Extras din referat
O apreciere cât mai corectă şi mai relevantă a situaţiei financiare a unei societăţi comerciale impune necesitatea utilizării unor instrumente de măsurare a rezultatelor susceptibile să traducă realitatea economică şi financiară desfăşurate într-o manieră mai semnificativă decât cea oferită de indicatorii contabili obişnuiti.
A. Analiza cifrei de afaceri
Cifra de afaceri reprezintă unul dintre obiectivele strategice ale întreprinderii pentru că este criteriul major după care se judecă performanţele întreprinderii în mediul concurenţial în care aceasta activează. Cifra de afaceri reflectă rezultatul global al unei perioade de gestiune. Reprezintă principalul indicator al activităţii firmei şi exprimă veniturile obţinute din vânzarea producţiei şi a mărfurilor. Relaţia de calcul este următoarea:
CA = Vvmf + Qv , unde:
CA – cifra de afaceri ;
Vmf – venituri din vânzarea mărfurilor ;
Qv – producţia vândută .
Exemplu - având la bază datele prezentate în tabelul următor să se comenteze evoluția cifrei de afaceri :
Specificaţie Simbol U.M 2007 2008 2009 2010 2011
Venituri din vânzarea mărfurilor Vvm Lei 33.045.733 50.603.040 57.483.930 33.213.369 27.133.708
Producţia vândută Pv Lei 5.202.182 5.887.305 6.770.041 4.240.170 3.245.432
Venituri totale Vt lei 39.347.108 57.026.846 65.497.198 37.921.505 30.954.241
Cifra de afaceri CA Lei 38.247.915 56.490.345 64.253.971 37.453.539 29.428.917
Ponderea veniturilor din vânzarea mărfurilor în cifra de afaceri Vvm/CA*100 % 86,40 89,58 89,46 88,68 92,20
Ponderea producţiei vândute în cifra de afaceri Pv/CA*100 % 13,60 10,42 10,54 11,32 11,03
Ponderea cifrei de afaceri în total venituri CA/Vt*100 % 97,21 99,06 98,10 98,77 95,07
Tabel nr.1 – Cifra de afaceri
Din calculele efectuate și graficul realizat se poate constata faptul că cifra de afaceri a cunoscut o evoluție ascendentă în perioada 2007-2009, respectiv o evoluție descendentă în ultimii doi ani de analiză. Această descreștere se poate datora diminuării veniturilor din vânzarea mărfurilor vândute, în anul 2009 se înregistrau 57.483.930 lei, iar în 2011 27.133.708 lei.
În ceea ce priveşte ponderea cifrei de afaceri în total venituri, aceasta înregistrează valori foarte bune menţinându-se în ambele cazuri în jurul valorii de 98% ceea ce reflectă o foarte bună corelare a activităţii firmei cu obiectul general de activitate.
B. Analiza valorii adăugate
Analiza valorii adăugate prezintă interes pentru toţi agenţii economici, indiferent de domeniul de activitate, deoarece permite o bună evaluare a performanţelor si a eficienţei utilizării factorilor de producţie. Se poate spune astfel că valoarea adăugată exprimă, mai bine decât orice alt indicator, eficacitatea combinării factorilor de producţie muncă şi capital.
Valoarea adăugată poate fi calculată prin formula:
VA = Qex + Mc – Cint ,
unde:
- Qex = producţia exerciţiului;
- Mc = marja comercială;
- Cint = consumul intermediar.
Exemplu- având la bază datele prezentate în tabelul următor să se comenteze evoluția valorii adăugate :
Specificaţie Simbol UM 2007 2008 2009 2010 2010
Marja comercială Mc lei 2.910.454 4.494.021 4.976.731 3.463.686 3.098.613
Producţia exerciţiului Qex lei 5.202.182 5.888.276 6.769.422 4.239.880 4.541.257
Consumuri intermediare Cint lei 1.564.834 2.121.309 3.135.753 2.355.440 2.036.980
Valoarea adăugată VA= Mc+Pe-Csi lei 6.547.802 8.260.988 8.610.400 5.348.126 5.602.890
Tabel nr.2 – Valoarea adăugată
Valoarea adăugată, asemeni cifrei de afaceri, înregistrează în primii trei ani de analiză un trend ascendent, acest lucru se datorează în primul an atât creşterii activităţii de producţie cât şi a marjei comerciale, iar creşterea consumului intermediar nu influenţează în sens negativ evoluţia valorii adăugate.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Analiza Eficientei si a Rentabilitatii unui Agent Economic.doc