In functie de modul de finantare a institutiilor publice si de eventualele venituri proprii pe care le pot incasa in conditiile legii, distingem diferite abordari in ceea ce priveste bugetele institutiilor publice. Astfel, institutiile publice care isi acopera integral cheltuielile din veniturile proprii obtinute in mod curent si nu se afla in subordinea unei institutii publice poarta denumirea generica de institutii publice autonome. Institutiile publice care nu obtin venituri proprii in mod curent isi asigura finantarea, de regula, prin deschideri de credite bugetare din bugetul de stat sau cel local. Institutiile publice care obtin venituri curente in mod regulat, dar insuficiente in raport cu nivelul cheltuielilor, sunt institutii publice subventionate. Aceste institutii primesc subventia de la ordonatorul superior de credite bugetare sau direct de la bugetul de stat. Bugetul institutiilor publice autonome Institutiile publice autonome sunt acele institutii publice care se finanteaza integral din venituri proprii si nu se afla in subordinea unei alte institutii. Numarul acestora este foarte mic si sunt, in principal, institutii publice care reglementeaza anumite domenii de activitate. Dintre institutiile publice autonome din tara noastra putem aminti: 1 . Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare 2 . Comisia de Supraveghere a Asigurarilor din Romania 3. Casa Nationala de Asigurari Sociale de Sanatate 4. Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei 5. Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale 6. Agentia Nationala pentru Locuinte 7. Agentia Romana de Asigurare a Calitatii in Invatamantul Superior 8. Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii 9. Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Publice de Gospodarie Comunala 10. Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare 11. Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului 12. Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci 13. Inspectoratul de Stat in Constructii 14. Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei O situatie deosebita o prezinta Casa Nationala de Asigurari Sociale de Sanatate, deoarece aceasta se finanteaza din bugetul Fondului national unic de asigurari sociale de sanatate. Restul institutiilor publice autonome au prevazute in legile de functionare categoriile de venituri pe care le pot incasa si din care se autofinanteaza. Institutia abilitata pentru aprobarea bugetelor institutiilor publice autonome se stabileste prin actul normativ care reglementeaza activitatea institutiei. Bugetele institutiilor publice autonome pot fi echilibrate sau sa prezinte excedent sau deficit. In caz de excedent, acesta se reporteaza in anul urmator. In caz de deficit, acesta se poate finanta din excedentele anilor precedenti. Bugetul institutiilor publice finantate integral sau partial de la buget Majoritatea institutiilor publice primesc alocatii bugetare sau subventii pentru acoperirea cheltuielilor proprii. Modul de finantare este stabilit prin actul de infiintare a institutiei publice. In cazul institutiilor publice finantate integral de la buget, acestea primesc alocatii bugetare de la ordonatorul superior de credite. Daca este vorba de un ordonator principal de credite (de exemplu un minister) deschiderea de credite bugetare se face la Ministerul Finantelor Publice in functie de executia bugetara la momentul respectiv. Avand in vedere ca finantarea acestor institutii publice se realizeaza din alocatii bugetare, nu se intocmeste decat buget de cheltuieli pentru aceste institutii publice. Cheltuielile institutiilor publice finantate de la buget se inregistreaza la Trezoreria Statului in conturi de cheltuieli. Soldul contului de cheltuieli nu poate fi mai mare decat creditul bugetar alocat (reflectat in Trezorerie in conturile extrabilantiere de credite bugetare). Creditele bugetare neutilizate se anuleaza de drept la sfarsitul anului bugetar fara a avea posibilitatea utilizarii acestor credite bugetare in anii bugetari ulteriori. Institutiile publice subventionate primesc subventii de la ordonatorul superior de credite pentru acoperirea diferentei dintre cheltuielile proprii ale institutiei si veniturile incasate de acestea. Institutiile publice subventionate au cont de disponibil la Trezorerie prin care deruleaza operatiunile financiare. In cazul in care la sfarsitul anului ramane un surplus, acesta se returneaza ordonatorului de credite care a acordat subventia, insa fara a depasi cuantumul subventiei.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).