Problema lumii exterioare

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Filosofie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 19 în total
Cuvinte : 7357
Mărime: 124.41KB (arhivat)
Publicat de: Maria V.
Puncte necesare: 7
Facultatea de Filosofie si Stiinte Social-Politice
Universitatea "Alexandru Ioan Cuza", Iasi

Extras din referat

Există multe drumuri care duc la filosofie, dar unul dintre cele mai vechi și mai umblate este cel ce trece prin îndoiala cu privire la realitatea lumii sensibile și posibilitatea de cunoaștere a acesteia. În misticismul indian, în filosofia monistă greacă și modernă începând de la Parmenide, la Berkeley, în fizica modernă, aparența sensibilă este criticată și contestată dintr-o mulțime năucitoare de motive. Misticul o declară ireală pe temeiul cunoașterii imediate a unei lumi mai reale și mai pline de înțeles, ascunsă sub vălul sensibilitătii, Parmenide și Platon o consideră ireală deoarece necontenita ei schimbare ar face-o incompatibilă cu natura imuabilă a entităților abstracte pe care ni le dezvăluie analiza logică, iar fizica modernă ne vorbește de dănțuiala frenetică a unor electroni care, cel puțin superficial, sunt prea puțin asemănători obiectelor imediate ale văzului sau ale tactilului.

Lumea exterioară constă în toate acele obiecte și evenimente care există în exteriorul celor care le percep. Spre exemplu, un obiect X poate face parte dintr-o lume exterioară în condițiile în care este obiectul perceperii unui alt lucru Y, însă în aceeași măsură lucrul Y poate face parte din lumea exterioară a unui obiect X sau oricare altul ce îl are în aria sa perceptivă pe lucrul Y. Lumea exterioară cuprinde obiectele împreună cu calitățile lor, formă, cantitate, culoare, dar și evenimentele la care ele iau parte sau le generează. Evenimentul observat de agentul A în care un obiect greu cade peste o masă iar aceasta este distrusă are drept protagoniști elementele: masa și un obiect distinct greu din lumea exterioară și drept principiu de acțiune forța gravitațională care aparține de asemenea lumii exterioare, care generează evenimentul distrugerii mesei care devine și el entitate distinctă a lumii exterioare. Un obiect exterior și distinct față de oricare subiect dat care percepe este oricare alt subiect care percepe. Ne aflăm acum în postura de a înțelege și formula problema cunoasterii lumii exterioare si de a înlătura diverse neînțelegeri care au mascat natura acestei probleme.

Problema lumii exterioare survine dintr-o problemă de natură epistemică formulată astfel: „Dacă, și dacă da, cum obține o persoană cunoaștere despre lumea exterioară?” Primul lucru pe care-l observăm atunci când începem să analizăm cunoașterea noastră comună este că parte din ea e derivată, iar parte primitivă. Există, altfel spus, părți pe care le credem doar pentru că, într-un anume sens, deși nu neapărat în sens strict logic, le-am inferat din altceva, pe când alte părți sunt crezute nemijlocit, fără suportul unei dovezi exterioare.

Înțelegând astfel problema, se poate admite o soluție, simplă la prima vedere. Există într-adevăr o cunoaștere a lumii exterioare pe care oamenii o dobândesc într-un mod preponderent empiric, percepând obiectele și evenimentele care alcătuiesc lumea exterioară. În ciuda ușurinței cu, care soluția propusă poate fi acceptată, unii dintre filosofi au considerat-o problematică și au adus împotriva soluției simple o serie de argumente.

I. Argumente împotriva tezei : „Omul are o cunoaștere autentică a lumii exterioare prin percepția lucrurilor din jur.”

A. Argumentul epistemic

Soluția simplă menționată anterior a fost dezvoltată în termenii realismului direct epistemologic . Einstein exprimă deosebit de clar opinia că orice cercetător al naturii este în mod spontan un realist, în sensul că atribuie obiectelor cercetării o existență independentă de experiență.

Este necesar să lămurim ce înțelegem prin realism direct. Realismul asumă că obiectele și evenimentele acestei lumi există în mod independent față de orice minte, de subiecții care le-ar putea percepe și sunt în general neafectate de aceștia și de actele de percepție la care iau parte, astfel încât, cu sau fără un act perceptiv asupra lor, obiectele lumii exterioare sunt aceleași. Credința într-o lume exterioară independentă de subiectul cunoscător stă la baza întregii științe a naturii. Întrucât percepțiile ne dau numai o informație indirectă asupra acestei lumi exterioare sau asupra realității fizice, aceasta nu poate fi sesizată de noi decât pe o cale speculativă. De aici decurge că, concepțiile noastre asupra realității fizice nu pot fi niciodată definitive. Cu toate acestea, realismul direct exclude acele viziuni apărate sub titlul de realism reprezentațional care presupun existența unui anumit intermediar non-fizic, numit de regulă „dat sensibil” a cărui experiență trebuie să o avem mai întâi (într-un sens temporal) pentru a putea percepe obiectele independente de această percepție . Chestiunea pe care o discutăm se întâlnește adesea sub o altă formă: problema cunoașterii unei realități independente de mine însumi (de eul meu). Această formulare suferă de ambiguitatea cuvintelor "independent" și "eu". Să analizăm mai întâi eul: întrebarea ce anume trebuie socotit ca făcând parte din eu, și ce nu? este foarte dificilă. Dintre multele lucruri pe care le putem înțelege prin eu, două pot fi evidențiate ca deosebit de importante, și anume: (1) nudul subiect care gândește și ia act de obiecte, (2) întregul asamblaj de lucruri care în mod necesar ar înceta să existe dacă viețile noastre s-ar curma. Când spunem că un lucru este "independent" de un altul, putem înțelege fie că este logic posibil ca unul din ele să existe fără celălalt, fie că între cele două nu există o relație cauzală astfel încât unul să se producă doar ca efect al celuilalt.

Bibliografie

- CARRIER, L.S, „Realism direct” în Dicționar de Filosofia Cunoașterii, coordonat de Jonathan Dancy și Ernest Sosa, Volumul II:I-W, trad. din engleză de Gheorghe Ștefanov, Corina Matei, Anabela Zagura și Dan Bărbulescu, coordonare terminologică Gheorghe Ștefanov, Editura TREI, București, 1993.

- EINSTEIN, Albert, Cum văd eu lumea, teoria relativității pe înțelesul tuturor, Ediția a II-a, trad.: Mircea Flonta, Ilie Pârvu, D. Stoianovici, Editura Humanitas, București, 2000.

- FUMERTON, Richard, „Inferență către cea mai bună explicație” în Dicționar de Filosofia Cunoașterii, coordonat de Jonathan Dancy și Ernest Sosa, Volumul II:I-W, trad. din engleză de Gheorghe Ștefanov, Corina Matei, Anabela Zagura și Dan Bărbulescu, coordonare terminologică Gheorghe Ștefanov, Editura TREI, București, 1993.

- PAPPAS, George, „Problema lumii exterioare” în Dicționar de Filosofia Cunoașterii, coordonat de Jonathan Dancy și Ernest Sosa, Volumul II:I-W, trad. din engleză de Gheorghe Ștefanov, Corina Matei, Anabela Zagura și Dan Bărbulescu, coordonare terminologică Gheorghe Ștefanov, Editura TREI, București, 1993.

- RUSSELL, Bertrand, Cunoașterea lumii exterioare ca tărâm de aplicare a metodei știintifice în filozofie, trad. D. Stoianovici, Editura Humanitas, București, 2013.

Preview document

Problema lumii exterioare - Pagina 1
Problema lumii exterioare - Pagina 2
Problema lumii exterioare - Pagina 3
Problema lumii exterioare - Pagina 4
Problema lumii exterioare - Pagina 5
Problema lumii exterioare - Pagina 6
Problema lumii exterioare - Pagina 7
Problema lumii exterioare - Pagina 8
Problema lumii exterioare - Pagina 9
Problema lumii exterioare - Pagina 10
Problema lumii exterioare - Pagina 11
Problema lumii exterioare - Pagina 12
Problema lumii exterioare - Pagina 13
Problema lumii exterioare - Pagina 14
Problema lumii exterioare - Pagina 15
Problema lumii exterioare - Pagina 16
Problema lumii exterioare - Pagina 17
Problema lumii exterioare - Pagina 18
Problema lumii exterioare - Pagina 19

Conținut arhivă zip

  • Problema lumii exterioare.docx

Alții au mai descărcat și

Problema liberului arbitru ca fenomen al minții de ce acesta este o iluzie

⹂Experiența ne spune în mod clar că oamenii se cred liberi din simplu motiv că sunt conștienți de acțiunile lor și nu sunt conștienți de cauzele...

Eseu - două concepte despre libertate

Sunt foarte multi factori in jurul nostru care ne influenteaza deciziile, de orice natura ar fi acestea. Societatea este fara indoiala in oarecare...

Generalități despre politică

Ceea ce este si mai grav este sfidarea opiniei publice prin prezentarea denaturata a realitatii. In acest domeniu descrierea realitatii este un...

Adevăr și Cunoaștere

Sfântul Apostol Pavel nu evita sa vorbeasca despre cunoastere. Dimpotriva, el cere aceasta lui Dumnezeu pentru neofitii sai ( cf. Efes. 1, 17 – 18;...

O incursiune metafizică în lumea sufletului

Daca ar fi sa definim sufletul, am spune ca este un principiu de viata, un sediu al ideilor si sentimentelor, “un infinit pe care toti zeii l-au...

Specificul Filosofiei ca Formă de Cunoaștere

Nici una din cele finite nu poate fi înţeleasă exclusiv prin ea însăşi ci trebuie raportată la altele. Filosofia nu face excepţie, de aceea...

Te-ar putea interesa și

Siguranța Așezămintelor de Detenție

Cuvânt inainte De-a lungul timpurilor şi în contexte socio-culturale diferite, întâlnim diferite moduri de reglementare a prevederilor privind...

Instituții ale Uniunii Europene - atribuțiuni financiare și modul de înfăptuire a acestora

Parlamentul European 1. Scurt istoric Fondată în 1952 sub denumirea de Adunare Comună a Comunității Europene a Cărbunelui și Oțelului (CECO) și...

China - diplomație geopolitică, poziție geostrategică

1.Diplomatie intre “vechi si nou” Practica de diplomaţie a fost înregistrată în China antică şi Egipt, Grecia clasică şi în timpul Imperiului...

Curtea Europeană de Conturi

Denumită de către unii „conștiința financiară”, iar de către alții „gardiana finanțelor sale”, Curtea Europeană de Conturi este organul de control...

Conștiința de Sine a Militarilor și Influența Acesteia asupra Capacității Lor de a Asuma Roluri în Subunitate

INTRODUCERE Viaţa reprezintă rezolvări de probleme care presupun evaluări succesive, comparaţii între “ce este necesar să fac” şi “ ce pot să...

Politica Agricolă Comună

CAPITOLUL I POLITICA AGRICOLĂ COMUNĂ. ISTORIE ȘI DEZVOLTARE 1.1. ÎNCEPUTUL POLITICII AGRICOLE COMUNE Statele fondatoare ale Comunităţii...

Rezumat Erich Fromm - Frica de libertate

Istoria moderna se concentreaza in jurul efortului de eliberare din lanturile politice, economice si spiritual care incatusiau oamenii.Luptele...

Sociologie - opinia publică

Opinia publică – imposibilitatea unei definiţii general acceptate Opinia publică este unul dintre cele mai importante şi de durată concepte...

Ai nevoie de altceva?