Controlul Financiar

Cuprins referat Cum descarc?

NOTIUNE, DEFINITIE 2
APARITIE SI EVOLUTIE 4
ROLUL, FUNCTIILE SI OBIECTUL 6
FORMELE SI NECESITATEA 8
Bibliografie 9


Extras din referat Cum descarc?

NOTIUNE, DEFINITIE
Notiunea de control este utilizata in toate domeniile vietii social-economice si ea semnifica, intr-o acceptiune larga, analiza permanenta sau periodica a unei activitati, a unei situatii etc., pentru a urmari mersul ei si a lua masuri de imbunatatire.
Etimologia cuvantului control deriva din sintagma "contra rolus", care inseamna activitatea de comparare, verificarea unui act original cu duplicatul, incredintata in acest sens unei alte persoane.
Controlul este deci o activitate, care prin constatarile facute inainte, in timpul sau dupa executarea unei operatiuni, ofera date si informatii despre aceasta cu scopul final de prevenire a unor abateri si deficiente (neconformitati fata de regulile prestabilite), precum si de corectie a acestora si de stabilire a raspunderii, daca este cazul.
Dreptul finantelor publice reprezinta ansamblul normelor juridice ce reglementeza relatiile sociale ce iau nastere in legatura cu formarea, administrarea, intrebuintarea si controlul resurselor financiare ale statului sau ale unitatilor administrativ-teritoriale.
Relatiile din sfera controlului financiar sunt o componenta importanta a relatiilor ce iau nastere in legatura cu resursele financiare ale statului.
In sfera dreptului finantelor publice, notiunea de control financiar cuprinde normele juridice ce reglemementeaza raporturile juridice de drept financiar ce se stabilesc in legatura cu controlul modului de formare, administrare si intrebuintare a resurselor financiare publice si prin care se urmareste corectitudinea actelor si operatiunilor efectuate si respectarea legislatiei si a altor reguli prestabilite. 
Resursele financiare publice pot imbraca atat forma de fonduri publice (fonduri banesti publice), cat si cea de patrimoniu public (drepturi si obligatii cu valoare economica referitoare la bunurile ce apartin statului, unitatilor administrativ teritoriale sau ale entitatilor publice ale acestora), a carui buna gestiune financiara se impune de catre cei ce il au in administrare. In literatura juridica au fost formulate diferite definitii ale controlului financiar.
Astfel, intr-o prima opinie: ,,Controlul financiar este o activitate de verificare a respectarii si aplicarii conforme a dreptului financiar, desfasurata cu finalitatea restabilirii legalitatii, formarii si intrebuintarii fondurilor banesti de interes public si implicit cu finalitatea stabilirii raspunderii judiciare si aplicarii cerintelor legale in cazurile de incalcare a normelor dreptului financiar".
O alta definitie considera controlul financiar " ca o componenta a controlului economic, ce are ca obiectiv cunoasterea de catre stat a modului cum sunt administrate mijloacele materiale si financiare de catre societatile comerciale publice, modul de realizare si cheltuire a banului public, asigurarea echilibrului financiar, realizarea eficientei economico-financiare, dezvoltarea economiei nationale, infaptuirea progresului social".
Eficienta cu care sunt desfasurate activitatile de control financiar determina intr-o foarte mare masura administrarea si intrebuintarea eficienta a banului public in vederea dezvoltarii economiei nationale si a realizarii progresului social.
In opinia autorului, controlul financiar public, este o parte componenta a controlului financiar, privind activitatea de verificare a modului in care se formeaza si se utilizeaza fondurile financiare publice, precum si a modului in care este administrat patrimoniul public, in scopul asigurarii unei bune gestiuni financiare cu finalitatea restabilirii legalitatii in situatiile de incalcare a normelor juridice.
In esenta, controlul financiar reprezinta verificarea modului de formare si utilizare a banului public, de administrare a patrimoniului public, precum si "reantronarea domniei legii" pentru neregulile constatate.
Din definitie se desprind trei directii cadru ale conceptului de control financiar si anume:
- verificarea modului de formare a fondurilor publice;
- verificarea modului de utilizare a fondurilor publice;
- verificarea modului de administrare a patrimoniului public.
Corespunzator celor trei directii cadru enuntate se impun cateva consideratii generale:
a)Avand in vedere ca formarea fondurilor publice se face pe seama impozitelor, taxelor si a altor venituri ale bugetelor publice si fonduri speciale, normele juridice ce reglementeaza aceste aspecte (inclusiv procedura de colectare si urmarire a acestora), sunt cuprinse in doctrina sub denumirea de drept fiscal (subdiviziune ce apartine dreptului financiar), care tinde sa-si dobandeasca autonomia ca ramura de drept si in cadrul careia putem vorbi de control fiscal.
Prin urmare, daca s-ar considera dreptul financiar intregul, iar dreptul fiscal partea (dreptului financiar), prin analogie si relatia dintre controlul financiar si controlul fiscal este relatia de la parte la intreg.
Controlul fiscal, in acest context, se refera la verificarea modului de constituire a fondurilor publice prin intermediul impozitelor, taxelor si a altor venituri datorate, respectiv modul de verificare a indeplinirii obligatiilor fiscale de catre contribuabili.
b)Controlul financiar cuprinde, pe langa controlul fiscal si activitatea de verificare a modului in care sunt utilizate fondurile publice.
Indiferent de calitatea entitatii publice sau private care beneficiaza de fonduri publice, verificarea modului de utilizare a acestor fonduri se impune tocmai in virtutea principiilor care guverneaza normele de drept financiar intrucat avand ca scop final tot satisfacerea unor necesitati si interese generale sau publice, este firesc ca utilizarea acestora sa asigure respectarea cerintelor de legalitate, regularitate, economicitate, eficienta si eficacitate.
c)A treia directie cadru, enuntata in definitie, vizeaza verificarea modului in care este administrat patrimoniul public in scopul realizarii unei bune gestiuni financiare.
Aceasta activitate are in vedere patrimoniul public inteles ca totalitate a drepturilor si obligatiilor la un moment dat ale statului, unitatilor administrativ teritoriale sau ale entitatilor publice ale acestora, cu valoare economica, dobandite sau asumate sub orice titlu.
Notiunea de patrimoniu public vizeaza drepturile si obligatiile referitoare atat la bunurile din domeniul public, cat si la cele din domeniul privat al statului sau unitatilor administrativ-teritoriale, iar prin controlul financiar se urmareste protejarea patrimoniului public impotriva pjerderilor datorate erorii, risipei, abuzului sau fraudei.


Fisiere in arhiva (1):

  • Controlul Financiar.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!