Introducere . 3 Capitolul I : Diversitatea in bussines ...4 Capitolul II : Analiza datelor statistice referitoare la leadership-ul feminin vs masculine ..7 Concluzii .10
Introducere In perioada actuala, diversitatea de gen in mediul de business si, cu precadere, in cadrul echipelor de conducere a devenit un subiect din ce in ce mai abordat in cercetari si, totodata, un fenomen social in special in tarile occidentale, aspect ce ne-a inspirat in alegerea acestui subiect. Fara pretentia de a epuiza acest subiect interesant si actual, ne-am canalizat eforturile si cercetarile asupra conceptului de leadership implicat la nivelul organizatiilor dar si in societate, precum si asupra relatiilor de corelatie dintre cele doua aspecte legate de diversitatea de gen din cadrul bussiness-ului contemporan. Ne-am sprijinit in acest demers de opiniile si studiile specialistilor dar si pe cercetarile efectuate pe diverse tipuri de manageri si lideri ai marilor organizatii romanesti si internationale. Printre cei care s-au preocupat de aceasta delimitare intre leadership-ul feminin si cel masculin regasim pe Hofstede - care, in demersul sau de a identifica aspecte specifice culturii organizationale, a definit masculinitatea pe baza comportamentului mai arogant sau mai modest al indivizilor. In conceptia sa, ,,masculin" este concretizat intr- un comportament mandru, de reliefare a calitatilor proprii, si ,,feminin" reprezinta un comportament modest, cumpatat. Autorul a constatat in studiile sale ca in societatile masculine sunt apreciate comportamentul de dominare si incercarile de a excela, iar in cele feminine aceste elemente sunt ridiculizate. In studiile sale, Hofstede a ajuns la concluzia ca masculinitatea masoara gradul in care o societate pastreaza sau nu rolul traditional al barbatului de a munci, de a se realiza, de a detine control si putere, aspect care arata ca societatea este diferentiata puternic pe baza sexului, barbatul are o pozitie dominanta in structurile sociale si de putere, femeia fiind controlata, dominata. Un grad redus de masculinitate arata o masura redusa de diferentiere si discriminare sexuala; femeile si barbatii sunt tratati in acelasi mod, in toate aspectele sociale. Masculinitatea nu inseamna defavorizarea femeilor, ci inegalitate, iar o anumita defavorizare a femeilor exista chiar si in culturile feminine. Variabila comportamentala - mandrie in antiteza cu modestia (Hofstede) - are la baza valorile pe care se pune mai mult pret. Luthans a ajuns la concluzia ca masculinitatea este masura in care valorile dominante ale unei societati sunt afirmarea si sporirea averii, iar feminitatea este masura in care valorile dominante ale societatii sunt legate de relatiile interpersonale, grija fata de altii, interesul pentru calitatea climatului de munca. Necesitatea unor date statistice sau doar informative oficiale este determinanta pentru a detalia tema aleasa, intrucat ne vom folosi de diversi reprezentati ai acestui domeniu, prin preluarea unor studii efectuate de cercetatori, de proiecte finantate in cadrul programului UE, de Catalyst-un program de recrutare - si multe altele. Cuvinte cheie: diversitate de gen, mediul de bussiness, mituri si stereotipuri, succesul ca lider, atitudini de lider. Capitolul I : Diversitatea in bussines Femeia, desi intotdeauna in postura de mama, sotie, iubita, a fost, de-a lungul timpului, mereu discriminata fata de barbati. Daca in trecutul nu prea indepartat era privita doar ca o fiinta ce asigura perpetuarea speciei umane si satisfacerea placerilor barbatului, neavand drepturi ci doar obligatii, astazi lucrurile s-au mai schimbat intrucatva desi discriminarea nu a disparut cu totul, ba chiar imbraca forme moderne. In acelasi timp, studii recente anticipeaza faptul ca femeile vor constitui cea mai mare piata emergenta din lume. In urmatorii zece ani, acestea vor exercita o puternica influenta in politica, sport, afaceri si in societatea civila. Venitul global al acestui segment are estimata o crestere de la 13 trilioane de dolari in 2012 la 18 trilioane de dolari in urmatorii cinci ani. Diferenta de 5 trilioane de dolari reprezinta o suma de doua ori mai mare decat cresterea estimata pentru PIB-ul Chinei si Indiei la un loc. Observam ca in timp femeile au demonstrat abilitati de leadership bazat in special pe comunicare, pe incurajarea exprimarii si orientarea catre oameni, ceea ce le difera de barbati care sunt mai orientati spre sarcini, spre delegarea lor si pe un mod de conducere autocrat. Pentru femei, factorii cei mai importanti pentru ascensiunea in cariera se raporteaza la competenta de a gestiona si dezvolta angajati, in timp ce pentru barbati este importanta vizibilitatea si constientizarea politicilor si procedurilor interne. Barbatii sunt mai directi, mai obiectivi si mai rationali, in timp ce femeile sunt creative, empatice, intuitive si dovedesc excelente abilitati de comunicare si persuasiune. Cu toate acestea exista idei preconcepute care considera ca pentru anumite pozitii ar fi mai potriviti barbatii, idei care denota tendinta de a merge pe solutii dovedite si lipsa curajului de a promova femeile. Aceste idei preconcepute duc la o prezenta scazuta a femeilor pe piata fortei de munca, existand chiar tari care nu permit femeilor sa munceasca. Desi femeile reprezinta 51% din populatia totala si 46,5% din populatia activa, doar 11% din boardurile manageriale au in componenta femei si doar 4% din cei mai bogati oameni din lume sunt femei. Intrebarile legate de diferentele dintre femei si barbati in ceea ce priveste leadershipul primesc doua tipuri opuse de raspunsuri: unul care sustine existenta unor diferente fundamentale (cea mai populara pozitie) si unul care promoveaza similaritatea stilurilor de conducere. Ambele puncte de vedere au la baza argumente, dar de departe prima varianta primeste cea mai puternica sustinere a specialistilor. Teoriile privind diferentele intre femei si barbati in leadership au pornit de la cele mai variate ipoteze: diferentele sunt biologice sau mai degraba de stil? Aduc ele diferente in eficienta ca leader, iar daca da, care diferente favorizeaza succesul? Diferentele sunt reale sau percepute? Teoriile au luat in considerare atat opinii ale leaderilor insisi (femei sau barbati), ale colegilor, subordonatilor si sefilor directi. Teoria biologica pleaca de la premisa ca leadership-ul este determinat genetic, innascut la barbati si deci inaccesibil femeilor. O alta teorie, care porneste de la conceptul de rol de gen (gender role) recunoaste rolul socializarii si exploreaza rolurile specifice genului ca determinanti ai leadership-ului. O a treia perspectiva implica identificarea altor factori care ar putea face diferenta: atitudinile femeilor fata de leadership, increderea femeii in sine, experienta anterioara si stilul predominant masculin al organizatiei. Comportamentele tipic masculine sunt considerate importante pentru calitatea de leader. Persoanele care au aceste comportamente fara a avea si comportamente mai suportive (considerate mai feminine) sunt percepute intr-un grad mai ridicat leaderi decat alte categorii. Femeile adopta astfel comportamente specific masculine pentru a putea reusi ca leaderi, chiar daca acest model are si avantaje si dezavantaje pentru ele (risca sa fie percepute ca mai putin feminine). Posesia caracteristicilor feminine pare sa nu diminueze insa sansele de a deveni leader, atat timp cat ele sunt insotite de comportamente masculine. Acelasi comportament de leader este insa evaluat mai favorabil cand este atribuit unui barbat decat cand este atribuit unei femei.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).