Centrala Riscurilor Bancare

Extras din referat Cum descarc?

Centrala Riscurilor Bancare (CRB) reprezinta o structura specializata in colectarea, stocarea si centralizarea informatiilor privind expunerea fiecarei persoane declarante (institutie de credit sau societate de credit ipotecar) din Romania fata de acei debitori care au beneficiat de credite si/sau angajamente al caror nivel cumulat depaseste suma limita de raportare (20.000 RON), precum si a informatiilor referitoare la fraudele cu carduri produse de catre posesori.
Baza de date a Centralei Riscurilor Bancare este organizata in patru registre: 
1. Registrul central al creditelor (RCC) contine informatii de risc bancar raportate de institutiile de credit si este actualizat lunar;
2. Registrul creditelor restante (RCR) contine informatii de risc bancar referitoare la abaterile de la graficele de rambursare din cel mult ultimii sapte ani si este alimentat lunar de Registrul central al creditelor;
3. Registrul grupurilor de debitori (RGD) contine informatii despre grupurile de persoane fizice si/sau juridice care reprezinta un singur debitor si este alimentat lunar de Registrul central al creditelor;
4. Registrul fraudelor cu carduri (RFC) contine informatii despre fraudele cu carduri produse de catre posesori raportate de institutiile de credit si este actualizat on-line. 
Utilizatorii informatiilor existente in baza de date a CRB sunt persoanele declarante si Banca Nationala a Romaniei. Persoanele declarante sunt institutiile de credit si societatile de credit ipotecar in conformitate cu prevederile art. 19 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 200/2002 privind societatile de credit ipotecar, aprobata prin Legea nr. 330/2003.
Raportarile efectuate de persoanele declarante contin urmatoarele informatii: 
- datele de identificare a debitorilor fata de care persoana declaranta inregistreaza o expunere mai mare sau egala cu limita de raportare; 
- informatii privind fiecare din creditele si angajamentele de care debitorul beneficiaza: tipul creditului, termenul de acordare, tipul garantiei, serviciul datoriei, data acordarii si data scadentei, valuta in care s-a acordat creditul, comportamentul creditului, suma acordata, suma datorata utilizata si suma datorata neutilizata la momentul raportarii, suma restanta; 
- informatii privind grupurile de persoane fizice si/sau juridice care reprezinta un singur debitor: denumire grup, cod grup, componenta grup; 
- informatii privind fraudele cu carduri produse de posesori: date identificare posesor card, tip card, valuta, data constatarii fraudei, suma fraudata. 
Difuzarea informatiilor de Centrala Riscurilor Bancare catre persoanele declarante se face in doua moduri: 
- rapoarte lunare care cuprind informatii privind toti debitorii pe care persoana declaranta i-a raportat in luna respectiva. Pentru fiecare debitor raportat, raportul lunar contine toate informatiile disponibile la Centrala Riscurilor Bancare referitoare la creditele si angajamentele de care acesta a beneficiat de la toate institutiile de credit, fara a se preciza identitatea institutiilor creditoare (situatia riscului global); 
- ca raspuns la interogarile (cereri de consultare) on-line in cazul carora persoanele declarante pot solicita doua tipuri de informatii: situatia riscului global si situatia creditelor restante (pe o perioada de sapte ani). 
Trebuie precizat ca pentru debitorii raportati de persoanele declarante, informatiile sunt furnizate neconditionat, in timp ce, pentru clientii - debitori potentiali, accesul persoanelor declarante este conditionat de obtinerea prealabila a acordului clientilor respectivi. 
Sisteme similare de gestiune a informatiilor de credit functioneaza cu succes in tari din Uniunea Europeana cu un grad ridicat de intermediere financiara, cum sunt: Austria, Belgia, Franta, Germania, Italia, Portugalia, Spania. 
Centrala Incidentelor de Plati (CIP) este un centru de intermediere care gestioneaza informatia specifica incidentelor de plati atat din punct de vedere bancar (tragerea in descoperit de cont) cat si din punct de vedere social (pierdere/furt/distrugere). 
Transmiterea informatiei la CIP se face pe cale electronica, prin utilizarea Retelei de Comunicatii Interbancare ce leaga centrala BNR cu centralele tuturor bancilor. 
Baza de date a CIP este organizata in doua fisiere: 
1. Fisierul national de incidente de plati (FNIP) care are trei componente: 
o Fisierul national de cecuri (FNC), 
o Fisierul national de cambii (FNCb), 
o Fisierul national de bilete la ordin (FNBO) si 
2. Fisierul national al persoanelor cu risc (FNPR) care este alimentat automat din FNIP. 
Fisierul national al persoanelor cu risc colecteaza informatiile privind incidentele de plati majore (instrumente de plata trase in descoperit de cont, cecuri emise fara autorizarea trasului, cecuri emise cu data falsa sau carora le lipseste o mentiune obligatorie, cecuri circulare sau de calatorie emise "la purtator", cecuri emise de catre un tragator aflat in interdictie bancara, cambii scontate fara a exista creanta cedata in momentul cesiunii acesteia) inregistrate pe numele unei persoane fizice/juridice nu pot fi sterse din aceasta baza de date, decat in cazul in care se anuleaza, de catre aceeasi persoana declaranta care le-a transmis anterior la CIP, din proprie initiativa sau ca urmare a hotararii unei instante judecatoresti. 
Interdictia bancara este regimul impus de catre banca unui titular de cont de interzicere a emiterii de cecuri pe o perioada de 1 an incepand cu data inregistrarii la CIP a unui incident de plata major si asigura prevenirea producerii unor noi incidente de plati si sanctionarea titularilor de cont care le genereaza in sistemul bancar.


Fisiere in arhiva (1):

  • Centrala Riscurilor Bancare.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!