Analiza economico-financiară. Valoarea adăugată

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Finanțe
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 10 în total
Cuvinte : 3026
Mărime: 135.83KB (arhivat)
Publicat de: Rebeca Petrea
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Valceanu

Extras din referat

Analiza valorii adaugate

1 Aspecte conceptuale

Valoarea adaugata este masura randamentului global care este distribuit tuturor partenerilor întreprinderii. Conceptul de valoare adaugata vizeaza sa furnizeze utilizatorilor de informatii financiare un indiciu al contributiei întreprinderii la crearea bogatiei nationale. Valoarea adaugata furnizeaza o perspectiva mai larga cu privire la utilitatea situatiilor financiare care, traditional, sunt centrate pe un singur grup de utilizatori, investitorii. Prin prisma valorii adaugate, beneficiul apare ca rezultat al eforturilor colective ale proprietarilor, managerilor, creditorilor, statului si salariatilor. Nu este de neglijat ca, în prezent, majoritatea guvernelor îsi fondeaza strategiile economice pe criterii legate de valoarea adaugata.

În majoritatea tarilor europene, un mare numar de întreprinderi prezinta informatii privind capacitatea de a genera valoare adaugata. Directiva a IV-a europeana prescrie informatiile necesare calculului valorii adaugate.

În SUA, "Committee on accounting and Auditing Measurement" al American

Accounting Association (AAA) a recomandat sa fie publicata informatia despre valoarea adaugata (1991).

Partizanii valorii adaugate pretind ca ea permite considerarea rezultatului net al întreprinderii pe aceeasi pozitie cu salariile si cheltuielile financiare.

Valoarea adaugata este unul din cei mai importanti indicatori de reflectare a performantelor economico-financiare ale unei firme. Pe baza valorii adaugate consideram ca poate fi apreciata adevarata dimensiune a activitatii unei firme. Spre deosebire de cifra de afaceri, care include si valoarea cumpararilor de materii prime, materiale si servicii care se regasesc în cifra de afaceri a firmelor furnizoare, valoarea adaugata cuprinde numai echivalentul activitatii întreprinderii în cauza.

Valoarea adaugata, poate fi determinata prin doua metode:

a) Metoda sintetica, conform careia din volumul total de activitate de productie si comerciala se scad consumurile intermediare de la terti.

- În cazul în care firma desfasoara numai activitate de productie, valoarea adaugata se determina astfel:

VA = Qe  M , în care:

M reprezinta consumurile intermediare de la terti aferente activitatii de productie.

- În situatia în care întreprinderea desfasoara pe lânga activitatea de productie si activitate de comert atunci valoarea adaugata se stabileste astfel:

VA = (Qe + Mc) - M , în care:

Mc reprezinta marja comerciala;

M - consumurile intermediare de la terti (pentru firmele cu activitate de productie si

comercializare)

Marja comerciala se determina ca diferenta între valoarea marfurilor vândute (ct.707) si costul lor (ct. 607).

Consumurile intermediare de la terti se preiau din contabilitatea financiara din conturile 600 la 628, mai putin contul 607 care a fost luat în calcul la stabilirea marjei comerciale.

b) Metoda de repartitie (aditiva), conform careia valoarea adaugata este rezultatul însumarii urmatoarelor elemente: salarii, contributii pentru asigurari si protectie sociala, amortizare, provizioane, cheltuieli cu impozite si taxe (fara impozitul pe profit) si rezultatul exploatarii.

Potrivit abordarii valorii adaugate dupa aceasta metoda, rezulta ca ea este formata din remunerarea urmatorilor subiecti (parteneri sociali): salariati, actionari, stat, institutiile care acorda credite întreprinderii etc.

Ratele de remunerare ale valorii adaugate, reprezinta ponderea detinuta de fiecare element component (ca expresie a remunerarii partenerilor sociali) în valoarea adaugata.

Fig. 1 Repartitia valorii adaugate între partenerii sociali

În literatura de specialitate se opereaza pe lânga valoarea adaugata, în sens traditional tratata mai sus, cu un nou concept care încearca sa explice succesul firmelor si anume acela de valoare adaugata de piata denumita MVA (Market Value Added).

Acest concept este operational în activitatea de evaluare a firmelor. MVA se determina ca diferenta între valoarea de piata a firmei (V) si valoarea actuala cumulata a capitalurilor investite de actionari (Ci) si a profitului reinvestit (Pr), astfel:

MVA = V - (Ci + Pr)

În fapt, MVA reprezinta un surplus fata de valoarea actuala a capitalului investit de actionari si respectiv a profitului reinvestit în firma.

2. Analiza dinamicii si structurii valorii adaugate

Procedeele de analiza folosite în acest caz sunt:

- modificarile absolute pe total si pe elemente;

- indicii pe total si pe elemente;

- ponderile elementelor componente (ratele de remunerare ale valorii adaugate).

Pentru analiza dinamicii si structurii valorii adaugate informatiile se impun a fi structurate astfel:

Preview document

Analiza economico-financiară. Valoarea adăugată - Pagina 1
Analiza economico-financiară. Valoarea adăugată - Pagina 2
Analiza economico-financiară. Valoarea adăugată - Pagina 3
Analiza economico-financiară. Valoarea adăugată - Pagina 4
Analiza economico-financiară. Valoarea adăugată - Pagina 5
Analiza economico-financiară. Valoarea adăugată - Pagina 6
Analiza economico-financiară. Valoarea adăugată - Pagina 7
Analiza economico-financiară. Valoarea adăugată - Pagina 8
Analiza economico-financiară. Valoarea adăugată - Pagina 9
Analiza economico-financiară. Valoarea adăugată - Pagina 10

Conținut arhivă zip

  • Analiza Economico-financiara. Valoarea Adaugata.doc

Alții au mai descărcat și

Analiza Financiară

ANALIZA FINANCIARĂ Analiza financiară constă într-un ansamblu de instrumente şi metode care permite aprecierea situaţiei financiare şi a...

Politici și Practici Fiscale

I. Utilizarea impozitului ca instrument Cea mai mare parte a resurselor publice sunt prelevari obligatorii si de aceea se impune definirea...

Analiza Impozitului pe Profit

Propuneri privind cotele de impozit pe profit Nu se pot încheia aceste scurte consideratii asupra cotei de impunere, fara a fi exprimata opinia...

Moneda în România

Infiintarea bancii nationale a romaniei (1880) Banca Nationala a Romaniei este prima institutie de emisiune a statului roman independent....

Te-ar putea interesa și

Rentabilitatea și

INTRODUCERE Creştererea gradului de complexitate a activităţii economice a întreprinderilor, in contextul mecanismelor pietei, are implicatii...

Analiza performanțelor economico-financiare pe baza indicatorilor de creare de valoare - valoarea economică adăugată

I. NOȚIUNI INTRODUCTIVE PRIVIND MANAGEMENTUL BAZAT PE VALOARE I.1. Nevoia apariției managementului bazat pe valoare Pe măsura dezvoltării în timp...

Analiza și Decontarea TVA la SC Metacom Group SRL

CAPITOLUL I TAXA PE VALOAREA ADAUGATA  IMPOZIT INDIRECT ÎN ROMÂNIA 1.1. MECANISMUL TAXEI PE VALOARE ADAUGATA 1.1.1. T.V.A. - impozit indirect...

Diagnosticul global al S.C. Confex S.R.L.

In sens larg, analiza diagnostic este o metoda generala de cunoaştere, investigare si acţiune, având obiective precise, de la finalitatea de...

Managementul Agenției de Turism Best Travel Bistrita

CAP. I FIRMA DE TURISM ŞI PERFORMANŢELE SALE 1.1 Istoricul apariţiei şi evoluţiei turismului Interesul pentru călătorie şi turism s-a transformat...

Circulația mărfurilor în alimentația publică

INTRODUCERE Principala politică de contabilitate reprezintă procedee privind opţiuni determinate de anumite interese, cu respectarea unor anumite...

Raportul de audit cu privire la situațiile financiare pentru exercițiul încheiat la 31 decembrie 2005

5.1. Auditul stocurilor Obiectivele de audit s-au bazat pe: - Exhaustivitate: sa ne asiguram ca toate stocurile detinute de societate au fost...

Impactul Tehnologiilor Informaționale Asupra Activității de Analiză Economico-financiară a Întreprinderii

Introducere Prin această lucrare mi-am propus să pun în evidenţă importanţa noilor tehnologii informaţionale în efectruare de analize...

Ai nevoie de altceva?