Epistemologie - adevărul

Extras din referat Cum descarc?

Problematica vasta privind adevarul, ca scop si valoare centrala a cunoasterii, nu poate fi redusa la o definitie gnoseologica sumara, data dintr-o perspectiva filosofica sau alta, a acestui concept meta!teoretic. Cercetarea metateoretica a adevarului se realizeaza prin disci!pline cu puternice implicatii filosofice precum: logica, metodologia si epistemologia.
Ca teorie a structurilor formale ale cunoasterii, logica ofera ins!trumente indispensabile pentru a obtine si a intemeia propozitii adeva!rate. Ea va defini complet adevarul logic, ca structura formala, tauto!logica si va preciza dimensiunile formale ale adevarului factual (din stiintele cu continut empiric). Analiza logica a stiintelor permite nu numai conturarea mai precisa a conceptului de adevar, dar si clarifi!carea altor probleme, ca de exemplu, cele legate de paradoxurile apa!rute prin folosirea necritica a acestui concept (in special, paradoxul mincinosului, devenit celebru din antichitate).
Dezvoltarea cunoasterii in stiinta si in filosofie s-a produs frecvent, prin detectarea de paradoxuri sau antinomii si crearea, apoi, a unui cadru mai larg, de depasire a lor, cu aparitia, de regula, a altor paradoxuri. Astfel, paradoxuri ale infinitului actual, ce apar la Pitagora si la eleati, au stimulat elaborarea logicii aristotelice, iar pentru epoca moderna, dificultati din teoria multimilor (de diferite puteri sau niveluri) a lui Cantor, au fost sursa pentru remarcabilele contributii ale lui B. Russell, K. Goedel si ale altor mari logicieni din secolul al XX!lea. Analize epistemologice de adancime ii sunt prilejuite lui Russell de milenarul paradox al mincinosului. El va traduce propozitia apore!tica ,,Eu mint", prin ,,Exista o propozitie pe care o afirm si care este falsa". Apare astfel, mai pregnant, ca aici nu se enunta o propozitie definita, cu continut informational specificat. Sensul noii propozitii, ce o traduce pe prima, nu poate fi dat decat prin referire la totalitatea propozitiilor. Mai mult, sunt angajate neexplicit trei presupuneri:
a) se dispune de totalitatea propozitiilor; 
b) se presupune data aceasta totalitate; 
c) se afirma ca judecata data in traducerea russelliana este una din aceste propozitii.
Dar ceea ce se afirma despre toate propozitiile nu este o judecata de acelasi tip cu o propozitie definita. Aplicand teoria sa a tipurilor ierarhice la paradoxul mincinosului, Russell il va putea depasi; aceasta pentru ca paradoxul se reduce la: ,,Eu afirm ca aceasta este o propozitie falsa de primul tip". Acest ultim enunt afirmat este de al doilea tip si presupune totalitatea propozitiilor de primul tip. Urmeaza ca nu-i adevarat ca ,,mincinosul" afirma o propozitie falsa de primul tip. Constructia se dezambiguizeaza si ramane cel mult un sofism. ,,Cercetarea metodologica (distincta de cea logica) abordeaza ade!varul ca valoare ce regleaza raportul ipotezelor si teoriilor cu datele experimentale corespunzatoare. Vor fi adevarate ipotezele si teoriile selectate prin testari repetate si severe, in experimentari de verificare si confirmare (falsificare), de regula partiale. Intr-un asemenea plan, metodologic, se poate caracteriza adevarul prin urmatoarele patru relatii (adesea nediferentiate suficient): a) corespondenta cu realul; b) reprezentarea, de regula simbolica; c) referinta; d) densitatea informationala.
Fiecare din cele patru relatii va avea grade de realizare. Astfel vom putea caracteriza adevarul drept evaluarea gradului de cores!pondenta dintre multimea constructelor teoretice si multimea obiec!telor vizate, corespondenta dotata cu capacitate reprezentativ-simbo!lica, cu forta si precizie referentiala si cu transport de informatie." Abordarea epistemologica pune accentul pe probleme filosofice mai generale cu privire la natura si functiile adevarului in stiinta si in ansamblul cunoasterii. Iata cateva intrebari epistemologice cu privire la statutul adevarului:
a) ce gen de obiecte (mentale) sunt purtatorii adevarului?
b) ce gen de ,,obiect" este adevarul insusi?
c) ce tipuri de adevar exista si care sunt relatiile lor reciproce?
d ) ce raport exista intre adevar, semnificatie si verificare?
e) oare adevarul este singura valoare a cunoasterii, si daca nu, in ce raport se afla el cu alte valori?


Fisiere in arhiva (1):

  • Epistemologie - Adevarul.doc

Imagini din acest referat Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un cod promo pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare și codul promo. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi e-mail-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:


* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!