Investitiile joaca un rol unic si central in cresterea economica. Ele actioneaza simultan asupra cererii si ofertei de bunuri. Daca cresc investitiile, creste si productia, creste numarul de fabrici si uzine, dar se relanseaza si consumul. Economia Romaniei a trecut, in ultimul deceniu, printr-un amplu proces de restructurare si transformare, caracterizat printr-o evolutie contradictorie a principalelor sectoare economice. In perspectiva integrarii in Uniunea Europeana, pasul cel mai important il constituie procesul de relansare economica si apropiere a nivelului de dezvoltare de cel al tarilor UE. In cadrul relansarii economice, un rol important il detine si politica fiscala, care trebuie sa asigure mobilizarea unor venituri publice cat mai mari, in conditiile incurajarii investitiilor, concomitent cu promovarea echitatii in contributia fiecaruia la venituri, avand ca scop asigurarea protectiei sociale. Politica de relansare bugetara si fiscala se poate efectua prin intermediul cresterii cheltuielilor publice sau al diminuarii volumului taxelor si impozitelor. Primul efect consta in cresterea cererii interne, fie datorita cresterii cheltuielilor publice, fie datorita sporirii veniturilor disponibile ale agentilor economici, care determina cresterea cererii acestora. Cresterea cererii va conduce la cresterea productiei interne, deci a produsului intern brut. Efectul de multiplicare este mai redus in cazul unei economii deschise, deoarece o parte a cererii se va adresa si produselor importate. In Romania, cresterea cererii interne a exercitat o presiune inflationista asupra economiei, ceea ce a condus la cresterea preturilor. Totodata, o parte din cerere s-a adresat si produselor importate, ceea ce a determinat cresterea importurilor. Elaborarea politicii fiscale a unui stat este un act de decizie deosebit de complex care trebuie sa aiba la baza criteriul eficientei. In acest sens, se urmareste reducerea fluctuatiilor, a instabilitatii economice, protejarea veniturilor consumatorilor si stimularea dezvoltarii. Impozitele si celelalte prelevari la bugetul de stat, modifica distributia initiala a veniturilor, influentand activitatea economica, investitiile si consumul, relatia dintre politica fiscala1 si investitii constand in primul rand ca prin continutul ei, politica fiscala, poate favoriza extinderea investitiilor, interesul pentru cresterea economica. Legatura dintre sistemul de impunere fiscala, impozite si venit consta in: impozitul este o functie crescatoare a venitului, la un sistem dat, impozitul se mareste odata cu veniturile, insa cresterea impozitului trebuie sa fie inferioara celei a 1 Dictionar de economie, Editia a II-a, Editura Economica, Bucuresti, 2001, pg.238 156 veniturilor (sa fie subunitara), marindu-se incasarile fiscale se maresc si posibilitatile de finantare a cheltuielilor guvernamentale; veniturile bugetare provenind din impozite sunt in dependenta de performantele economiei, astfel incat, considerand o rata de impozitare fixa, veniturile din impozite cresc daca venitul national creste si scad atunci cand venitul national se micsoreaza. Analiza legaturii dintre veniturile scontate a se obtine se urmareste prin nivelul impozitelor utilizat pentru obtinerea acestor venituri, prin analiza ratei marginale de impunere fiscala2. Rata marginala de impunere fiscala arata sporul de impozite pe unitatea de spor de venit sau cu cat creste impozitul pe unitatea suplimentara de venit.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).