Recenzie - Singura Critica

In Argument, Mircea Martin afirma ca Singura critica este o carte despre critica si critici. Asa cum insusi autorul marturiseste, ,,Pledoaria centrala a volumului este, se intelege, una in favoarea criticii. Cata vreme incercari de izolare si marginalizare a ei se mai produc, o asemenea pledoarie nu e inutila. Pana la urma tot se va intelege de catre toata lumea cat de adanc si de vital e implicata critica in evolutia unei literaturi si a unei culturi." (p. 7)
In primul capitol al cartii, Critica si filosofie, criticul incepe prin a da o definitie criticii. Astfel ,,inainte de a fi <<un discurs despre un alt discurs>> [...], ea este un mod de a gandi despre un alt mod de a gandi". (p. 11) Tot in acest capitol, Mircea Martin demonstreaza ca exista o stransa legatura intre critica si filozofie, legatura vizibila in faptul ca la baza criticii se afla intuitia care se transforma in idei cu ajutorul filozofiei: ,,Plecand, asadar, de la iluminarile spontane ale intuitiei si practicand un fel de mimeza in plan intelectual a operei, critica ajunge la o reconstituire globala articulata - sinteza ideala in care e cuprinsa filosofia ei". (p. 12) De asemenea el afirma ca ,,Orice critica este descoperire de sensuri, interpretare, viziune a operei si, deci, filozofie a ei". (p. 13) Legatura dintre critica si filozofie se vede si in influenta pe care unii filozofi sau unele curente filozofice o exercita asupra unor critici, cum a fost cazul fenomenologiei sau al existentialismului. In aceasta influenta a filozofiei, Mircea Martin gaseste consecinte pozitive, dar si negative; pozitiv este faptul ca ,,O astfel de critica va da intotdeauna o explicatie totala, bine articulata a creatiei", negativa este ,,tendinta irezistibila de a considera aceasta explicatie drept singura adevarata". (p. 13)
In capitolul urmator, Functia criticii, autorul evidentiaza functia de orientare ce se realizeaza prin operatia de valorizare caci ,,un critic se defineste prin valorile pe care le promoveaza", valori care trebuie sa fie autentice pentru ca misiunea criticului sa fie eficienta. Asadar, spune Mircea Martin, ,,intre valorizare si orientare" exista ,,un raport de consecutie".
(p. 15) Un rol important in orientare si valorizare il are judecata estetica, caci un critic trebuie se ocupe in primul rand de opere valoroase, trebuie sa aiba un simt al descoperirii valorilor artistice, valori pe care sa le promoveze chiar daca vin uneori in contradictie cu propriul sau sistem de valori. Un rol important il are functia de orientare prin faptul ca orice critica trebuie sa promoveze noul. Critica, in viziunea lui Mircea Martin, trebuie sa fie ,,<<profetica>> si <<conservatoare>> totodata. Caci orice tendinta de innoire trebuie incurajata si, in acelasi timp, raportata la traditie". (p. 17)
In capitolul O critica integratoare, autorul vede in critica un metalimbaj. Ca metalimbaj, critica are un rol foarte important atat in ceea ce priveste literatura, cat si in ceea ce priveste cultura in general, iar, in ultimele decenii, critica a inceput sa se preocupe chiar si de ea insasi prin ceea ce specialistii au numit teoria criticii sau ,,criticologie". Ceea ce remarca cu regret Mircea Martin este faptul ca noi nu avem o critica despre literatura sau critica straina si in acest sens el promoveaza ,,o critica integratoare": ,,A scrie cum trebuie despre un autor strain de acum sau de demult insemna a-l aduce, intr-un fel sau latul, intr-un orizont romanesc actual. In ansamblul unei culturi o asemenea operatie are valoarea unei anexiuni. Semnificatia patriotica a gestului nu mai trebuie subliniata." (p. 27)

• Recenzie - Singura Critica.doc

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.