Datoria Publica la Nivelul Tarilor din Uniunea Europeana

Extras din referat Cum descarc?

Joaquin Almunia 
declara: "Cresterea datoriei publice este inevitabila..."
Elemente de teorie
Datoria publica cuprinde totalitatea sumelor imprumutate de autoritatile publice centrale,de unitatile administrative-teritoriale si de alte entitati publice, de la persoane fizice sau juridice pe piata interna si in strainatate si ramase de rambursat la un moment dat.
Datoria publica se stabileste si se gestioneaza in mod distinct pe cele doua forme ale ei: datoria publica guvernamentala si datoria publica locala. De asemenea, datoria publica in functie de termen se clasifica astfel: datorie publica pe termen scurt (flotanta); datorie publica pe termen mediu si lung (consolidata).Datoria publica se poate prezenta si in functie de inscrisurile emise sau alte modalitati de gestionare, precum si pe categorii de creditori (in cazul datoriei externe).
In functie de calitatea creditorilor, datoria publica poate fi: datorie publica bruta, fiind data de valoarea totala a imprumuturilor, indiferent unde sunt plasate acestea; datorie publica neta, in care nu intra valoarea imprumuturilor plasate la institutiile statului.
Datoria publica locala reprezinta totalitatea obligatiilor financiare interne si externe ale autoritatilor administratiei publice locale, la un moment dat, provenind din imprumuturi contractate direct sau garantate de acestea de pe pietele financiare. Instrumentele datoriei publice locale sunt:
o titlurile de valoare (obligatiunile municipale);
o imprumuturile temporare din disponibilitatile contului curent general al Trezoreriei Statului;
o garantiile acordate de autoritatile administratiei publice locale..
Valoarea totala a garantiilor emise de autoritatea administratiei publice locale se inscrie in registrul garantiilor locale al acestei autoritati si se raporteaza anual prin situatiile financiare. Acest registru cuprinde informatii care sa specifice suma totala a garantiilor emise de autoritatea administratiei publice locale, precum si detalierea garantiilor si alte informatii stabilite prin norme metodologice privind registrul de evidenta a garantiilor locale, emise de Ministerul Finantelor Publice.
Autoritatile administratiei publice locale au obligatia de a transmite Ministerului Finantelor Publice, in termen de 10 zile de la data intrarii in vigoare a contractului de imprumut, copii de pe fiecare document primar care atesta:
o contractarea/garantarea imprumutului;
o actul aditional la contractul/acordul de imprumut/garantare, daca au fost aduse modificari la acesta, cu respectarea clauzelor contractuale.
Pe perioada utilizarii si rambursarii imprumutului contractat/garantat, raportat la Ministerul Finantelor Publice a datelor privind datoria publica locala se efectueaza lunar, in termen de 20 de zile de la sfarsitul perioadei de raportare.In scopul evaluarii datorie publice locale, orice obligatie de plata, exprimata in alta moneda decat cea nationala, este calculata in moneda nationala, utilizandu-se cursul de schimb valutar pentru ultima zi din perioada la care se face raportarea.
Datoria publica guvernamentala reprezinta totalitatea obligatiilor financiare interne si externe ale statului, la un moment dat, provenind din imprumuturile contractate direct sau garantate de Guvern, prin Ministerul Finantelor Publice al statului respectiv, de pe pietele financiare.
Datoria publica guvernamentala interna este partea din datoria publica guvernamentala care reprezinta totalitatea obligatiilor financiare ale statului, provenind din imprumuturi contractate direct sau garantate de stat, de la persoane fizice sau juridice rezidente, in lei sau in valuta, inclusiv sumele temporar din disponibilitatile contului general al Trezoreriei Statului pentru finantarea temporara a deficitelor bugetare.
Datoria publica guvernamentala interna este generata de:
o titlurile de stat in moneda nationala, inclusiv titlurile de stat in valuta plasate pe piata interna, rambursabile din resurse bugetare; daca resursele nu sunt suficiente pentru a asigura plata serviciului datoriei publice interne, se emit noi inscrisuri, determinand, astfel, consolidarea datoriei publice;
o imprumuturile de stat de la bancile comerciale;
o imprumuturile de stat de la alte institutii financiare interne, persoane juridice romane, in conditii rezultate in urma negocierilor;
o imprumuturi temporare din disponibilitatile contului curent general al Trezoreriei Statului;
o garantii de stat la imprumuturi interne contractate de diversi debitori.
Datoria publica guvernamentala interna efectiva este o parte a datoriei publice guvernamentale interne, intrucat evidentiaza obligatiile directe si indirecte ale statului fata de creditorii interni, altii decat Trezoreria statului. Deci, datoria publica guvernamentala interna efectiva nu include imprumuturile temporare din disponibilitatile contului curent general al Trezoreriei Statului.Ministerul Finantelor Publice este contractantul si administratorul datoriei guvernamentale, avand totodata si autoritatea de a stabili balanta zilnica a contului general al Trezoreriei Statului, viitoarele cerinte de lichitate, scadenta datoriei publice guvernamentale, costurile cu dobanda corespunzatoare si refinantarea/diminuarea datoriei publice guvernamentale.
Datoria publica guvernamentala externa este partea din datoria publica guvernamentala care reprezinta totalitatea obligatiilor financiare ale statului, provenind din imprumuturi contractate direct sau garantate de stat, de la persoane fizice sau juridice nerezidente in statul respectiv.
Datoria publica guvernamentala externa este generata de:
o titlurile de stat in valuta plasate pe piata financiara externa;
o imprumuturile de la guverne si agentii guvernamentale straine, institutii financiare internationale sau de la alte organizatii internationale;
o imprumuturile sindicalizate pe termen scurt, mediu sau lung;
o imprumuturile de la persoane juridice straine;
o imprumuturile de la bancile straine sau de la companii straine;
o garantii de stat la imprumuturi externe contractate de diversi debitori.
Gradul de indatorare a tarii la un moment dat se determina prin raportarea soldului datoriei publice la produsul intern brut.Indicatorul astfel stabilit arata in ce masura valoarea adaugata intr-un an este gravata de datoria publica.La acelasi procent din produsul intern brut, povara datoriei publice este mult mai greu de suportat de o tara in curs de dezvoltare decat una dezvoltata.


Fisiere in arhiva (1):

  • Datoria Publica la Nivelul Tarilor din Uniunea Europeana.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!