Consecințe economice ale primului război mondial pe plan național și internațional

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Finanțe
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 13 în total
Cuvinte : 3723
Mărime: 25.42KB (arhivat)
Publicat de: Maxim Coman
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Lect. Dr. Irimiea Mihai
A fost prezentat in cadrul Universitatii 'Petrol si gaze",sectia finante banci,Ploiesti si am obinut nota 10 pe el.

Extras din referat

Evolutia economiei României în perioada dintre cele doua razboaie mondiale cunoaste numeroase sinuozitati,de natura obiectiva si subiectiva,generate sau numai favorizate de factori interni si de contextul general european.Privita în ansamblu,dezvoltarea economiei românesti,a fortelor ei productive,a înregistrat progrese remarcabile si a determinat o serie de mutatii importante în viata economico-sociala a tarii.

Incheierea procesului de formare a statului national unitar român coincide,în timp,cu terminarea primului razboi mondial si,ca urmare,repunerea în functiune a potentialului economic al tarii reîntregite si,o perioada,chiar si dezvoltarea lui au fost grevate de povara lasata de razboi ,precum si de o serie de greutati inerente procesului de unificare.

Marile distrugeri provocate de razboi,precum si cheltuielile facute de statul român pentru participarea la acesta au condus la un important dezechilibru al organismului economiei nationale.

Cheltuielile necesitate de purtarea campaniilor militare intre 1916 si 1919 si distrugerile provocate de purtarea ostilitatilor,exploatarea teritoriului ocupat de catre inamici s-au soldat cu pierderi materiale considerabile,apreciate la peste 72 miliarde lei aur,din care 13 miliarde lei aur au fost recunoscute de Comisia de reparatii.De îndata dupa 1918,nivelul productiei industriale globale era cu mult sub cel antebelic. Industria prezenta o situatie si mai dramatica,datorita distrugerilor provocate de razboi jafului de masini,utilaje,accesorii,s.a. exercitat de administratia militara germana în perioada vremelnicei ocupatii din sudul tarii,distrugerilor provocate de armata româna,din ratiuni strategice,în momentul retragerii ei în Moldova,precum si evacuarii,din aceleasi motive,în Rusia,a numeroase întreprinderi care nu s-au mai întors niciodata.

In ansamblu,în 1919,industria functiona,în medie,cu 40% din capacitatea antebelica,cu diferente de le o ramura la alta:extractia petrolului cu 47%,a carbunelui cu 41%,industria siderurgica cu 19,4%,a cimentului cu 40%,a cherestelei cu 50%,a hârtiei cu 30%,a zaharului cu 35% s.a.Din cele peste 800 de întreprinderi încurajate de stat si înregistrate în 1915,functionau doar 217.La acestea se adauga faptul ca o parte din marile întreprinderi industriale din Transilvania,în momentul în care autoritatile românesti le-au preluat,era descompletata.De exemplu,în 1919,Uzinele Siderurgice din Hunedoara functionau cu 2,8% din capacitatea lor anterioara,iar Uzinele de la Resita cu 33%.

Transporturile erau pracic dezorganizate, nu se gaseau nici ele intro situatie mai buna.Reteaua feroviara era in mare parte distrusa,iar cea ramasa in functiune,datorita folosirii intensive in perioada razboiului,prezenta o uzura accentuata si necesita si ea o refacere grabnica.Aproape toate podurile feroviare,precum si alte numeroase lucrari feroviare fusesera distruse fie de armata romana in retragere,fie de armata germana,dupa lansarea contraofensivei romanesti.Parcul feroviar,de locomotive si de vagoane,fusese fie capturat de autoritatile de ocupatie,fie distrus,fie suprasolicitat si deci uzat.Astfel,in 1919,se aflau in functiune doar 265 locomotive,563 vagoane de calatori,3511 vagoane de marfa si cateva sute de vagoane-cisterna ceea ce reprezenta circa 40% din parcul existent anterior.Toate acestea au afectat deosebit de grav nu numai volumul,ci si viteza derularii transporturilor pe calea ferata.Pierderi mari au suferit si transporturile rutiere,reteaua de drumuri si sosele.Dezorganizarea transporturilor ingreuna nu numai aprovizionarea populatiei,ci si refacerea si normalizarea vietii economice. Aviatia civila in Romania a debutat in 1920,la doar un an dupa deschiderea primei linii aeriene de transport din Europa,prin infiintarea Directiei Aviatiei Civile de pe langa Ministerul Comunicatiilor. Situatia financiara se caracteriza prin sporirea continua a inflatiei,bugete dezechilibrate si agravarea datoriei publice interne si externe de la 1,8 miliarde lei in 1918 la 20,7 miliarde lei in 1921. Finantele tarii se aflau inrto situatie cu totul deosebita.Urmare a razboiului,balanta comerciala inregistra deficite enorme.Exportul tarii,preponderent agricol,era aproape inexistent,iar importul era format din produse agricole,cereale in principal,material rulant si utilaje industriale.In aceste conditii,statul roman a fost nevoit sa apeleze la o serie de imprumuturi externe,care s-au adaugat celor

Preview document

Consecințe economice ale primului război mondial pe plan național și internațional - Pagina 1
Consecințe economice ale primului război mondial pe plan național și internațional - Pagina 2
Consecințe economice ale primului război mondial pe plan național și internațional - Pagina 3
Consecințe economice ale primului război mondial pe plan național și internațional - Pagina 4
Consecințe economice ale primului război mondial pe plan național și internațional - Pagina 5
Consecințe economice ale primului război mondial pe plan național și internațional - Pagina 6
Consecințe economice ale primului război mondial pe plan național și internațional - Pagina 7
Consecințe economice ale primului război mondial pe plan național și internațional - Pagina 8
Consecințe economice ale primului război mondial pe plan național și internațional - Pagina 9
Consecințe economice ale primului război mondial pe plan național și internațional - Pagina 10
Consecințe economice ale primului război mondial pe plan național și internațional - Pagina 11
Consecințe economice ale primului război mondial pe plan național și internațional - Pagina 12
Consecințe economice ale primului război mondial pe plan național și internațional - Pagina 13

Conținut arhivă zip

  • Consecinte Economice ale Primului Razboi Mondial pe Plan National si International.doc

Alții au mai descărcat și

Politici și Practici Fiscale

I. Utilizarea impozitului ca instrument Cea mai mare parte a resurselor publice sunt prelevari obligatorii si de aceea se impune definirea...

Analiza Impozitului pe Profit

Propuneri privind cotele de impozit pe profit Nu se pot încheia aceste scurte consideratii asupra cotei de impunere, fara a fi exprimata opinia...

Moneda în România

Infiintarea bancii nationale a romaniei (1880) Banca Nationala a Romaniei este prima institutie de emisiune a statului roman independent....

Te-ar putea interesa și

Rolul FMI în cadrul sistemului monetar internațional - participarea României la activitatea FMI

CAPITOLUL I. CONFERINŢA DE LA BRETTON-WOODS – BAZA CREĂRII NOULUI SISTEM MONETAR POSTBELIC 1.1.PREGĂTIREA ŞI SEMNAREA ACORDURILOR LA BRETTON-WOODS...

Istoria Românilor

Trasaturile economiei României la începutul celui de-al doilea razboi mondial Economia în anii 1939-1940 (septembrie) Trasatura fundamentala a...

Atribuțiile autorității tutelare cu privire la ocrotirea minorilor

Notiunea dreptului familiei Stiinta dreptului este intr-o continua lupta cu norma juridica, incrcind, pe de-o parte, sa-I descifreze sensul, pe de...

Riscuri și amenințări la adresa securități interne și internaționale

INTRODUCERE Începutul noului secol şi mileniu coincide cu cel al unei noi ere în politica internaţională, în care economia şi securitatea vor...

Organizația Internațională a Muncii

CAPITOLUL I ISTORICUL, EVOLUŢIA ŞI SCOPURILE ORGANIZAŢIEI INTERNAŢIONALE A MUNCII SECŢIUNEA I CREAREA ORGANIZAŢIEI INTERNAŢIONALE A MUNCII În...

Securitatea alimentară

INTRODUCERE Problema securitatii alimentare, a aprovizionarii populatiei cu produse agroalimentare de baza si de calitate corespunzatoare,...

Sistemul monetar internațional și evoluția sa

1. Caracteristicile Sistemului Monetar Internaţional a) Definiţia SMI Sistemul monetar internaţional se bazează pe reguli care provin în mod...

John Maynard Keynes

1.Cifre in cuvinte.J. M. Keynes Cheia teoriilor economice ale lui John Maynard Keynes a fost gandirea la scara mare- o filosofie complet opusa...

Ai nevoie de altceva?