Comparație între Aristotel și Filozofii Moderni

Extras din referat Cum descarc?

Toate civilizatiile pe care le-a cunoscut istoria umanitatii au in arsenalul lor cultural cel putin un mit destinat rememorarii gestului fondator al unui erou civilizator, care le-a dat muritorilor focul sau, lucru si mai important, le-a dat legile dupa care sa poata trai in pace si armonie; exista si povestiri mitologice care, facand jonctiunea cu faptul istoric real, vorbesc despre intemeietorii de state, adica despre creatorii de institutii politice. Inainte de a fi produsul rational al civilizatiilor mature (civilizatii numite si "istorice"), legile si formele politice care gestioneaza si ordoneaza complexitatea sociala par sa fi izvorat dintr-o vointa exemplara, eroica, pe care mitologiile o plaseaza in illo tempore. Atat de indepartate sunt timpurile presupusei "geneze" a ordinii sociale si politice, incat s-ar putea afirma ca, de fapt, conditia umana este, in esenta, una politica! 
Spiritul cercetator si problematizant al filosofiei politice, ca si exigentele stiintei antropologice, au facut necesara demonstrarea acestui "adevar" care pare simplu si evident, anume ca omul este o fiinta politica. Chiar daca intelectul nostru are dificultati majore in a imagina o lume din care politica sa fie absenta, nimic nu ne indreptateste sa inlaturam ipoteza starii pre-politice. Ideea sociabilitatii naturale nu are o valabilitate a priori, comparativ cu ideea caracterului nesociabil al omului natural, dupa cum nici teoria genezei familiale a puterii politice nu are, in principiu, prioritate fata de teoria contractualista. Prin urmare, chiar daca viata tuturor civilizatiilor cunoscute pana in prezent este, intr-o masura mai mica sau mai mare, impregnata de politic, avem datoria de a examina toate relatiilor posibile dintre natura umana si existenta politica. Reflectiile politice ale filosofilor din toate timpurile au avut in vedere - explicit sau implicit - relatia dintre natura umana si sensul comunitatii politice. Nu se poate vorbi despre cetate, imperiu, regat sau republica (despre stat, in general), dar nici despre organizarea unei comunitati inferioare ca dimensiune si complexitate fata de cele enuntate mai sus, fara a afirma, sau cel putin fara a asuma tacit, o idee despre natura politica a omului. Fie ca societatea organizata politic este privita ca o prelungire naturala a ordinii cosmice, fie ca este considerata drept negarea naturii si expresia unei ordini de rang diferit, demonstratia teoriei trece in mod necesar prin orizontul antropologic. Astfel, filosofia politica se va alimenta, pe de o parte, din axioma sociabilitatii naturale a omului, iar pe de alta parte, din aceea a caracterului agresiv si nesociabil al individului din starea de natura. 
Discipol al lui Platon, Aristotel (384-322 i. Hr.) se dovedeste a fi un alt titan al gandirii filozofice. Aparatul filosofic al lui Aristotel este construit in jurul ideii de fericire, ca ultim scop al vietii omului. Acesta nu poate insa fi atins de catre individul izolat, ci numai prin asocierea cu ceilalti in cadrul statului. Acest lucru este posibil datorita instinctelor sociale de care omul dispune. El este un zoon politikon (animal social). Consecutiv, a avut loc progresul continuu al societatii, evoluand de la familie la sat si apoi la stat. "Din toate acestea se vede ca statul este o institutie naturala si ca omul este prin natura sa o fiinta sociala, pe cand antisocialul, prin natura, nu datorita unor imprejurari ocazionale, este ori un supra-om, ori o fiara," 
Absenta autosuficientei nu-l caracterizeaza, insa, numai pe individul uman. Si alte vietati sunt, dupa expresia filosofului, "fiinte gregare". Cu toate acestea, ele nu ajung sa constituie state, caci nu poseda instrumentul esential pentru organizarea politica: limbajul articulat. Sunetele nearticulate pe care le emit celelalte vietuitoare din regnul animal nu pot exprima decat placerea si durerea, pe cand limbajul omenesc transmite informatii care depasesc zona organicului: "limba serveste la a exprima ce este folositor si ce este vatamator, precum si ce este drept si nedrept. Iar aceasta insusire este caracteristica omului, asa ca singur el are simtirea binelui si a raului, a dreptului si a nedreptului si a tuturor celorlalte stari morale. Comunitatea unor fiinte cu asemenea insusiri creeaza familia si statul". Aceste reflectii ale lui Aristotel, condensate in formula zoon politikon (fiinta sociala sau politica ), pot lasa impresia ca filosoful si-a imaginat omul doar ca pe o fiinta morala, dominata de instinctul comunitar. Ce-i drept, in Politica se spune explicit ca instinctul vietii in comunitatea etatica se afla sadit, din natura, in fiecare persoana. Numai ca opusul acestui instinct exista si el in fiinta umana. Statul este cel care, prin intermediul legilor, il indruma pe individ pe calea morala a dreptatii, indepartandu-l de raul pe care este capabil sa il faca. Trecute in umbra comparativ cu ideea sociabilitatii naturale, reflectiile cu privire la caracterul salbatic al omului neguvernat de lege au in opera aristotelica o insemnatate deosebita. Ele avertizeaza asupra dualitatii naturii umane si asupra necesitatii ca numai dimensiunea morala sa fie exersata, in interiorul comunitatii politice. Intrucat omul poate fi si o fiinta nelegiuita, in pofida instinctului sau social, atunci acela care a fondat cetatea a infaptuit cel mai mare bine cu putinta.


Fisiere in arhiva (1):

  • Comparatie intre Aristotel si Filozofii Moderni.docx

Imagini din acest referat Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).


Descarcă aceast referat cu doar 5 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un cod promo pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare și codul promo. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi e-mail-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:


* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!