Unde iti este, moarte, biruinta ta

Extras din referat Cum descarc?

Thomas Nagel este filosoful american care s-a evidentiat in spatiul publicatiilor din domeniul sau de interes ca unul care tinteste catre un simt comun al cititorilor. Gasind o definitie foarte inteligibila a ceea ce ar trebui sa insemne filosofia, acesta marturiseste: ,,A filozofa inseamna doar a pune intrebari, a argumenta, a examina idei si a cauta posibile argumente impotriva lor, a chibzui despre cum anume functioneaza conceptele noastre. Preocuparea principala a filozofiei este aceea de a iscodi si a intelege idei foarte obisnuite, pe care fiecare dintre noi le foloseste in fiecare zi, fara a reflecta asupra lor." Fara a recurge la perioade istorice si contexte culturale, scoli, curente sau nume ilustre ale istoriei filosofiei, Nagel propune spre examinare probleme cat se poate de accesibile si viabile cum ar fi: posibilitatea cunoasterii, problema altor minti, relatia minte-corp, semnificatia cuvintelor, liberul arbitru, binele moral si raul moral, dreptatea, sensul vietii si moartea.
Referitor la cea din urma problematica, Nagel vine cu urmatoarea intrebare: daca moartea e sfirsitul neechivoc si definitiv al existentei noastre, e un lucru rau sa mori? In incercarea de a gasi un raspuns veridic, acesta construieste o imagine a mortii din doua puncte distincte de vedere aferente a doua categorii de oameni - cei care privesc moartea ca pe un fapt inspaimantator si cei care ,,n-au nici o obiectie fata de moarte per se, dar spera ca a lor nu va fi nici prematura, nici dureroasa" Isi stabileste ca si concept al discursului sau filosofic termenul de ,,moarte" in intelesul de moarte permanenta, neurmata de nici o forma de supravietuire constienta, si orientata doar catre persoana care constituie subiectul ei. Argumenteaza ca, in acest sens, moartea ar fi un ,,rau" existential pentru faptul ca te priveaza de binefacerile vietii. Constient de faptul ca viata inseamna si suferinta si nefericiri, filosoful american sustine, totusi, ca aceasta merita traita chiar si atunci cand treci prin experiente groaznice pentru ca ele vor cantari mai mult sau mai putin pentru existenta ta, iar eu indraznesc sa spun - pentru cunoasterea ta; vor fi componente aditionale pentru aceasta de fiecare data cand se vor produce. Asadar, ,,ceea ce ramane nu e pur si simplu neutru: e un lucru cat se poate de pozitiv" Iar acest lucru pozitiv nu ii permite sa se teama de ceea ce Alexandru Vlahuta mentioneaza in poezia sa ,,Din prag ": ,,Inaintea mortii mele - moartea dragostei de viata." 
Oamenii sunt atrasi de ideea supravietuirii intrerupte pe termen lung, chiar daca aceasta ar insemna, de exemplu, congelarea lor, urmata de reluarea vietii constiente, pentru ca, in sinea lor, pot s-o priveasca pur si simplu ca pe o continuare a vietii actuale Oamenii au nevoie de stari, conditii sau tipuri de activitate, de aceea este mai mult decat usor de inteles de ce o persoana aflata in coma cu degradare totala a starii de constienta se apropie mai mult -ca terminologie- de ,,a exista" decat de ,,a fi". Existenta lui ,,doar vegetativa" confera un drept mai mare mortii lui decat vietii lui pentru ca il lipseste tocmai de ceea ce inseamna a trai de fapt - stari si activitati. De aceea Nagel subliniaza ca daca alegem sa vedem moartea ca o nenorocire in sine, ceea ce e inacceptabil la ea este pierderea vietii mai degraba decat faptul de a fi mort, sau non-existent, sau inconstient.


Fisiere in arhiva (1):

  • Unde iti este, moarte, biruinta ta.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1.Bastovoi, Savatie, ,,Ortodoxia pentru postmodernisti", Editia a III-a, Editura Cathisma, 2010, p.76-79.
2.Crainic, Nichifor , poezia ,,Unde sunt cei care nu mai sunt?" disponibila online la http://www.versuri.ro/versuri/gfmdhl_nichifor-crainic-unde-sunt-cei-care-nu-mai-sunt.html 
3.Fer. Augustin, apud Pr. Ioan Mihalcescu, "Manual de Teologie Dogmatica", editia a III-a, p. 127
4.Flew, Antony, ,,Dictionar de filosofie si logica", Editia a doua, Editura Humanitas, Bucuresti, 1999, p. 327.
5.http://ziarullumina.ro/starea-paradisiaca-a-primilor-oameni-30726.html
6.I Corinteni (15,45), Biblia, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, versiune diortosita dupa Septuaginta redactata si adnotata de Bartolomeu Valeriu Anania, Bucuresti, 2001, p. 1653.
7.I Corinteni (15,55), Biblia, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, versiune diortosita dupa Septuaginta redactata si adnotata de Bartolomeu Valeriu Anania, Bucuresti, 2001, p. 1654.
8.Ioan (3,16), Biblia, Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, versiune diortosita dupa Septuaginta redactata si adnotata de Bartolomeu Valeriu Anania, Bucuresti, 2001.
9.Larchet, Jean Claude, ,,Traditia ortodoxa despre viata de dupa moarte", Editura Sophia, Bucuresti, 2006, p.4
10.Nagel, Thomas, ,,Ce inseamna, oare, toate acestea? O foarte scurta introducere in filosofie", Editura Humanitas, Bucuresti, 2014.
11.Nagel, Thomas, ,,Vesnice intrebari", Editura All, 2005.
12.Rose, Serafim, ,,Sufletul dupa moarte", Editura Tehnopress, 2003.
13.Sf. Grigorie cel Mare, ,,Dialoguri despre moarte", Editura Amarcord, Timisoara, 1998, p.35.
14.Steinhardt, Nicolae, ,,Daruind vei dobandi", Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1991.
15.Vlahuta, Al., poezia ,,Din prag " , disponibila online la http://www.poezie.ro/index.php/poetry/125970/Din_prag


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!