Virgil Teodorescu

Extras din referat Cum descarc?

Este unul dintre poetii care a ilustrat cu elocventa suprarealismul romanesc. Acesta debuteaza in 1929 in ,,Bilete de papagal" sub pseudonimul Virgil Rares, apoi publica in 1932, la Constanta, impreuna cu Tascu Gheorghiu si Mircea Pavelescu, o revista incendiara, comparabila prin virulenta sa cu ,,Alge" si mai cu seama ,,Muci", numita insa cuminte "Liceu", in care asa cum afirma Ovidiu Morar noi, cititorii intalnim poeme teribiliste precum cel intitulat Grade inferioare: "Grasimea debordeaza in cazarma/ Zincul lucios ne pedaleaza pofta/ Carminul intuit la posturi supa-/ si turba groasa a crescut pe arma// Se preda limbi in sala cu carouri/ Din caporali iar bese un fiong/ Tresa elibereaza prin pereti/ Controalele in foruri// Ah grase gri intretinute/ (Atuncea muschiul singur activeaza) / Daca as avea barba mea olandeza o basca/ si tatuatele bulevardele mute!// Piesele iarna emit femei sufocate/ Adanci lichiduri si crampe/ Toamnele lungi imi mananca bocancii/ amorurile din franta putrede late// Seara ejaculam la cantina/ cu lakerda slaba si fumam mult ah mult/ Ne plimbam Balegarul excrementele din fund/ reveleaza un lesin friguros Segmentata faina". In afara de trivialitatea ostentativa si libertatea quasi-absoluta a asocierii semnificantilor, Ovidiu Morar vorbeste in cartea sa, Avatarurile suprarealismului romanesc de o inventitate ludica prezenta in versurile poetului, vizibila intr-adevar in rimele si alteratiile fortuite, simili-urmuziene ( precum ,, Daca as avea barba mea olandeza o basca"), ca si in combinatiile insolite de termeni rebarbativi cu neologisme ( "Din caporali iar bese un fiiong"). Acelasi prozaism ostentativ si aceeasi virulenta a expresiei se intalnea si la ceilalti colegi de generatie ai poetului, caracteristici explicabile daca ne gandim la contextul politic din aceea perioada, drept dovada sunt textele publicate in periodicele vremii, majoritatea de stanga si anume: "Tanara generatie", "Azi", " Era noua", "Meridian". "Legile istoriei sunt/ sant cu noi/ dar ele-s nimicite/ zvarlite inapoi/ de legile de moarte ale capitalului// Legile istoriei sant cu noi/ dar ele-s nimicite/ zvarlite inapoi/ si pentru viitoarea era/ le cucerim le apara/ din cuiburile noastre de mitraliera" ( Poem de dragoste). Cu toate acestea asa cum si Ovidiu Morar observa fronda petului se tempereaza, nemaifiind intalnite stridentele agresive din textele publicate in "Liceu". In aceasta perioada poetul fiind preocupat de prezenta termenilor pretiosi in poezia sa dar si a combinatiilor fonetice inedite. Totusi aderarea la suprarealism e evidenta prin tehnica asocierilor libere si prin dorinta socarii cu orice pret a lectorului, poetul vazand in suprarealism, dupa spusele lui Ovidiu Morar o forma poetica revolutionara, singura care poate conduce la eliberarea totala a omului, cu conditia ca poetul sa nu se instaleze in realitatea onirica ci sa impace visul cu actiunea concreta.
Dupa aderarea la grupul suprarealist, Virgil Teodorescu redacteaza in anul 1940 un Poem in leoparda, care ramane indubitabil cel mai inedit experiment poetic al sau. Mai exista o varianta a acestui poem si anume unul "bilingv" care cuprinde atat versiunea in "leoparda" cat si " traducerea" romaneasca. In ciuda caracterului arbitrar al acestui poem, o lectura atenta releva o corespondenta stransa intre cele doua versiuni, poetul incercand sa-si convinga lectorul ca leoparda exista cu adevarat. Acest experiment lingvistic urmarea sa demonstreze faptul ca limbajul are o viata proprie, independenta de vointa vorbitorului si ca menirea sa esentiala se sustrage functiei utilitare. In acesc punct, experimentul lui Virgil Teodorescu se inrudeste cu poezia fonetica a dadaistilor si, fireste, a suprarealistilor.
Veritabil suprarealist este si primul volum de versuri al poetului Blanurile oceanelor, aparut in 1945. Inca din incipitul acestui prim volum, mai exact in poemul "Muntii din vise", in care fiecare dintre noi, lectorii recunoastem idealurile fundamentale ale suprarealismului: "Urasc tot ce ameninta mersul amenintator al omului spre libertate/ Urasc tot ce serveste obstacolul aceste delirante eliberari/ Urasc cuvintele care tradeaza revolta/ Urasc limitarea dorintelor tumultoase/ Poetizarea naturii poetizarea acestui cataclism linistit/.../ Urasc poezia pana in clipa in care va fi facuta de toti".
Majoritatea poemelor lui Virgil Teodorescu urmeaza un mecanism scriptural, imaginile dezvoltandu-se dintr-un cuvant, sintagma sau propozitie initiala, care se repeta obsesiv, chemand in mod spontan o serie de asocieri aleatorii ce se agrega intr-un lant nesfarsit. Anafora este figura sintactica fundamental a discursului: "Mai obosit decat credeam dupa aceasta privire dupa acest refuz/ Mai obosit decat seducatorul de fantome/ Decat cutitul care iti taie pulpa in patru / Decat nisipurile aurifere/ Mai obosit decat lupusul privit in oglinzi in oglinzi / Decat sfasietorul semnal de adio/ Pe care navele il trimit totdeauna cand prova se ridica in aer / Mai obosit dupa aceasta privire / Decat curentii marini inchisi in vasele de clestar" ( Ghirlanda vocii in jurul marii ei splendori). Poetul controleaza asa cum spune si Ovidiu Morar dicteul automat pentru a obtine un efect retoric, o tensiune emotionala sporita.


Fisiere in arhiva (1):

  • Virgil Teodorescu.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!