Immanuel Kant vs Rene Descartes - Critica Ratiunii Pure vs Discurs asupra Metodei

Extras din referat Cum descarc?

Kant isi incepe lucrarea ,,Critica ratiunii pure" prin a o dedica "Excelentei Sale Ministrului Regal de Stat Baron von Zeidlitz" lucrare care cuprinde intregul spectru al filozofiei sale, in care cerceteaza bazele procesului de cunoastere.
Kant incearca sa integreze intr-o conceptie unitara cele doua pozitii contrare ale teoriei cunoasterii din vremea sa, pe de o parte rationalismul lui Rene Descartes, pe de alta empirismul filozofului englez David Hume. 
Daca inca de la inceputul operi sale Kant ne propune sa patrundem intr-o sfera a cunoasterii superioare, prin insasi limbajul elevat pe care il foloseste, Descartes isi prezinta opera intr-un limbaj popular, dar care dupa parerea lui chiar daca este usor ligibil pentru cei din vremea sa putini vor intelege ,,ele nu sunt cuprinse si intelese decat de foarte putini oameni".
Cei doi au insa un punct comun de plecare, nemultumirea fata de cunostintele saracaciase pe care le-au capatat in urma studiilor ce le-au urmat, asa cum ne si expune Descartes in ,,Discurs asupra metodei"; ,,"Am fost hranit cu literature inca din copilarie si, pentru ca mi se forma convingerea ca prin ea poate dobandesc o cunoaste!re clara si sigura a tot ce este folositor vietii, aveam o extrema dorinta de a o studia mai indeaproape. Insa, indata ce am termi!nat studiile dupa care, in mod obisnuit, esti primit in randul in!vatatilor, imi schimbai in intregime parerea, caci ma gaseam im!piedicat de atatea indoieli si erori, incat mi se parea ca n-am avut alt profit, voind sa ma instruiesc, decat de a fi descoperit din ce in ce mai bine nestiinta mea".
Plecand de la aceste consideratii, incepe sa caute o metoda pe care sa o foloseasca pentru a recladi filozofia, caci dupa cum ne spune chiar el existau" Diferite consideratiuni cu privire la stiinte" si a gasit-o in matematica. Era vorba de stiinta adevarurilor clare, evidente si distincte." Si observand ca acest adevar "cuget deci exist" era atat de temeinic si de sigur incat toate presupunerile scepticilor, chiar si cele mai extravagante, nu erau in stare sa-l clatine, gasii ca pot sa-l primesc fara rezerve ca intaiul prin!cipiu al filozofiei pe care o cautam." 
Kant evidentiaza cunoasterea metafizica, asfel metafizica pretinde ca este nu numai o forma de cunoastere a lumii, cat mai degraba o cunoastere prin excelenta. 
Metafizica lui Kant propune, o serie de cunostinte superioare cunostintelor obisnuite, din moment ce obiectul ei de cunoastere este Absolutul. Pentru a fi pura, aceasta cunoastere trebuie validata logic, conceptual, independent. 
Vom face o analiza atenta a cunoasteri lui Descartes, cunoastere ce se realizeaza in si prin ratiune, capatand sensul unei cunoasteri matematice,dar neexcluzand experienta prin care insa nu dobandim certitudinea.Dupa cum observam ambele gandiri se formeza pe cercetarea realitatii. 
Descartes expune, principiile morale dupa care s-a calauzit. Cuvantul etic cartezian suna ca un indemn la supunere fata de legile tarii, de obiceiuri ,respectul fata de religie. Se observa deci atitudinea filozofului materialist: "cine se ascunde bine, traieste bine!". In "Discurs" expune consideratii de ordin metafizic, conceptiile facute de autor idealismului si teologiei arunca o umbra asupra intregii sale opere, din care cauza au existat mai multe discutii si interpretari. Aceasta concesie facuta de autor poate fi privita insa si ca una putin fortata existand cateva similitudini cu literatura supusa cenzurii...Descartes mai ajunge la concluzia ca omul este o fiinta imperfecta. 
In "Discurs" enunta cateva din ideile carteziene asupra lumii materiale. Descartes arata ca lumea materiala se conduce dupa anumite legi necesare, fara de care ea nu ar putea fi conceputa. In esenta fizica lui Descartes vine insa in contradictie cu metafizica sa. Descartes mai face o serie de reflectii interesante, astazi total este lipsit de valoare. 
Descartes a ajuns la concluzia ca pentru a putea determina ce lucruri sunt adevarate si care nu sunt, trebuie sa se plece de la indoiala. Aici se va produce trecerea esentiala la "cogito ergo sum!" (gandesc,deci exist!), o trecere esentiala avandu-se in vedere vechea conceptie impusa din scoala: "crede si nu cerceta!"; conceptia noua a lui Descartes, avea sa duca la schimbari esentiale in momentul in care ea a fost insusita si inteleasa.
In ultima parte, autorul tine sa sublinieze din nou rolul experientelor si al numarului lor. Tot aici, Descartes ar fi dorit sa publice rezultatele cercetarilor sale, rezultate ce i se pareau atat de evidente ca nu mai avea nici o indoiala asupra lor.Pana la urma, aceste rezultate nu vor mai face parte din "Discurs", pentru a nu intra in conflict cu autoritatile vremii...
Putem observa si aici o asemanare izbitoare intre cele doua gandiri filozofice, in ambele opere apare dorinta de a depasi "crede si nu cerceta!",de a evidentia experienta,dar mai apare si metoda matematica si totodata metafizica, ceea ce Kant aduce nou este faptul ca el incearca sa faca diferenta dintre cunoasterea pura si cea empirica. Imparte judecatile in empirice sau a posteriori si judecati a priori. Judecatile empirice sunt in intregime dependente de perceptia sensoriala. Dimpotriva, judecatile a priori poseda principal o valabilitate independenta de cazul individual si nu sunt bazate pe observatie sensoriala. "Daca exista deci concepte pure a priori, ele pot, ce-i drept, sa nu contina nimic empiric, dar trebuie sa fie exclusiv conditii apriori ale unei experiente posibile, singura pe care se poate intemeia realitatea lor obiectiva"
Cunoasterea absolut pura este aceea in care nu se amesteca nici o experienta sau senzatie, fiind posibila complet a priori.
Inca de la inceputul carti sale Kant supune unei analize minutioase doua mari elemente, timpul si spatiul, evidentiind atat cunoasterea empirica cat si cunoasterea trnscedentala a celor doua elemente cat si a fenomenelor. Deoarece acestea sunt functii ale sensibilitatii, forme ale intuitiei pure, dispun de o obiectivitate a priori; nu sunt transcendente ci structureaza sensibilul.


Fisiere in arhiva (1):

  • Immanuel Kant vs Rene Descartes - Critica Ratiunii Pure vs Discurs asupra Metodei.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!