Extras din referat
Bertrand Russell (1872- 1970) este recunoscut ca fiind unul dintre fondatorii analizei
psihologice, dar a acoperit arii și din alte domenii, precum: logica, psihologia matematicii,
metafizica și etica.
Lucrarea acestuia “În căutarea fericirii” este împărțită în două capitole mari, partea întăi
“Cauzele nefericirii”, respectiv, partea a doua “Cauzele fericirii”. În cadrul ambelor capitole sunt
cuprinse subpuncte care întăresc fiecare cauză în parte, și sunt exemplificate sentimente și
situații care ne conduc către fericire sau, în caz contrar, la nefericire.
Această secvență selectată din lucrarea lui Bertrand Russell, “Mai este posibilă fericirea?”,
prezintă câteva exemple despre felul în care omul percepe fericirea și dacă aceasta mai este
posibililă în vremurile actuale.
Din ideile prezentate în text putem observa că fiecare dintre noi percepe în alt mod
conceptul de fericire, iar autorul caută, în trăirile lui, diverși oameni care i-au schimbat
percepția inițială, aceea care spunea că fericirea nu mai este posibilă.
Totodată, acesta împarte în două tipuri fericirea “simplă și, respectiv, fantezistă; sau
animală și, respectiv, spirituală; sau a inimii și, respectiv, a minții”. Prin acest fragment sunt
reprezentate diferite feluri în care poate fi exprimată fericirea în cuvinte, trăiri. Pe toate acestea
autorul caută să le explice în detaliu în cadrul acestui segment. El descrie aceste două tipuri de
fericire astfel: “una este la îndemăna oricărei ființe umane, iar cealaltă, doar a celor ce știu să
citească și să scrie.”
Pentru a întări cele spuse în citatul de mai sus, Bertrand Russell a exemplificat prezentând
un moment din propria lui viață, în care îl descrie pe un bărbat întâlnit în copilăria sa. Acesta se
încadrează în categoria celor care trăiesc acea fericire a inimii, simplă, bucurând-se de mici
momente ordinare, cum ar fi săpatul pentru fântâni. Fericirea lui, “simplă”, de a putea munci
era mult mai mare decât posibilitea intelectuală, a minții, de a putea vota.
În același segment se încadrează o altă persoană din cei cunoscuți lui, grădinarul său.
Bucuria acestuia provine din reușitele lui de a învinge iepurii care îi invadează grădina.
Totodată, aceștia îi provoacă și nefericire, prin prezenta lor, însă fericirea este mai mare atunci
când îi dovedește.
Bertrand Russell, însă, nu exclude că aceste mici plăceri să poată fi experimentate și de cei
intelectuali, doar că acestea există în cadre diferite de activități, față de cele prezentate
anterior. Pentru a exemplifica acest lucru a expus ideea izbândei. Astfel, în momentele în care
după multe încercări și obstacole reușești să duci la capăt tot ce ți-ai propus, fară a avea mari
așteptări, fericirea rezultată este mai specială, fiind o surpriză. În caz contrar, în care așteptările
ar fi fost la un alt nivel, în care este o siguranță certă, totul ar fi condus către dezamăgiri,
nefericire, prin neîndeplinirea celor propuse. Următorul fragment întărește aceste lucruri
menționate anterior: “Este deci înțelept ca omul să nu fie peste măsură de îngâmfat, dar nici
atât de modest încât să nu cuteze să încerce.”
Din următoarele două citate putem ajunge la concluzia că cei intelectuali sunt atât de
absorbiți de bucuria oferită de știință, de ceea ce studiază în cadrul ei, încât toate cele ce îi
înconjoară se contopesc perfect cu lucrurile simple din viață. Nu același lucru poate afirma și în
cazul artiștilor și a literaților, care sunt predispuși spre nefericire: “ cei mai fericiți în prezent
sunt oamenii de știință. Din rândul celor mai eminenți dintre ei, mulți caracterizează printr-o
afectivitate simplă, iar munca lor le procură o mulțumire atât de profundă încât mâncatul, ba
chiar și căsătoria sunt prilejuri de plăcere” și “Artiștii și literații consideră de rigueur să fie
nefericiți în căsnicie, pe când oamenii de știință foarte adesea rămân în stare și de demodată
fericire conjugală.”
În ceea ce privește modul în care primii menționați în alineatul anterior, percep fericirea,
putem spune că aceștia trăiesc o bucurie maximă, deoarece “oamenii de știință n-au nevoie de
emoții complexe, întrucât acelea mai simple nu întâmpină nici un fel de obstacole.” Aceștia fac
“abstracție de toate sursele lăuntrice perturbatoare și din afară”, dar renunță și la simțul critic,
pentru a se focusa exclusiv asupra evenimentelor care stârnesc satisfacție. Din această cauză,
cealaltă categorie nu se poate bucura de fericire, pentru că totul este gândit excesiv, din punct
de vedere emoțional: “Complexitatea în sfera emoțională este aidoma spumei de la suprafață
unui rău.”
Bibliografie
1. “Bertrand Russell's philosophical views”,
https://en.wikipedia.org/wiki/Bertrand_Russell%27s_philosophical_views
2. Bertrand R., “The Conquest of Happiness”, Editura Humanitas, București, 2011
3. Sergiu Bălan, Ștefan-Dominic Georgescu, “Filosofie. Curs pentru învățământul la distanță”,
Editura ASE, București, 2010
Preview document
Conținut arhivă zip
- Filosofie - Mai este posibila fericirea.pdf