Heidegger si Sfarsitul Modernitatii

Extras din referat Cum descarc?

1.CONSIRERATII PRELIMINARE.INTREBAREA CU PRIVIRE LA FIINTA. 
Urmatoarea incercare de explicitare a gandirii heideggeriene, pleaca de la un text considerat fundamental in ansamblul operelor filosofului de la Freiburg, si anume ,,Nietzsches Wort:Gott ist Tod".Pe langa faptul ca in acest text se regasesc,in rezumat,toate ideile cuprinse in cele doua volume dedicate lui Nietzsche (de fapt prelegerile lui Heidegger din perioada 1937-1941), idei ce sunt menite sa aprofundeze si mai mult intrebarea despre fiinta(Nietzsche fiind doar un pretext pentru punerea in discutiei a acestei intrebari), alaturi de acestea in textul tradus aici gasim si ideea cuprinsa in toata filosofia heideggeriana ,de depasire a Metafizicii.Dupa cum vom vedea, de fapt intrebarea cu privire la fiinta si depasirea Metafizicii sunt intr-o stransa legatura, prima fiind menita sa ne inscrie pe drumul celei de-a doua.Caci scopul filosofie heideggeriene este sa duca pana la ultimele consecinte incercarea lui Nietzsche de depasire a Metafizicii, ceea ce-l conduce pe Heidegger la o reintoarcere la originile Metafizicii din perioada presocratica, cat si la continuarea acelei interogatii radicale la care Nietzsche a supus fiintarea cand a proclamat moartea lui Dumnezeu.
Originea intrebarii despre fiinta reprezinta laitmotivul intregii reflexii heideggeriene fiind anuntata inca din cea mai importanta lucrare a lui Heidegger : ,,Fiinta si Timp"(1927).Intrebarea privitoare la fiinta, anunta Heidegger, a cazut astazi in uitare; chiar daca ea a mai impulsionat inca cercetarile unui Platon sau unui Aristotel, mai tarziu ea a fost uitata.Mai mult asupra acestui concept s-au incetatemit si cateva prejudecati, din care Heidegger aminteste doar trei: fiinta este ,,conceptul" cel mai general,fiind deja preinteles in toata perceperea fiintarii;fiinta este conceptul indefinibil; si in sfarsit, ..........................
Dar daca intrebarea cu privire la fiinta a cazut de mult in uitare,atunci care a fost obiectul de studiu al Metafizicii de pana acum ? Fiintarea, raspunde Heidegger; intrebarea calauzitoare a metafizicii ar fi :ce este fiintarea ? Fiintarea este caracterizata printr-un ,,ce anume"(natura ei, ce anume este ea) si printr-un ,, cum anume" (,,felul de a fi"). Domeniul total al fiintarii se imparte in trei tipuri de fiintare: ,,fiintarea la indemana"( das Zuhandene),lucrurile folosite de om ( cioanul sau bancul de lucru al unui tamplar); ,,fiintarea inertiala" (das Vorhandene)- ,,ce corespunde unei raportari de ordin << teoretic>> a omului la lucruri si exemplul cel mai potrivit ar fi acela al fiintarii asa cum este abordata ea in cadrul experimentului din fizica si Daseinul (omul in viziunea lui Heidegger) caracterizat prin faptul ca este singura fiinta ce se raporteaza la fiinta si detine o intelegere a fiintei (dintre toate fiintarile el fiind singurul care ,,exista",prin aceasta intelegandu-se ca el poseda doua determinari: ,,faptul-de-a-fi-in-lume-das-In-der Welt-Sein- si libertatea-Freiheit)
In incercarea de a repune intrebarea cu privire la fiinta, Heidegger se hotaraste sa-si indrepte cercetarea catre viata factica, indepartand astfel eroarea metafizica ce consta in faptul de a ,,concepe gandirea ca act al vederii (Sehen),iat fiinta ca pe un ,, fapt de-a-fi-permanent-in-fata-ochilor" (als stetes Vor-Augen-Sehen),ca prezenta permanenta" ,ea neputand surprinde experienta cugetarii de raport a vietii factic-istoric.De aceea, interogatia lui Heidegger va incerca sa-si afle raspunsul in modalitatea prin care timpul apartine sensului fiintei,incercand totodata ,,de a recupera prin gandire ceea ce a ramas ne gandit, temeiul uitat al metafizicii pe care desigur ca s-a fixat tot ceea ce ea a gandit" 
In acest proces de umbrire a fiintei de catre fiintare, Nietzsche, spre a reveni la studiul tradus aici, a fost cel ce a reprezentat ultima etapa a metafizicii occidentale, ,,Caci dupa rasturnarea operata de Nietzsche, Metafizicii nu-i mai ramane decat intoarcerea in propria neesenta" . Vointa de Putere, prin care Nietzsche intelege fiinta fiintarii in totalitate, este interpretata de Heidegger ca ,,Vointa de Vointa"(der Wille zum Willen), astfel el va da in vileag acea metafizica a subiectivitatii ce domina gandirea occidentala de la Descartes incoace si-i va grabi sfarsitul.


Fisiere in arhiva (1):

  • Heidegger si Sfarsitul Modernitatii.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!