Frank Jakson - Qualia

Extras din referat Cum descarc?

Asa cum el insusi afirma, Frank Jackson este un qualia freak ce considera ca si in urma celor mai complete descriptii ale senzatiilor ramane intotdeauna o urma a acestora: durerea, mancarimea , a gusta o lamaie a mirosi un trandafir, a auzi un zgomot puternic sau a vedea cerul.
Jackson respinge conceptia fizicalista, prin aceeasi intuitie care il face sa simta existenta acestor qualia, dupa cum el insusi afrma. Astfel, construieste argumentul cunoasterii special pentru cei care nu ar avea parte de o asemenea intuitie.
Pluralul termenului quale, conceput de C. I. Lewis in 1929, care se refera la felul cum este sa simti ceva. O dificultate a definirii acestui concept intervine insa in momentul in care utilizarea acestuia este extinsa prin conceptul de qualia epifenomenala. Notiunea de epifenomenal este definita de James E. White, ce sustine ca epifenomenalismul afirma ca fenomenele fizice cauzeaza fenomenele mentale, ti nu invers. Dar, in acelasi timp, Dictionarul de filosofia mintii sustine ca este vorba despre doctrina ce afirma ca fenomenele mentale nu snt cauzale, chiar daca par a fi. Ambele definitii ofera insa abordari usor diferite. O alta posibila definire a termenului ar fi aceea ce ar considera qualia ca o caracteristica a starilor mentale cauzate de fenomene fizice, caractestica ce indica aspectul fenomenelor la modul cum este si care nu nu are nici un efect cauzal in lumea materiala.
Teza lui Jackson se afirma pro-qualia in termeni non-fizici, intrucat acesta contrazice scoala gandirii fizicaliste. El sustine existenta cel putin unei singure stari mentale care nu ar avea o prezenta fizica in lumea matetriala, si anume qualia.
Propunerea sa este formulata mai intai sub forma unui argument denumit Argumentul cunoasterii, ce incearca sa demonstreze existenta acelor qualia dincolo de lumea materiala observabila, contrazicand astfel conceptia fizcalista. 
Mai departe, Jackson compara acest argument si il sustine impotriva Argumentului modal si apoi impotriva unui argument cunoscut sub denumirea de argumentul Cum este a fi ?
In cele din urma, se intoarce la ideea propusa in prima sectiune a lucrarii, ce afirma existenta acelor qualia non-fizice si deduce responsabilitatile cauzale ae acestora. Jackson concluzioneaza cu aceeasi idee afirmata si de titlu si anume cs, intr-adevar de natura epifenomenala, qualia sunt cauzate de lucruri materiale, dar nu au un rol cauzal in mediul material. 
Argumentul cunoasterii se bazeaza pe doua exemple ilustrand doua posibile cazuri distincte, avand ca protagonisti doua personaje, Fred si Mary.
Cel dintai caz il prezinta pe Fred, un om normal ce are o calitate unica, ce periveste calitatea sa de a distinge culorile. Jackson arata ca exista posibilitatea existentei unui individ care sa distinga culorile intr-un mod cu totul duiferit decat ceilalti. De exemplu, el poate imparti o gramada de trosii in doua grupe diferite in functie de felurile in care percepe el culoarea rosu. Si chiar ii poate convinge si pe ceilalti ca poseda aceasta capacitate, regrupandu-le n exact acelasi fel, daca ele sunt amestecate din nou.
Fred pare a distinge doua feluri diferite de rosu, cum ar fi rosu 1 si rosu 2. Insa el se exprima astfel numai pentru a se putea face inteles de ceilalti. Pentru el e clar ca cele doua nu sunt doar nuante, ci sunt la fel de diferite cum sunt pentru noi culoarea rosu si culoarea galben.
Daca, intr-adevar, nu poate exista nici o indoiala ca lucrurile stau chiar astfel, ramane o singura intrebare deasupra acestei situatii. Si aceasta idee este nucleul argumentului invocat de Jackson: cum putem cunoaste ceea ce exerimenteaza Fred atunci cand distinge cele doua culori ? Dar exista oare vreo modalitate prin care si ceilalti sa poata experimenta acest simt ?
Se porneste de la ipoteza ca se cunoaste tot ce se poate cunoaste despre Fred: constitutia sa fizica si comportamentul sau, istoricul sau si relatiile sale cu alte persoane etc. Totusi, se dovedeste insuficient a poseda si chiar intelege orice informatie fizica, stiintifica despre Fred pentru a sti anume cum este a vedea cu adevarat, a experimenta in mod direct senzatia furnizata de perceperea culorilor rosu 1 si rosu 2.
Deci, se ajunge la concluzia ca descrierea fizica nu este relevanta intrucat nu spune totul, este incompleta. Perspectiva fizicalista omite posibilitatea existentei qualia implicata de disingerea celor doua culori. Astfel, Jackson conchide ca fizicalismul este fals, intrucat este evidenta existenta unui element non-fizic.
Fizicalismul este considerat a fi, mai mult decat o teza ce sustine ca lumea reala este, in majoritate fizica, insa pretinde ca intreaga lume ar fi fizica. Astfel, Jackson sustine ca, de fapt, cunoasterea completa fizica nu ar fi altceva decat cunoasterea completa simplificata.
In cadrul celui de al doilea argument, Jackson extinde tema experientei vizuale a culorilor ca o anume quale. Este vorba despre ipoteza existentei unei anumite Mary, recunoscut om de stiinta, specialista in studiul simtului vederii si al perceptiei culorilor. Mary cunoaste totul despre lungimi de unda, frecvente, asociatiile pe care oamenii le fac intre lucruri si culori, precum, de exemplu, imaginea cerului aduce in minte ideea de albastru. Ea cunoaste chiar si fenomenele ce au loc la nivelul creierului atunci cand o anumita culoae este perceputa. 
Punctul culminant al acestui argument este presupozitia ca, intreaga sa viata, Mary a triit intr-un mediu izolat, intr-o camera fara ferestre, cu un monitor alb-negru, spectrul sau vizual fiind redus la alb si negru, respectiv la scala intermediara de griuri, nu culori, ci variate grade de luminozitate.
Atunci, dar numai atunci cand Mary se elibereaza din acest mediu al privatiunii de culoare si cunoaste, in cele din urma, varietatea coloristica a lumii, sustine Jackson, ea va experimenta cu adevarat culoarea. Astfel ea a invatat ceva din aceasta experienta care ii va completa cunoasterea.


Fisiere in arhiva (1):

  • Frank Jakson - Qualia.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Descarca gratuit aceast referat (0 €)

Completezi numele, prenumele și adresa de email. După aceea primesti prin email link-ul pentru descărcare. Completeaza o adresă de email validă.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.



Hopa sus!