Europa in Conceptia lui Joseph Ratzinger

Extras din referat Cum descarc?

Europa este continentul care a suferit cele mai multe schimbari de natura politica, economica,religioasa si sociala formand o cultura care a stat la baza tuturor civilizatiilor lumii.Toate aceste componente sunt indispensabile una fata de alta.O constructie politica si economica fara dimensiune spirituala nu poate fi decat "visul unui contabil".Problema care se afla in centrul comunicarilor si dezbaterilor filosofilor europeni contemporani este necesitatea unei reflectii comune asupra identitatii culturale si religioase a Europei.In caz contrar, extinderea si cealalta fata a sa - integrarea - s-ar reduce la un calcul de oportunitati a caror eficacitate pe termen lung ar fi profund afectata.
Definita in functie de proiectul politic al modernitatii, Europa Unita isi construieste in prezent relatia cu religia sub forma a ceea ce istoricul Rene Remond numea "o secularizare amiabila". Locul separatiei radicale si uneori violente intre opinia religioasa, rezervata spatiului privat, si puterea politica, intre sfera nevazutului si cea a vizibilului, separatie care inaugureaza autonomia societatii moderne, este luat de o viziune potrivit careia distinctia domeniilor de competenta nu inseamna si irelevanta reciproca. Cu alte cuvinte, faptul ca religia nu mai legitimeaza politicul si statul isi asuma o neutralitate principiala fata de credintele religioase nu echivaleaza cu a nu recunoaste sau a nu valoriza rolul religiei in spatiul public.
Europa nu poate sa nu-si recunoasca originalitatea istorica: ea datoreaza crestinismului atat principiul de unitate (vizibil mai ales in primul mileniu), cat si actuala divizare confesionala, astfel incat s-a vorbit de mai multe Europe religioase, fiecare cu propria sa raportare la modernitate. Exista insa si un alt fel de a privi actiunea unificatoare a crestinismului, daca nu ne referim la continutul sau, ci la faptul ca tocmai el, in varianta sa occidentala, a permis aparitia unei lumi care il contesta.
Europa se constituie cultural ca interval, ca simultaneitate a originii si a distantei fata de origine: pentru a se cunoaste si a se descoperi pe sine, trebuie sa se refere la ceva care se afla in afara sa si o legitimeaza - la Atena si la Ierusalim, de exemplu. Daca am gandi, din perspectiva istorica, crestinismul ca forma a Europei, atunci problema nu ar mai fi aceea de a-i stabili un loc intre celelalte religii, ci am putea face apel la contributia sa esentiala, care a permis coprezenta celorlalte in spatiul pe care l-a generat. Desigur, pluralismul religios, vazut in ambivalenta sa: ca diferenta potential conflictuala si ca expresie a cautarii umane a transcendentei, nu priveste doar crestinismul. A coexista intr-un spatiu ale carui reguli sunt general acceptate inseamna pentru orice religie a integra in propria constiinta faptul ca nu este singura, inseamna a asuma memoria tensiunilor, conflictelor, dar si a intalnirilor, inseamna a ierta si a cere iertare si mai ales a exprima disponibilitatea de a face parte dintr-o cultura comuna. Pentru aceasta, calea cea mai proprie si mai urgenta este educatia religioasa.
Unul dintre cei care au inteles rolul religiei si in special al crestinismului,in cadrul comunitatii europene,este Pontiful Benedict al XVI-lea,in acea perioada pe cand isi expunea ideile-cardinalul Joseph Ratzinger.El a incercat o definire mai clara a identitatii si idealului prezent al Europei.Ratzinger scoate in evidenta necesitatea ca Europa sa-si regaseasca dimensiunea spirituala majora a identitatii sale:credinta crestina,profund slabita de fenomene successive de secularizare. Bisericile Europei au contibuit decisiv la formarea culturii europene si la spiritul european al responsabilitatii universale.Totusi,anume Bisericile,prin conflicte confesionale si razboaiele religioase au contribuit la slabirea unitatii spirituale a Europei,iar indirect chiar la secularizarea ei. Astfel,refacerea unitatii spirituale a Europei este o necesitate si o datorie a Bisericilor Europei.
Europa este un continent bogat in istorie,cultura si se afla intr-un process de reunificare economico-juridica,financiara,militara si chiar culturala.Unitatatea actuala a Uniunii Europene este prioritar inspirata de umanismul secularizat,dar Biserica este indemnata sa-si exercite rolul cultural pentru refacerea unitatii crestinilor europeni.Biserica este acuzata de laici ca fiind conservatoarea unor idei invechite. La randul lui, cardinalul Ratzinger recunoaste ca argumentul naturii atat de des folosit in teologia catolica este tocit, acceptand ca teologia nu mai poate ignora demersurile filosofiei pentru ca, lipsita de ratiune, se apropie de fundamentalism si ar trebui evitata. Identitatea crestina a Europei ramane sa se realizeze in jurul valorilor crestine comune, a caror aplicabilitate nu trebuie sa ignore nici spatiul privat, nici spatiul public. Despre aceasta Cardinalul Ratzinger nota: "ceea ce este pur real, fara idei direct morale, nu poate sa atraga; in acelasi mod, ceea ce este unic ideal, fara continut politic concret, ramane fara efect si gol". O identitate crestina europeana se poate construi pornind de la credinta comuna in Hristos ca Dumnezeu intrupat, credinta care da crestinilor posibilitatea de a se cunoaste mai bine unii pe altii si de a se respecta mai mult, pregatind astfel drumul unitatii lor. Actiunile sociale comune se vor constitui intr-o marturie catre lume, o marturie in lucrare, un ecumenism social, fara a inlocui idealul ecumenismului eclezial al unitatii intr-o singura Biserica. 
Pentru cardinalul Ratzinger,Europa este o mostenire care angajeaza responsabilitatea crestinilor,este "scopul real si ideal al unei actiuni politice impregnante de sens moral".Analiza elaborata de Domnia Sa prezinta conceptiile contrare Europei:intoarcerea inaintea Europei(punerea in discutie a propriilor fundamente spirituale),fuga inainte(independenta ratiunii,autonomia nelimitata pluralismul care exclude "orice elaborare publica a sacrului,a respectului fata de Dumnezeu ca valoare a comunitatii")marxismul ca refuz al imaginii istorice a Europei,"a identitatii interioare pe care aceasta si-a construit-o de-a lungul istoriei sale.Analiza lucida a limitelor ii deschide cardinalului Ratzinger perspective luminoasa asupra pozitivului notiunii de Europa. 
Cardinalul Ratzinger specifica aceeasi cultura prin patru concepte ce tin de mostenirea ei: mostenirea greaca (diferenta dintre Bun si bunuri, adica acea diferenta in care este dat in acelasi timp dreptul constiintei morale si relatia reciproca dintre ratio si religo); mostenirea crestina"; mostenirea latina; mostenirea epocii moderne (separarea intre credinta si legislatie). El determina Europa sub patru teze: a) constitutiva pentru Europa este, de la inceputul ei in Elada, coordonarea interioara dintre democratie si eumonie, a dreptului nemanipulabil; b) daca eumonia este presupozitie a capacitatii de a vietui a democratiei, opusa tiranilor si ochlocratiei, atunci, la randul ei, eumonia are ca presupozitie fundamentala veneratia comuna si obligatorie pentru dreptul public a valorilor morale si a lui Dumnezeu; c) renuntarea la dogma ateismului ca premisa a dreptului public si a formarii statului si o veneratie, inclusiv public recunoscuta, a lui Dumnezeu ca temei al ethosului si dreptului inseamna renuntarea atat la natiune, cat si la revolutia mondiala ca summum bonum; d) pentru Europa, recunoasterea si asigurarea libertatii de constiinta, a drepturilor omului, a libertatii stiintei si, de aici, a societatii umane bazata pe libertate, trebuie sa fie constitutive.


Fisiere in arhiva (1):

  • Europa in Conceptia lui Joseph Ratzinger.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!