Relativismul Cultural

Extras din referat Cum descarc?

Relativismul cultural reprezinta o egalitate intre culturi. ,,In perpectiva filosofica, relativismul este acea atitudine intelectiva care declara ca nicio perceptie, reprezentare sau descriere nu este unica si absoluta, ca exista o infinitate de sisteme referentiale care pot prelua si caracteriza intr-un fel determinant realitatea sau individul." 
Lumea contemporana cultiva si incurajeaza relativismul etic si exista putine critici de substanta ale acestuia. Obiectia cea mai radicala pe care o poate primi relativismul este afirmarea cat mai raspicat cu putinta a ideii ca unele practici si credinte, pe care diferite comunitati culturale le considera firesti si pe deplin legitime, sunt de-a dreptul inacceptabile si cat se poate de blamabile din punct de vedere etic. In razboiul civil american, nordistii au avut dreptate nu pentru ca au castigat bataliile decisive, ci pentru ca sclavia este profund imorala. Taierea mainii drepte a hotului sau lapidarea femeilor adultere, pe care fundamentalistii islamici si le apara ca niste daruri de mare pret prin atentate teroriste, sunt niste practici barbare si nedemne de conditia umana. Terorismul este cel mult explicabil prin anumite culpe reale ale dominatiei coloniale, dar nicicum pardonabil din punct de vedere etic. Iar genocidul nazist sau comunist, carora le-au cazut prada multe milioane de victime, intruchipeaza raul absolut si coborarea umanitatii mult sub nivelul de ferocitate sanguinara al celor mai agresive specii de rapitori din lumea animala. A sustine, in numele ,,dreptului fundamental la diferenta" si al tolerantei emancipate, ca orice practica este la fel de indreptatita ca si oricare alta numai pentru ca o comunitate culturala crede in legitimitatea ei este deopotriva o eroare teoretica si un act de lasitate si de iresponsabilitate morala.
Relativismul ne incurajeaza sa exploram ratiunile pe care se intemeiaza convingerile morale din alte culturi si astfel ne provoaca sa reexaminam temeiurile propriilor noastre convingeri si valori morale. Aceasta este o chestiune extrem de importanta in economia globala, care intensifica si face inevitabile contacte din ce in ce mai stranse intre societati si culturi diferite.
In textul lui James Rachels, Provocarea relativismului cultural, sunt prezentate doua cazuri. In primul, Darius, un rege al Persiei antice, fiindu-i starnita curiozitatea varietatii culturilor pe care le-a intalnit de-a lungul calatoriilor sale, a descoperit un trib de indieni, calatenii, care obisnuiau sa manance trupurile tatilor morti, conform traditiei. Grecii in schimb, ei obisnuiau sa incinereze, si priveau rugul funerar la fel de natural cu calatenii priveau traditiile lor. Astfel, culturi diferite au coduri morale diferite. Cu siguranta, nici grecii nu au fost de acord sa manance trupurile tatilor morti, nici calatenii sa ii arda. 
Asa cum Andrei Marga, in una din lucrarile sale dedicate acestei teme, prezinta diversele tipuri de relativism, intelegem ca relativismul cultural poate fi caracterizat sintetic in doua fraze: a) faptele culturale au un context de geneza si, in consecinta, o semnificatie in raport cu contextul, care nu este transferabila; b) orice perspectiva asupra lumii este una dintre cele posibile, astfel incat nu este cu putinta o perspectiva mai presus de toate celelalte. 
In cartea sa introductiva, The Elements of Moral Philosophy, James Rachels arata ceea ce poate fi invatat din relativismul cultural, care sunt cele doua principale beneficii ale sale pentru viata si gandirea noastra etica, precum si pentru societatile si culturile noastre. Primul beneficiu al relativismului cultural: ne previne asupra pericolului de a presupune ca toate preferintele si practicile noastre sunt bazate pe niste standarde rationale, universale, trans-culturale, in timp ce multe dintre ele (dar nu toate) sunt doar aspecte specifice societatii noastre, sunt conventii sociale. Al doilea beneficiu al relativismului cultural: ne fereste de aroganta sau de dogmatism si ne mentine mintea deschisa, in masura in care realizam ca unele dintre convingerile noastre, dobandite prin crestere, ar putea fi rezultatul prejudecatilor din societatea si cultura noastra, sau doar niste perceptii conditionate cultural.


Fisiere in arhiva (1):

  • Relativismul Cultural.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

J. Stage, Eine Wiederlegung des kulturellen Relativismus, in Soziale Welt, Verlat Otto Schwartz & Co., Gottingen, 1992, Sonderband 8
A. Marga, Relativism and Its Consequences. Relativismul si consecintele sale, Cluj, Presa Universitara Clujeana, 2007
http://ro.wikipedia.org/wiki/Relativism
G. Harrison, Relativism and Tolerance, Jack W. Meiland and Michael Krausz
http://www.academia.edu/962698/Relativismul_cultural_in_studiile_literare_comparate._Deschiderea_spre_Celalalt_si_spre_Periferie
J. Rachels and Stuard Rachels, The Elements of Moral Philosophy, McGraw-Hill Higher Education, 2011


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!