Teoria Cunoasterii in Dialogul Platonician Phaidon

Extras din referat Cum descarc?

,,Tot ceea ce exista, exista in virtutea a ceea ce fiinteaza in mod real si anume'' (Platon). Acestea sunt, asa cum sustine filosoful, ideai. Se pare ca nimeni inainte de Platon nu a realizat importanta acestora in fundamentarea unei teorii a cunoasterii. Acest aspect va fi dezvoltat in cele ce urmeaza , asumandu-mi dialogul Phaidon, ca unul din reperele fundamentale ale prezentei lucrari.
Consider ca pana la acceptiunea platoniciana asupra acestei teme, ,,aceasta virtute pe care grecii o numeau sophrosyne, intelepciune practica ce dirijeaza efectiv actiunea'' , precursorii eleati si sofisti nu au reusit sa contureze in mod clar definitia unui astfel de termen vital in reafirmarea unei teorii a virtutii si a cunoasterii din unghiul aceleiasi perspective. Ba chiar la Platon apare sophrosyne ca intelepciune si virtute, in ALCIBIADE, chiar din gura lui Socrate.
In dialogul Phaidon,,,aici mai mult ca in oricare alt dialog, Platon da impresia unui ferm atasament la doctrina'' . Voi incerca, asadar, sa pun in lumina straduinta filosofului de a fundamenta autonomia cunoasterii rationale pe care o pune in relatie directa cu teoria Ideilor.
De asemenea, alegerea acestui dialog, ca scena pentru dezbaterea temei cunoasterii, nu mi se pare deloc intamplatoare, tinand cont de firul epic - moartea lui Socrate. Suprapunerea temelor implica intelegerea unui aspect subsidiar. In acest sens moartea este privita ca origine a cunoasterii , iar sufletului ii revine functia carmuitoare a materiei, caci el este capabil de o asemenea sarcina datorita asemanarii lui ,,cu ceea ce este divin'' . In acest caz Socrate, facand apel la argumentul reminiscentei, propune definitia sufletului ca gandire: ,,Gandire se numeste experienta aceasta a sufletului'' (Phd. 79 d)
Este la fel de bine cunoscut faptul ca Platon este continuatorul si desavarsitorul conceptiei socratice conform careia adevarul se afla in stare latenta in mintea omului. Probabil prin acest dialog el ii aduce un elogiu ,,invatatorului iubit'' si totodata se afla in fasa teribilei necesitati de a-si construi teoria plecand de la un fundament care sa ii sustina demersul. Ceea ce vreau sa expun este faptul ca Platon aprofundeaza conceptul socratic si il transforma in ideai, singurele care pot fi cunoscute de catre ratiune, deoarece totul in afara lor nu sunt altceva decat obiecte sensibile, aflate intr-o continua schimbare sunt asumate in calitate de factori cauzali ai perceptiilor. Acestea, asa cum arata Socrate in dialog, nu sunt demne de crezare, simturile ne inseala, ele nu ne ofera cunoasterea adevarata. Tocmai de aceea el va afirma: ,,nu am alta cale decat sa ma refugiez intre rationamente si sa incerc sa vad in ele adevarul lucrurilor'' (Phaidon, 99 e)
Ceea ce se cere acum demonstrat este posibilitatea prezentei adevarului in sufletul omului. Partial aceasta problema si-a gasit raspunsul in afirmatia potrivit careia moartea este privita ca origine a cunoasterii. Mai mult, Platon sustine faptul ca sufletul, pana a fi incorporat si a lua contact cu lumea sensibila, a existat in lumea Ideilor pure, unde contempla Binele, Frumosul, Dreptatea, precum si celelalte Idei, idei in sine . 
Insa aceasta e conditia sufletului inainte de a se uni cu trupul. Odata prins in corp, ca in niste lanturi, el trebuie sa parcurga mai multe trepte pentru a ajunge la cunoasterea adevarului, deoarece la venirea in lumea aceasta si intrarea sa in corp, sufletul a uitat toate acele ideai pe care le contemplase anterior. In acest caz rolul cel mai important este jucat de anamnesis , care are loc in contextul in care omul intra in contact cu obiectele sensibile, care au asemanare cu ideai.


Fisiere in arhiva (1):

  • Teoria Cunoasterii in Dialogul Platonician Phaidon.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. Gh. Vladutescu, ONTOLOGIE SI METAFIZICA LA GRECI.PLATON, EDITURA ACADEMIEI ROMANE, Bucuresti, 2005
2. Leon Robin, Platon, Trad. de Lucia Magdalena Dumitru, Ed. Teora, Bucuresti, 1996
3. Platon, Phaidon, Trad. de Petru Cretia, Ed. Humanitas, Bucuresti, 1994


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!