.1 Date generale despre societate Denumirea: S.C. Constructii Hidrotehnice...

Monografii Contabile Privind TVA la SC Prodman SRL

I. Argument Impactul taxei pe valoarea adăugată asupra economiei a avut loc pentru prima data în Franţa la iniţiativa lui Maurice Laure în anul...

Proiect Fiscalitate

Economia de piata functioneaza fara restrictii din partea statului.In consecinta, fiecare agent economic este liber sa cheltuiasca, utilizeze,...

TVA-ul în România și Uniunea Europeană

Capitolul 1. LOCUL in cadrul resurselor financiare publice 1.1 Introducerea si evolutia taxei pe valoare adaugata in diferite tari ale lumii....

Așezarea și perceperea veniturilor bugetare - Rajac IAȘI

Organizare si functionare 1.1. Istoric R.A.J.A.C. Iasi, este persoana juridica cu patrimoniu integral de stat, autorizat de A.N.R.S.C., care...

Taxa pe valoarea adăugată

Capitolul I Importul consta in intrarea in tara a marfurilor straine si introducerea acestora in circuitul economic. La importul marfurilor,...

Ai nevoie de altceva?