Cheltuieli Publice pentru Invatamant

Cuprins referat Cum descarc?

Cap. I. Introducere. Caracterizare generala.
1.1. Clasificarea cheltuielilor pentru actiuni social-culturale
1.2. Sursele de finantare a cheltuielilor pentru actiuni social-culturale
Cap. II. Cheltuieli publice pentru invatamant
2.1 Factorii ce influenteaza cheltuielile pentru invatamant
2.2. Caracterizarea invatamantului in Romania
Cap. III. Finantarea sistemului de invatamant 
3.1. Mecanisme de finantare a sistemului de invatamant in Uniunea Europeana
3.2. Organizarea sistemului de invatamant din Romania


Extras din referat Cum descarc?

Capitolul I. Introducere. Caracterizare generala.
Politica sociala a fiecarui stat urmareste asigurarea resurselor financiare publice pentru imbunatatirea conditiilor de viata a populatiei.
In America si Europa a aparut, dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial, o doctrina politica denumita "stat-providenta". Aceasta este definita ca fiind modul de organizare a unei societati care garanteaza membrilor sai un maxim de protectie sociala si securitate economica cu ajutorul unei redistribuiri a impozitelor si taxelor incasate. In practica, pentru a se asigura satisfacerea nevoilor sociale, autoritatile publice si locale organizeaza unele actiuni monitorizate cu ajutorul unor institutii publice. Aceste nevoi sociale se refera in principal la invatamant, cultura, sanatate si protectie sociala propriu-zisa.
Cheltuielile publice pentru actiuni social-culturale sunt cele care asigura in mod gratuit, cu plata redusa sau sub forma transferurilor banesti, finantarea unor servicii destinate educatiei si instructiei copiilor si tinerilor, ridicarea calificarii profesionale, asistenta medicala, ridicarea nivelului cultural, artistic si de civilizatie a membrilor societatii.
Cheltuielile publice pentru actiuni social-culturale au un rol economic si social; evolutia acestora este consecinta a dezvoltarii economice a tarii, iar volumul lor este impus de factorul demografic. Se cunoaste faptul ca in tarile slab dezvoltate se inregistreaza un spor demografic, se mentine o crestere moderata a PIB astfel incat nivelul cheltuielilor social-culturale pe locuitor este foarte mic sau este in descrestere, iar in tarile dezvoltate efectul este invers.
1.1. Clasificarea cheltuielilor pentru actiuni social-culturale 
Cheltuielile pentru actiuni social-culturale se refera la: cheltuielile pentru invatamant; pentru cultura, religie, actiuni sportive si de turism; pentru sanatate, pentru securitate sociala (asistenta sociala, alocatii, pensii si indemnizatii, asigurarile sociale de stat, ajutor de somaj), alte cheltuieli social-culturale.
Repartizarea cheltuielilor pentru actiuni social-culturale pe elementele de structura mentionate, se aproba prin Legea bugetului de stat, iar procentul acestora fata de totalul cheltuielilor difera de la o tara la alta in functie de nivelul de dezvoltare a fiecareia: in cadrul unor tari dezvoltate din punct de vedere economic, ponderea cea mai mare o detin cheltuielile cu securitatea sociala (intre 32 - 80% din totalul cheltuielilor pentru actiuni social-culturale); in cazul unor tari in curs de dezvoltare ponderea cea mai mare o detin cheltuielile publice pentru invatamant ( circa 49%).
In Romania, in proiectul Bugetului de stat pentru 2007, din totalul cheltuielilor pentru actiuni social-culturale de 23.097,7 mil. lei, pentru invatamant s-au alocat 8.220,5 mil. lei, reprezentand 35,6 %.
Interdependenta dintre elementele cheltuielilor pentru actiuni social-culturale este indirect perceputa ca efect in cresterea economica astfel: pe de o parte, cresterea eficientei invatamantului de toate gradele insotita de masuri adecvate pe linia ameliorarii tuturor celorlalte actiuni social-culturale are efect asupra cresterii economice, iar, pe de alta parte, efectul agregat al investitiilor in resursele umane conduce la cresterea PIB care, de altfel, constituie baza pentru alocarea unor sume mai mari pentru actiunile social-culturale. 
1.2. Sursele de finantare ale cheltuielilor pentru actiuni social-culturale
Sursele de finantare ale cheltuielilor pentru actiuni social-culturale, implicit ale cheltuielilor cu invatamantul pot fi grupate in: 
- publice sau private
- interne sau externe 
Acestea pot fi:
- fonduri bugetare, adica de la bugetul de stat si bugetele locale, cum este si cazul Romaniei;
- cotizatii sau contributii suportate de persoane fizice si juridice si care alimenteaza fondurile financiare speciale (fondul de somaj, fondurile asigurarilor sociale s.a.)
- fonduri proprii ale unitatilor publice si/sau private folosite pentru pregatirea profesionala a personalului, protectia muncii s.a.;
- fonduri ale organizatiilor nonguvernamentale, fara scop lucrativ;
- resurse financiare externe care pot fi sau nu rambursabile (PHARE, UE .s.a.). PHARE a fost accesat si in Romania in perioada de dupa 1994. Un exemplu de astfel de proiect care a fost acceptat ca fiind exigibil a fost denumit "Dezvoltarea Resurselor umane" si a avut ca scop dezvoltarea abilitatilor fortei de munca si facilitarea accesului pe piata fortei de munca. Numai pentru acest proiect au fost alocate 16 milioane de euro, din care 12 milioane de euro din fonduri ale UE, iar 4 milioane de euro acordate de guvernul Romaniei prin bugetul de stat. Obiectul acestui proiect a fost realizarea de investitii in sectoarele (localitatile) care se confrunta cu o restructurare industriala severa, pentru recalificarea, reorientarea fortei de munca.
Asa cum tarile dezvoltate isi revizuiesc strategiile politicilor sociale, asa si tara noastra tinde sa subordoneze politicile sale sociale principiilor eficientei economice si mecanismelor pietei. Se considera ca ajutoarele sociale directe trebuie sa se acorde limitat pentru a nu "incita la nemunca" sau interventia statului in plan social trebuie sa asigure numai compensarea efectelor negative ale concurentei in acest domeniu.
Capitolul II. Cheltuieli publice pentru invatamant.
3.2 Factorii ce influenteaza cheltuielile pentru invatamant
invatamantul se dezvolta in concordanta cu cerintele etapelor de dezvoltare economico-sociala a fiecarei tari si cu scopul egalizarii conditiilor de instruire si educare a populatiei. Cresterea volumului cheltuielilor publice pentru invatamant este determinata de mai multi factori care actioneaza interdependent:
- factori demografici: Cresterea numerica a populatiei - pe glob a ajuns la 6 miliarde de locuitori - a condus la cresterea populatiei scolare, a cadrelor didactice, determinand cresterea cheltuielilor pentru invatamant pe glob.
- factori economici: Dezvoltarea economica (De) este rezultatul modernizarii si perfectionarii proceselor tehnologice, cresterea calitatii fortei de munca cu studii medii si superioare. Toate acestea au impus modernizarea invatamantului, sporirea mijloacelor tehnice, a aparaturii moderne necesare proceselor instructive si intensificarea utilizarii acestora. 
De = crestere PIB = crestere cheltuieli cu invatamantul
- factori sociali si politici: Aici ne referim la politica unui guvern privind nivelul invatamantului obligatoriu, la resursele si facilitatile acordate atat elevilor si profesorilor, cat si institutiilor de invatamant de stat, la eradicarea totala a analfabetismului (in Romania eradicarea analfabetismului a ajuns la 97,2% ocupand loc I in randul tarilor dezvoltate).


Fisiere in arhiva (1):

  • Cheltuieli Publice pentru Invatamant.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!