Creația filosofică ca antidot

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Filosofie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 6 în total
Cuvinte : 1920
Mărime: 12.38KB (arhivat)
Publicat de: Aciobanitei M.
Puncte necesare: 5
Universitatea"Al. I. Cuza " Facultatea de Filosofie Sectia de Filosofie

Extras din referat

În orgoliul lui nemaurat Cioran se ridica imaginar, prin Cuvânt, pe pozitii egale cu Dumnezeu, el însusi afirma ca experienta OM a reusit doar în clipele în care s-a crezut Dumnezeu . Cioran ,,Dumnezeul era preocupat de destinul oamenilor care sunt în pragul caderii, chiar în momentul în care încrederea în ei însisi este clintita; astfel, el se joaca cu cuvintele la fel cum Dumnezeu se jucase creând lumea.

Sentimentul de inferioritate este ceva natural, fie ca recunoastem fie ca nu, toti suntem stapâniti de acesta din cauza diferitelor motive de zi cu zi. Acesta ne impulsioneaza în a ne stabili anumite scopuri, în a caror împlinire ne focalizam toate fortele; scopuri ce ne determina a construi si a realiza lucruri marete, viitorul devenind cadrul realizarii compensatiilor.

În urma anlizei biografiei si a operei cioraniene am dedus prezenta unui sentiment de inferioritate culturala si, fara a-l reduce la un caz clinic, am urmarit evolutia acestuia în sensul compensarii complexului de a se fi nascut într-o cultura / natiune minora.

Dupa cum am precizat, cultura minora(desi cu potentialitati deosebite) nu înseamna inferioritate din punct de vedere calitativ. O cultura este minora din doua motive, pe de o parte pentru ca nu e cunoscuta, deci nu are acces la schimburi adevarate cu alte culturi, de aici rezultând în mod firesc necesitatea unei politici culturale, iar pe de alta parte, pentru ca nu a reusit sa-si se creeze, din punct de vedere politic, o unitate în decursul timpului.

Cioran a interiorizat acest grad minor al culturii române, iar scopul pe care si l-a fixat a fost acela de a sustrage cultura româna de sub stapânirea acestui blestem.

El a fost fascinat de tirani, de dictatura si de vointa netarmurita a cestora, tocmai pentru ca a urât mediocritatea, dar Cioran a realizat cu luciditate ca nu se poate ridica la nivelul lor prin fapte, asa ca a ales arma de atac: Cuvântul/ limbajul scris.

Pentru Cioran totul graviteaza in jurul Cuvântului - Cuvântul (scris) este temeiul prin care el a creat totul:

-prin Cuvânt a criticat realitatile neamului sau pentru a-l trezi din somnolenta în care traieste de o mie de ani

-tot prin Cuvânt (prin opere de mare valoare) a reusit sa se impuna ca scriitor renumit în spatiul francez, reusind, în acest fel, sa faca cunoscuta si România pe plan european;

- tot prin Cuvânt s-a eliberat de angoasele si trairile interioare.

Spre deosebire de multi alti scriitori, Cioran este unul dintre aceia care scrie mânat de o traire adânca, care-i stimuleaza gândul, iar tot ce a scris este rodul unor izbucniri, a unor stari de spirit traite cu intensitate maxima, la toate acestea se adaugâdu-se o sinceritate aproape dezarmanta. Cioran s-a eliberat prin intermediul a ceea ce scris de angoasele sufletesti, iar cartile lui au devenit, în acest fel, propriile lui trairi. Scrisul a capatat un efect de vindecare, el însisi afirma ca: tot ce am scris are pentru mine valoare terapeutica. Am scris pentru a ma elibera de o povara sufleteasca sau pentru a o face mai usor de suportat. Am observat ca ori de câte ori scriu despre starile mele, ma simt mai bine .

Cartile lui Cioran au ca punct de plecare starile de exaltare, melancolie sau cadere scriu numai în momentele de descurajare (...) de neagra exaltare, iar scrisul a fost cel ce l-a ajutat sa treaca de la un an la altul sunt sigur ca daca nu as fi scris m-as fi omorât . Acest lucru îl determina pe Vasile Protopopescu(care face o analiza psihanalitica a lui Cioran) sa afirme ca: locul lui Cioran nu este niciunde în lume, iar vindecarea sa consta în practicarea scriiturii confesive cu valoare de antidot .

Preview document

Creația filosofică ca antidot - Pagina 1
Creația filosofică ca antidot - Pagina 2
Creația filosofică ca antidot - Pagina 3
Creația filosofică ca antidot - Pagina 4
Creația filosofică ca antidot - Pagina 5
Creația filosofică ca antidot - Pagina 6

Conținut arhivă zip

  • Creatia Filosofica ca Antidot.doc

Te-ar putea interesa și

Biblioteca, instituție a cunoașterii - Păstrarea și cultivarea limbii române

Definiţia de dicţionar a bibliotecii, în sensul pe care-l conferim în acest cadru termenului în discuţie este următoarea: „instituţie care...

Didactica filosofiei

Introducere Filozofia şi Filosofia Se poate preda filosofia- Iată o întrebare care, dincolo de răspunsul pozitiv impus de canoanele didacticii,...

Ai nevoie de altceva?