Omul si Conditia Umana

Extras din referat Cum descarc?

Preocuparea omului pentru cunoasterea de sine este una permanenta. Discipline precum biologia, istoria, sociologia au ca obiectde cercetare fie corpul uman, fie evolutia omului de-a lungul timpului,fie existenta omului in societate. Insa toate aceste discipline ofera punctede vedere limitate, intrucat au in vedere trasaturi particulare ale omului.De aceea, era necesara o cunoastere generala a fiintei umane.Filozofia va incerca sa ofere o perspectiva de ansamblu asupra problematicii ridicate de existenta omului. Ce este omul? In ce constanatura umana? Daca existenta are sens? Sunt intrebari la care filozofiaincearca sa raspunda. Prima interogatie - ce este omul? - este ointerogatie asupra esentei omului: oare exista o trasatura care estespecifica doar omului? Exista o ,, natura", o esenta prin carae omul sedeosebeste de regnul animal sau vegetal?Interogatiile despre sensul vietii sunt legate de cele despre naturaumana. Ceea ce confera sens existentei nu este oare acea trasatura carene caracterizeaza in mod propriu?Filozofia nu ofera raspunsuri ultime pentru aceste interogatii.Filozofia mentine insa, interesul permanent in cunoasterea de sine aomului.
1) EXISTENTA UMANA
A) ORIZONT: NATURA UMANA
Atitudinea autoreflexiva a omului il conduce pe acesta sila intrebarea asupra diferentei dintre sine si celelalte entitati - obiect,natura, semeni: in ce consta deosebirea dintre un om si un lucru sauanimal? Mai mult, exista vreo diferenta intre mine si celalalt semen almeu?Astfel de interogatii sunt definite ca fiind natura umana.Sunt interogatii esentiale, caci incearca sa cuprinda acel set de atributespecifice doar naturii umane. In filozofie insa nu exista o rezolvareunivoca a acestei probleme.Despre natura umana sunt doua teorii importante: cea politica si cea metafizica. Teoria politica considera caracteristicaesentiala a omului capacitatea sau incapacitatea acestuia de a trai in modsocial, de a fi parte componenta a unui sistem guvernamental.
Dimpotriva, teoria metafizica trateaza gandirea si capacitatea acesteia dereflectare asupra lumii ca element distinctiv al naturii umane. Omul nueste, in primul rand, un animal (a)social, ci fiinta meditativa, reflexiva.Insa interogatiile acestea nu epuizeaza specificului omului.Pentru a discuta despre natura umana, trebuie sa presupunem un nucleude caracteristici permanente si inerente unei singure persoane. Pentru ca problema naturii umane o presupune pe cea a identitatii. Care suntcriteriile prin care stabilesc ca eu cel de ieri sunt acelasi cu cel de azi?Mai mult, cum ma deosebesc si cum gandesc pe celalalt om atat dediferit si, in acelasi timp, atat de asemanator? Toate acestea: faptul de afi parte componenta din societate sau nu, gandirea asupra lumii siaspiratia catre divinitate, meditatia asupra identitatii si alteritatii( problema naturii celuilalt) alcatuiesc nota distinctiva a omului:
existenta.
ARISTOTEL ( 384-322 a. Ch.).
Teoria lui Aristoteldespre natura umana este influentata de conceptia sa teleologica,conform careia natura nu creeaza nimic fara un scop. Din acest punct devedere, si existenta omului detine un scop, si anume acela de a trailaolalta cu semenii sai in vederea unei vieti bune. Insa o viata buna, incare actele morale si cele intelectuale sunt posibile, nu se poate obtine,dupa Aristotel, decat in masura in care oamenii sunt parte importanta aunui stat, adica a unei comunitati de fiinte cu simtirea binelui si a raului,a dreptului si a nedreptului.Contrar teoriilor sofiste de pana atunci, care consideraustatul ordinea sociala drept o conventie, Aristotel trateaza statul dreptinstitutie naturala, rezultata, in mod indirect, din instinctele deautoconservare si reproducere ale indivizilor. Cu toate ca, din punct devedere al genezei, statul este o consecinta a trairii laolalta indivizilor,mai intai in familie, grup, etc., din punct de vedere functiei sale, el esteanterior oamenilor care il compun, precum corpul precede membrelesale. Cu alte cuvinte, natura umana este una sociala, intrucat in fiecaredintre noi exista instinctul pentru formarea comunitatilor si pentru caabia in stat existenta isi afla implinirea, desavarsindu-si astfel posibilitatile proprii.
,,Din toate acestea se vede ca statul este o institutienaturala si ca omul este prin natura sa o fiinta sociala, pe cand antisocialul, prin natura, nu dorita unor imprejurari ocazionale, esteori un supra om, ori o fiara, ca acela batjocorit de Homer.",,Asadar, din natura exista in toti instinctul pentru oasemenea comunitate;iar cel dintai care a oranduit-o a fost autorul celor mai mari bucuri. Caci, dupa cum omul, in perfectiunea sa, estecea mai nobila dintre fiinte, tot astfel, lipsit de lege si de dreptate, estecea mai rea dintre toate "
(Politica)
JEAN-JACQUES ROUSSEAU (1712-1778).
Teoriile politice despre natura umana de pana la J.J. Rousseauconsiderau ca omul este o fiinta sociala, care isi implineste atributelesale esentiale supunandu-se unei ordini sociale si traind alaturi desemenii sai. Sufletul omenesc era modificat, modelat in interiorulsocietatii. Rousseau isi pune insa intrebarea daca aceasta modificarecauzeaza fericirea sau nefericirea omului. Astfel spus, trecerea de la ostare naturala ( in care toti oamenii sunt egali ) la o stare artificiala, cea asocietatii umane ( care impune inegalitatea dintre oameni ) este una benefica fiintei umane?In primul rand, Rousseau identifica modificarile naturiiumane petrecute prin existenta in sfera sociala: schimbarile constitutieicorpului, cunostintele noi si erorile multiple, tulburarile sufletului provocate de pasiuni. Mai mult
, existenta in starea sociala 
supune omulinegalitatii politice, diferentelor sociale.


Fisiere in arhiva (1):

  • Omul si Conditia Umana.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești.
După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare.
Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!