Deficitul Bugetar

Extras din referat Cum descarc?

I.Deficitul bugetar-definitie, concept, tipuri
Desi unul din principiile de baza ale elaborarii bugetului de stat (ca de altfel a oricarui tip de buget) este echilibrul bugetar, acesta din urma nu se realizeaza, de cele mai multe ori, in mod automat, prin acoperirea cheltuielilor bugetare cu veniturile bugetare. In astfel de situatii spunem ca bugetul se elaboreaza cu deficit de finantare, care poarta numele de deficit de bugetare . Aceasta inseamna ca cheltuielile publice sunt mai mari in anul respectiv decat incasarile fiscale (din impozite si taxe) din acel an. 
Deficitul bugetar este opusul surplusului bugetar care are loc atunci cand veniturile fiscale depasesc cheltuielile publice. 
Deficitul care se bazeaza pe diferenta dintre suma cheltuielilor publice ocazionate cu platile prin transferuri si cele pentru cumparare de bunuri si servicii publice si suma veniturilor fiscale este considerat deficit primar . Daca la deficitul primar se adauga platile de dobanzi aferente imprumutului de stat, inscrise in buget sub forma de cheltuiala publica, se obtine deficitul total . 
Atunci cand bugetul de stat este raportat la o economie care asigura folosirea deplina a fortei de munca, se poate vorbi de buget ajustat in mod ciclic , care este definit ca surplusul sau deficitul bugetar care va exista daca economia asigura folosirea deplina a fortei de munca, adica daca venitul national obtinut este egal cu venitul national potential. 
Deficitul total inregistrat intr-un an poate fi divizat in doua componente: 
- deficitul structural , care are loc atunci cand bugetul ajustat in mod ciclic este in deficit si 
- deficit ciclic , care este definit ce deficitul bugetar total minus deficitul structural. 
Daca puterea publica nu gaseste potrivita sau posibila ajustarea cheltuielilor publice la nivelul veniturilor fiscale, atunci se pune problema finantarii deficitului bugetar aprobat. Aceasta problema are doua moduri de rezolvare: prin emisiune monetara si prin imprumut de stat. 
II Principii fundamentale bugetare 
Bugetul de stat se conformeaza unor reguli tehnice (principii) devenite traditionale. Aceste reguli au atat o semnificatie tehnica, cat si una politica. Considerate ca fiind necesare unei bune gestiuni a finantelor publice (latura tehnica), ele sunt, pe de alta parte, destinate sa usureze controlul Parlamentului asupra gestiunii guvernamentale (latura politica). Legate de dezvoltarea democratiei parlamentare, aceste principii s-au perfectionat in decursul istoriei. 
Respectarea stricta a acestor principii a devenit totusi foarte dificila in perioade zilelor noastre. Natura cheltuielilor publice a evoluat in mod considerabil, finantele publice s-au diversificat, iar necesitatile de a actiona pe termen lung nu mai pot respecta exigenta unui orizont de timp prea ingust. Deoarece aceste reguli sunt in parte astazi neadaptate exigentelor contemporane, ele si-au pierdut partial sensul si utilitatea. Ca urmare, exceptiile de la aceste reguli s-au inmultit, dar totusi ele fac parte din dreptul pozitiv si ar fi o greseala sa le consideram ca niste reminiscente. Ele inca mai reflecta astazi o anumita conceptie asupra naturii si functionarii statului. 
In literatura de specialitate se vorbeste de urmatoarele principii bugetare: principiul unitatii bugetare, principiul universalitatii bugetare, principiul anulitatii bugetare, principiul echilibrului bugetar, principiul neafectarii veniturilor, principiul specializarii si principiul publicitatii bugetare. 
1. Principiul (regula) unitatii bugetare 
Acest principiu sustine ca toate cheltuielile publice si toate veniturile bugetare trebuie sa figureze intr-un document unic (bugetul de stat) supus aprobarii Parlamentului. Pentru ca aceasta regula sa fie respectata, trebuie indeplinite doua conditii: (1) bugetul trebuie sa cuprinda ansamblul veniturilor si cheltuielilor bugetare, fara nici o exceptie; (2) acestea trebuie sa fie reunite intr-un proiect de lege unic, asupra caruia Parlamentul trebuie sa se pronunte. 
Aceasta regula traditionala are o dubla justificare. Pe de o parte, este vorba de o ajustare politica, adica parlamentul sa fie in masura sa asigure arbitrajul sau, ceea ce nu se va realiza daca Parlamentului i se supun aprobarii in mod succesiv o serie de planuri financiare partiale sau daca se exclud din buget elemente de cheltuieli sau venituri bugetare care trebuie sa figureze in acesta. Pe de alta parte, exista si o justificare tehnica potrivit careia unitatea bugetara este singura care permite a se sti daca bugetul este echilibrat si care este deficitul bugetar exact. 
Derogarile de la regula unicitatii se refera la: 
- Bugetele anexa - sunt bugetele speciale cu care sunt dotate anumite servicii publice ale statului, carora li se aplica o gestiune comerciala. Aceste cheltuieli nu sunt cuprinse in bugetul general decat prin varsamantul soldului lor creditor sau debitor, dar ele sunt supuse aprobarii Parlamentului.


Fisiere in arhiva (1):

  • Deficitul Bugetar.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!