Maieutica Socratica Sau Privilegiul Accederii la Adevar

Extras din referat Cum descarc?

1. Introducere
Pentru filosofia greaca si, printr-o extrapolare legitima, pentru intreaga cultura europeana, Socrate (470-399 i.Hr.) constituie un moment decisiv, o schimbare paradigmatica, echivalentul unei rupturi intr-o traditie fie ea si extrem de indepartata de zilele noastre. 
2. Adevarul filosofic
E singurul din toata traditia filosofica europeana care n-a scris nici un rind. Si, totusi, el este filosoful care a exercitat cea mai puternica influenta in decursul veacurilor.
De ce n-a scris nici un nimic? Poate pentru ca nu credea intr-un adevar separabil de persoana celui care il enunta si de momentul in care este enuntat.
Pentru el, "adevarurile" nu sint aidoma unor lucruri, ele sint filosofice. Ce este asadar un adevar filosofic?
Un adevar filosofic nu este pur si simplu un enunt ce se raporteaza in mod adecvat la o stare de fapt, independent de cel care vorbeste sau scrie. E un enunt prin care o fiinta umana responsabila, libera, asuma un adevar, si-l face al sau, il face "adevar" prin modul cum se angajeaza fata de el. Aceasta echivaleaza cu a spune ca pentru Socrate un adevar numit teoretic este intodeauna in acelasi timp un adevar practic, care depinde de cel care-l intelege - de actiunea pe care o exercita asupra lui, de ceea ce acesta face din el. Astazi l-am numi un adevar existential.
Socrate cauta inainte de toate sa ascuta la discipolii sai simtul adevarului. Interlocutorul sau trebuie sa descopere el insusi ca ceea ce socotea adevarat nu e suficient si deci nu este inca, propriu-zis, adevarul.
3. Maieutica socratica
Socrate este primul si cel mai celebru "utilizator" al maieuticii sau arta extragerii unui anume continut informational coerent si corect, dintr-o minte inzestrata care il poseda fara a o sti, si care condusa abil prin intrebari bine formulate, avanseaza progresiv catre scoaterea la suprafata a adevarului cautat. 
Maieutica in semnificatia ei primara este arta de a face sa se nasca idei in mintea oamenilor. Plimbindu-se pe strazile si prin pietele Atenei, intilneste oameni simpli si notabilitati si sta pur si simplu de vorba cu ei, intra in vorba cu cunoscuti si necunoscuti. Spune despre sine, modest si ironic in acelasi timp: "stiu ca nu stiu nimic" si le cere celor cunoscatori, oameni politici, oameni virtuosi, artisti sau oameni de gust, "spune-mi, prea bunule, ce este politica?", sau ce este binele moral, sau frumosul, sau arta etc... 
Se poate spune ca in toate dialogurile socratice se foloseste maieutica pentru a obtine adevarul cautat, din mintea partenerilor de dialog, numai ca in mod paradoxal, adevarul nu este descoperit de mintea celui interogat, ci de mintea celui ce intreaba, adica a personajului Socrate sau a altui conducator de dialog.
De regula, Socrate deschide dialogul, el prezinta tema de discutie, indica partenerul sau partenerii participanti si incepe sa intrebe. Cel interogat de Socrate raspunde, dar de obicei, raspunsurile nu ii convin celui care intreaba, nu rezista criticii acestuia, si situatia se inverseaza. Cel care intreaba incepe sa sugereze raspunsuri si cauta acordul partenerului la raspunsurile pe care le propune. O face cu binevoitoare ironie, dar aceasta arma a dialogurilor socratice nu este lipsita de ascutime si taisul ei poate cu usurinta rani mai ales susceptibilitatea notabilitatilor si dorinta de autoritate - si intelectuala, nu numai politica a aristocratilor conducatori (pentru ca este o oroare nu numai pentru filosofi sa cazi in contradictie cu tine, sa sustii pareri care se bat cap in cap). Cu astfel de convorbiri, Socrate a dezvoltat probabil la multi dintre cei mari si, poate, si dintre cei marunti, ranchiuna.
Dialogul se incheie fie prin gasirea raspunsului potrivit, care satisface pe cel ce cauta, fie prin imposibilitatea localizarii lui si aminarea cautarii cu alta ocazie.
Cu acest magistru sau dascal prin excelenta, filosofia coboara din cer pe pamant, patrunde in spatiul public, dobandeste o certa coloratura antropologica si/sau sociala. Consideratiilor abstracte cu privire la principiul lucrurilor vizibile, substanta, miscare, generare si disolutie, li se substituie comandamentele etice. 
Prin ironia sa adesea batjocoritoare, prin ridicarea zeflemelei la rang de crez personal, Socrate avertizeaza ca adevarurile nu sunt absolute, obiective si impersonale, ci ele sunt strans conectate cu personalitatea celui ce le enunta, cu conjunctura istorica in care sunt formulate. Adevarul este dependent de momentul si de locul in care acesta survine, dar mai ales de personalitatea celui implicat.
4. Socrate si sofistii
Ca filosof, Socrate a fost situat in mod traditional printre sofisti. Problema de capetenie care l-a preocupat pe Socrate este deci formarea si natura conceptelor generale, care sunt principiile lucrurilor. El considera ca anume definirea conceptelor sunt primul lucru pe care trebuie sa-l faca un filosof. Din acest punct de vedere, el nu depaseste insa cercul de problem puse de sofisti, care de altfel erau ale intregii culturi elenice contemporane lui,numai ca Socrate se convinge, dupa cum marturiseste singur, ca adevarul nu poate fi gasit in lucruri, ci in conceptele pe care il contin. Prin urmare, el isi propune nu studiul lucrurilor, ci studiul ideilor. Ceea ce il intereseaza pe Socrate este adevarul lucrurilor care exista si nu lucrurile care exista.


Fisiere in arhiva (1):

  • Maieutica Socratica Sau Privilegiul Accederii la Adevar.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!