Filosofia Scolastica Medievala - Toma D'Aquino

Cuprins referat Cum descarc?

Introducere 3
1.Filosofia Scolastica medievala 4
1.1 Problema Universalelor 5
1.2 Apogeul Scolasticii 5
1.3 Criza si declinele Scolasticii 6
2. Curentele gindirii Scolastice 7
2.1 Realismul 7
2.2 Realismul moderat 7
2.3 Nominalismul 7
3. Prima dezbatere teologica 8
4. Toma d'Aquino, teolgul scolasticii 9
5. Filosofia lui Toma din Aquino 10
5.1 Summa Theologiae. Prezentare generala 10
5.2 Raportul ratiune-credinta 11
5.3 Ontologia lui Toma. Fiinta, esenta, existenta 12
5.4 Substantele compuse: forma si material 14
5.5 Esenta substantelor simple (separate) 16
5.6 Conceptia despre suflet 17
6. Concluziile 22
7. Bibliografie 23


Extras din referat Cum descarc?

Introducere
Inceputul evului mediu de obicei este legat de caderea imperiului Roman, insa cultura medievala s-a format in secolele I si IV, aceasta este perioada de constituire si raspindire a crestinismului, dar si a confruntarii dintre vechile invataturi antice si noua religie, crestinismul. In aceasta perioada se dezvolta aspectele mistic si religios ale gindirii filosofice, acest proces este reprezentat de asa invataturi ca: Neopitagorismul, invatatura lui Phzlon din Alexandria si Neoplatonismul.
Invataturile mentionate sunt considerate principalele izvoare ale filosofiei medievale. Dupa recunoastere crestinismului ca religie oficiala pe intreg teritoriul imperiului Roman aceste invataturi sunt interzise. Totodata din ele se pastreza acele idei care conveneau crestinismului. Datorita acestui fapt filosofia medievala este numita filosofie crestina sau teologie.
Intemeitorul teologiei crestine este considerat Origenes din Alexandria in invatatura caruia este inlaturata divergenta dintre Dumnezeul noului si vechiului Testament. Dupa Origenes, Dumnezeu a creat lumea din nimic deoarece vointa si puterea lui sunt nelimitate. Totodata Dumnezeu este unul si neschimbator, el este Spirit (Duh), este mai presus de existenta si de intelegerea rationala. Prin afirmarea spiritualitatii lui Dumnezeu in circuitul ideilor filosofice este introdusa o noua notiune si anume notiune de "Suflet,,. Teologia crestina se intemeiaza pe urmatorele principii:
- Principiul creatiunii, care sta la baza Ontologiei Crestine;
- Principiul reveletiei, care sta la baza Gnoseologiei Crestine.
Filosofia medievala se dezvolta in perioada de la sec. IV pina la sec. XVI, aceasta mare perioada este impartita in perioade mai mici si anume:
1. Perioada Patristica (sec. IV-VIII) in care sunt formulate si acceptate principalele dogme religioase.
2. Perioada Scolastica (sec. IX-XVI) in care dogmele crestine sunt sistematizate si predate in scolile care apar pe linga biserici si manastiri.
In perioada medievala problema filosofica principala este raportul dintre filosofie si religie sau raportul dintre ratiune si credinta. [11]
1 Filosofia Scolastica medievala
In umbra marilor catedrale ale goticului si in linistea plina de reculegere a manastirilor se dezvolta in secolele IX-XIII o puternica si bogata gindire filosofica, ce poarta numele de scolastica. Scolastica este o notiune derivata din latina, schola insemnand scoala, care desemneaza acea tendinta din filosofie si teologie care, incepand din perioada tardiva a Evului Mediu, a incercat sa explice si sa faca intelese fenomenele supranaturale ale revelatiei crestine cu ajutorul ratiunii umane. Aceasta se remarca printr-un spirit mai larg si mai deschis, care o face maleabila si permeabila in fata valorilor gindirii antice. In primul rind fata de Aristotel, marea revelatie a scolasticii. Principalele dogme ale teologiei crestine fiind odata elaborate de "parintii bisericii", urmeaza acum sistematizarea si sustinerea acestor dogme prin argumente logice, care sa faca posibila raspindirea lor larga in mase, precum si intelegerea lor exacta in sensul cerut de Biserica, spre a putea feri religia oficiala de pericolul ereziilor ce ar fi putut s-o submineze din interior. Apare tendinta sufleteasca de a intelege rational religia dar, in acelasi timp, fara a fi insotita, in plan intelectual, de teama ca aceasta ar putea fi neadevarata. Aceasta tensiune interioara a termenilor intre care se zbate si pe care incearca sa-i concilieze, credinta si adevar, face si drama sufleteasca a scolasticii, izvorul maretiei si slabiciunii sale. Mai ales cu incepere din secolul al XIII-lea scolastica se caracterizeaza prin efortul sustinut de a-l incorpora in sistemul gindirii teologice pe Aristotel. Dar este vorba de un Aristotel ajustat, interpretat si deformat in conformitate cu interesele Bisericii. Aceasta se petrece,oarecum, in dauna platonismului ce dominase patristica si secolele imediat urmatoare, si inseamna, de fapt, a gasi o formula de gindire suficient de larga, in care sa poata incapea alaturi de Augustin si Aristotel. Din acesta din urma se preia, in mod deosebit, silogismul ca instrument de demonstratie, asezat in serviciul rationalizarii dogmelor. [8]


Fisiere in arhiva (1):

  • Filosofia Scolastica Medievala - Toma D'Aquino.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!