Emil Cioran

Extras din referat Cum descarc?

Emil Cioran s-a nascut in anul 1911 si dupa 84 de ani a murit in anul 1995. Cioran este unul dintre marii filozofi ai veacului XX. Pentru el, lumea se cufunda intr-un marasm total, singurele solutii ramanand cele radicale. Din volumele sale de eseuri cele mai importante sunt: ,,Pe culmile disperarii"(1934), ,,Cartea amagirilor"(1936), Schimbarea la fata a Romaniei"(1936),"Lacrimi si sfinti"(1937), ,,Silogismele amaraciunii"(1952), ,,Ispita de a exista"(1956), ,,Istorie si utopie"(1960, 1992), ,,Caderea in timp"(1964), ,,Despre neajunsul de a te fi nascut"(1973), ,,Exercitii de admiratie"(1986), ,,Eseuri"(1988), ,,Tratat de descompunere"(1992), ,,Antropologia filozofica"(1991), ,,Marturisiri si anateme"(1994). 
Apocalipsa dupa Cioran
Paradisul este, pentru Emil Cioran, copilaria. Imediat ce se desparte de casa parinteasca, urmeaza dezastrul, asa cum se desprinde din interviul luat de Gabrile Liiceanu. Impresia lui Cioran, in momentul cand este dus la Sibiu, este ca va fi ,,condamnat la moarte". Lecturile filozofice sunt incepute la o varsta frageda, la 14-15 ani, si cuprind lecturi de Lichtenberg, Schopenhauer, Nietzsche. In momentul in care-l citestepe pe Kieerkegaard si este intrebat de un gradinar de ce il citeste, ii raspunde intr-o doara ca-i place, ,,ca asa, ca pe dincolo", pana cand acesta ii spune, intr-o inclinatie vadita catre filozofie, ca nu acolo va gasi raspunsurile la intrebarile esentiale ale vietii. Pentru Cioran, lectura cartilor este un prilej de a se refugia in spatiul imaginar al altor scriitori, este o dezertare din realitatea imediata. Ideea de inconstienta, dobandita prin abstragerea din real, il tulbura profund: el este un personaj care-i iubeste pe marii betivi ai istoriei , tocmai pentru faptul ca erau betivi. Un exemplu este si al unui tip din Rasinari care primise o mare mostenire de la un unchi din America si se distra in timp ce toti ceilalti se duceau la camp: bea si era insotit de un violonist. Sfarsitul lui este tragicomic: nu mai are nici un heller (moneda austriaca) in buzunar, dar lucrul acesta nu-l deranjeaza deloc, pentru ca moare intr-o stare de beatitudine perfecta.
Obsesia ca traieste o viata imperfecta il chinuie pe Cioran, astfel incat intr-o zi se arunca pe pat si striga: ,,Nu mai pot! Nu mai pot!". Raspunsul mamei, ,,fata si femeie de preot", ca ar fi avortat, daca ar fi stiut ce fel de copil va naste il inveseleste pe adolescentul cuprins de teribilism. El devine, in felul acesta, din punct de vedere existential, ,,un simplu accident".
Drama existentiala a lui Cioran dobandeste o constiinta tulburatoare: el era un om e normal inainte ca noptile sa-i fia bantuite de insomnie, care devine, de-a lungul vietii, un cosmar, un eroism cotidian suplimentar a fi constient inseamna a indura supliciile teribile ale mintii, o ,,tensiune nervoasa colosala". Insomnia determina, prin gandurile obsedante care ocupa spatiul de odihna, o stare de permanenta batalie cu realitatea cotidiana, diurna. Pentru ca trezia inseamna lupta gandurilor cu omul, incapabil sa reziste limitelor extreme, ale aceleasi stari de incordare. Mintea umana este imperfecta, neputand rezista celui mai teribil flagel psihic, disperarea, de aceea insomnia determina o stare perpetua de lupta a omului cu trupul sau trecator, pentru ca de aici deriva sentimentul de disperare. Singurul lucru care te salveaza de starea de nervi este orgoliul, dorinta de a fi lucid fara oprire, actionand ca un ,,flatteur", filozoful asumandu-si un destin aparte de al restului umanitatii , consecinta intregului fenomen este de traire infernala, insomniaca, la limita cea mai tensionata a existentei: ,,Cert este ca perioada de insomnii m-a marcat pentru tot restul vietii. A fost o experienta ingrozitoare". 
In masura in care opera lui Cioran este semnificativa pe plan european pentru impasul filozofiei in acest crepuscul de mileniu, ea da seama si de una din cele mai importante perspective ale gandirii romanesti. Este vorba despre linia spirituala care porneste din efortul urias al Scolii Ardelenesti (in care scietismul deopotriva cu metafizica, obsesia istorica laolalta cu fervoarea ideologica sau cu extremismul metodei etc. dau discursului formele sale clasice); coexistent cu poetica istorica extremista a lui O. Goga si A. Cotrus, paralel cu aceea etnic-asumatoare a lui Cosbuc sau profund contemplativa a lui Lucian Blaga, structureaza personalitati de mare forta constructiva si exponentialitate. Remarcabila este la Cioran puterea de absorbtie a unor substante filozofice de naturi diverse si provenind din arii departate de cultura, deosebite in aparenta, dar inrudite in esenta. Fervoarea senzoriala intens spiritualizata a misticii spaniole (San Juan de la Cruz si, mai ales, Sfanta Tereza), abisalitatea gandirii medievale germane, sufletul pascaalian, ,,aruncat in lume", mantuit tocmai prin acceptarea contrariilor omenescului, disperarea kierkegaardiana, negativismuol si vitalismul nietzscheian, supremele confuzii dovstoievskiene intre Bine si Rau, trecute apoi in forme specifice de Berdiaev, Sestov, Soloviov sau Leonid Andreev, aluviunile din Spengler, Keyserling, Klages, Barres, G. Simmel, Papini s.a., impletite cu sinteza generatiei '98 din Spania (in operelelui Unamuno, d'Ors si Ortega Y Gasset), iata numai cateva din liniile de forta ce au constituit viziunea despre lume a lui Cioran. Este aici de adaugat si fascinacia muzicii, prin Bach si Mozart, indeosebi viziunea spiritualista a artei in general: Rembrandt, Velasquez, Botticelli s.a. De altfel, autorul care astazi este venerat in Franta pentru ca a reacordat tonalitatile fundamentale ale discursului filozofic-moralist, fiind considerat un stilist de avangarda, in linia Montaigne - Valery - Montherlant, s-a afirmat cu aceste calitati inca de la debut: ,,extazul muzical", care constituie fondul trairilor ideatice din opera lui, edificand polifonic discursul, e de aceeasi sorginte cu cel din cantatele lui Bach, cele mai complite negatii, ca si patosul vaticinar, devin armonii de limbaj si sfarsesc prin a fascina.


Fisiere in arhiva (1):

  • Emil Cioran.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!