Abandon Scolar

Cuprins referat Cum descarc?

A. PREZENTAREA PROBLEMEI
1. Definirea problemei
2. Analiza fenomenului
3. Elemenze cauzale ale abandonului scolar
B. ANALIZA INSTITUTIONALA
1. Cadrul normativ si institional
2. Proiecte derulate la nivel national
C. PARTEA APLICATIVA
1. Studiu de caz
D. BIBLIOGRAFIE


Extras din referat Cum descarc?

A. PREZENTAREA PROBLEMEI:
1. DEFINIREA PROBLEMEI 
In contextul actual, guvernul, organismele si organizatiile internationale considera educatia unul dintre cele mai eficiente mijloace de ridicare a standardelor de viata, de diminuare si prevenire a diferitor fenomene cu impact negativ asupra copiilor si tinerilor (abandon scolar, coruptie, infractionalitate juvenila, delincventa, munca ilegala,) si de a oferi alternative pentru solutionarea situatiilor de criza, ca: saracie, excluziune sociala, discriminare, acces limitat la informatie etc. Studii comparative relevante asupra acceptiunii conceptului de "abandon scolar" in sistemele educationale europene si sistemul educational romanesc. Din aceasta perspectiva, abandonul scolar este unul din conceptele care, prin caracteristicile lui cantitative si calitativ, ofera o imagine mult mai nuantata asupra definirii, intelegerii si operarii cu ceea ce expertii domeniului educatiei numesc "acces la educatie, participare si progres scolar si social". Din datele de care dispunem, rata anuala a abandonului scolar se invarte in jurul cifrei de 1%, cu extensii la 45%, diferentele valorice fiind identificate in functie de ciclul scolar (primar, gimnaziu), de zonele de resedinta (urban, rural), de sex (fete, baieti) de zona geografica (dezavantajate economic si social. Exista extensii ale valorii ratei de abandon sunt sesizabile, mai ales, in randul copiilor rromi (45% dupa informatiile oferite la Conferinta OSCE din 2001 de la Bucuresti, valori relative datorita absentei unor datelor primare reale despre aceasta etnie). 
Pana in prezent, demersurile initiate si realizate de catre Ministerul Educatiei, Cercetarii si Tineretului privind combaterea si eliminarea progresiva a fenomenului abandonului scolar au fost structurate si fundamentate de catre Directia Generala Invatamant in Limbile Minoritatilor Nationale si Accesul la Educatie pe urmatoarele directii: 
2. ANALIZA FENOMENULUI - din perspectiva accesului la educatie, participarii si egalitatii de sanse consta in elaborarea unei strategii de programe si proiecte educative scolare si extrascolare destinate sa ridice rata participarii scolare si sa faciliteze integrarea copiilor care au abandonat scoala. 
Domeniul de competenta: 
o respectarea legislatiei in vigoare referitoare la drepturile copiilor - elevilor apartinand categoriilor sociale marginalizate din ratiuni diverse: economice, etnice, confesionale, defavorizate geografic etc. de a participa la instruire institutionala si educatie in conformitate cu principiile Constitutiei Romaniei, a documentelor programatice in vigoare si a celor internationale la care Romania este parte; 
o elaborarea proiectelor de acte normative privind invatamantul destinat acestor categorii de elevi; 
o elaborarea si monitorizarea programelor sau proiectelor MECT avand acest obiectiv; 
o punerea in aplicare a conventiilor de colaborare cu partenerii strategici ai ministerului; 
o respectarea prevederilor conventiilor si acordurilor semnate de Romania cu organisme, institutii internationale, in elaborarea si implementarea activitatilor specifice populatiei - tinta. 
Raspunde de aplicarea legislatiei in vigoare, privind accesul egal la educatie si invatamant a categoriilor sus-amintite. Modul de organizare al invatamantului cu aceasta destinatie:
o retea, scolarizare, incadrare;
o crearea bazei de date pentru elaborarea actelor normative specifice acestui tip de invatamant. 
Organizeaza, coordoneaza, elaboreaza si redacteaza elemente de strategia formarii initiale si continue a cadrelor didactice din invatamantul cu aceasta destinatie precum si metodologia aplicarii acestor strategii. 
Colaboreaza cu toate directiile generale in probleme ce vizeaza invatamantul pentru elevii aflati in situatii marginale;ministerele a caror activitate are tangenta cu problemele sus amintite; institutii neguvernamentale interne si externe;agenti de finantare interni sau externi; organizatiile minoritatilor nationale sau ale societatii civile interesate de problematica copiilor aflati in situatii de excluziune. 
Problematica educatiei copiilor, elevilor sau tinerilor (grupa de varsta 15 - 18 ani) care se regasesc in grupurile populationale scolare dezavantajate sau aflate in situatii de risc constituie una din "provocarile" cu care se confrunta mediile politice, socio-economice, culturale sau civice din Romania. Din acest punct de vedere, aparitia strategiilor guvernamentale in domeniu, ca documente programatice (Strategia pentru Imbunatatirea Situatiei Rromilor, Programul National Anti-Saracie, acte normative pentru eliminare oricaror forme de discriminare, a rasismului si xenofobiei, reglementari privind statutul persoanelor care au dobandit statut de refugiat in Romania etc.) reprezinta suportul normativ pentru elaborarea politicilor educationale adecvate si concretizarea lor prin programe/proiecte initiate si implementate de catre ministerul de resort - prin directia sa specializata - in parteneriat cu diverse organisme interesate in problematica sus-amintita. 
Asigurarea educatiei de baza si cea secundara au scopul de:
1. a-i sprijini pe tineri in descoperirea si valorificarea propriilor disponibilitati intelectuale, afective si fizice, necesare fie continuarii studiilor, fie integrarii armonioase in viata societatii; 
2. implementarea noilor educatii care presupune elaborarea unor strategii pedagogice si sociale destinate, in mod special, segmentului populational care intereseaza 
3. patrunderea in programele scolare si universitare sub forma unor recomandari sau module de studiu independente, difuzate prin sistemele de comunicare moderne: TV, radio, retele informatice etc.; 
4. implicarea educatiei interculturale in programele educationale ca alternative proiectate in diferitele formule pedagogice: module de instruire complementara (formala - nonformala), ghiduri, indrumari metodologice, lucrari fundamentale despre problemele mari ale lumii contemporane.
In Iasi, institutia care se ocupa de problemele sociale este Directia de Asistenta sociala. Prin Hotararea Consiliului Judetean Iasi 208/18.12.2003 a fost infiintata Directia de Asistenta Sociala prin unirea celor doua servicii specializate existente respectiv Directia Generala de Asistenta Sociala si Directia Generala pentru Protectia Drepturilor Copilului Iasi, institutie care a preluat intreaga activitate de protectie sociala la nivelul judetului Iasi, oferind servicii pentru toate categoriile de persoane aflate in dificultate, copii sau adulti. 
Directia de Asistenta Sociala s-a reorganizat ca Directie Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului prin Hotararea Consiliului Judetean nr.193/21.12.2004.
3.ELEMENTE CAUZALE ALE ABANDONULUI SCOLAR :
Copilul reprezinta una dintre categoriile de populatie puternic dezavantajate din societatea romaneasca actuala, care a cumulat multe probleme si riscuri grave pe termen mediu si lung. Comparativ cu generatia adulta, mai multi copii traiesc in conditii precare material si social. Pe fondul unor erori ale politicilor din perioada socialista, insuficienta sistemului de protectie din prima perioada a tranzitiei a agravat situatia. 
Relansarea efortului public in domeniul social depinde de resursele financiare disponibile dar si de constructia institutionala. O societate incluziva social pentru intreaga populatie si in mod special pentru copil reprezinta un obiectiv esential in perspectiva integrarii in Uniunea Europeana. 
Institutiile publice implicate in protectia copilului impreuna cu organizatiile neguvernamentale si chiar cu parteneri economici privati au initiat in ultima perioada programe care indica o noua abordare. Legea protectiei copilului reprezinta un argument pentru aceasta noua directie.


Fisiere in arhiva (1):

  • Abandon Scolar.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!