Recenzie - Postmodernismul

Modernismul este o miscare culturala, artistica si ideatica care include artele vizuale, arhitectura, muzica si literatura progresiva care s-a conturat in circa trei decenii inainte de anii 1910 - 1914, cand artistii s-au revoltat impotriva traditiilor academice si istorice impuse si considerate standard ale secolelor anterioare, incepand cu cele ale secolului al XIV-lea si culminand cu rigiditatea si "osificarea" academismului secolului al 19-lea. A aparut ca urmare a tezelor lui Eugen Lovinescu, asupra dezvoltarii literaturii. Modernismul se refera la principalele elemente innoitoare in poezie, proza si critica literara, pe care doctrina lovinesciana le propune in primele decenii ale sec. XX. Modernismul reuneste unele grupari, directii si orientari estetice, care apar in lit. romana in aceasta perioada, conturandu-se ca omanifestare artistica ampla, nu numai in domeniul literaturii, ci in arta.
Unii istorici ai artei impart secolul al XX-lea in perioada moderna si cea postmoderna, pe cand altii le vad ca doua perioade ale aceleiasi ere artistice. Prezentul articol prezinta miscarea care a inceput la finele secolului al XIX-lea; pentru arta dupa anii 1970, vedeti articolul despre postmodernism.
Telurile modernismului
Modernistii au crezut ca prin refuzarea traditiei ar fi putut descoperi noi si radicale feluri de a crea "un altfel de arta". Arnold Schoenberg a crezut in ignorarea armoniei tonale, traditionale - sistemul ierarhic de organizare a muzicii care a ghidat acest domeniu pentru mai bine de un secol si jumatate - intrucat a descoperit un mod nou de a organiza sunetul, bazat pe gruparea notelor in randuri de cate douasprezece. Aceasta tehnica a rezultat in creerea muzicii seriale a perioadei de dupa primul razboi mondial. Artistii abstracti, inspirati de miscarea impresionista si de lucrarile lui Paul Cezanne si Edvard Munch, au pornit conceptual de la presupunerea ca atat culoarea cat si forma - nu reprezentarea lumii naturale - sunt elementele esentiale ale artei vizuale. Astfel, Wassily Kandinsky, Piet Mondrian si Kazimir Malevich au incercat sa redefineasca arta ca si aranjamentul culorii pure. Dezvoltarea fotografiei a afectat puternic acest aspect al modernismului, fiindca nu mai era nevoie de functia pur descriptiva ale niciuneia din artele vizuale. Acesti artisti modernisti au crezut cu tarie ca prin refuzarea reprezentarilor reale si materiale, arta va trece de faza materialista si va intra intr-una spirituala
Postmodernismul este o miscare in arte, arhitectura si filosofie sau o conditie presupusa a surveni dupa sau ca reactie la modernism. Daca modernismul se considera pe sine o culminare a cautarii unei estetici de catre iluminism, etica, dar si o epistemologie autoritar rationala, postmodernismul se ocupa de modul in care autoritatea unor entitati ideale (numite metanaratiuni) este slabita prin procesul de fragmentare, consumerism, si deconstructie. Jean-Francois Lyotard a descris acest curent drept o ,,mefienta in metanaratiuni" (Lyotard, 1984). Conform cu Lyotard, postmodernismul ataca ideea unor universalii monolitice si in schimb incurajeaza perspectivele fracturate, fluide si pe cele multiple.Postmodernismul nu poate fi conceput si apreciat critic decat prin raportare la modernism (asa arata si prefixul "post-"). Dificultatea definirii termenului se datoreaza faptului ca el functioneaza nu doar in literatura, cultura, arhitectura sau in artele plastice, ci si in filozofie, disciplinele social politice etc.
Un termen inrudit este postmodernitatea, care se refera la toate fenomenele care s-au succedat modernitatii. Aceasta include un accent pe conditia sociologica, tehnologica sau celelalte conditii care disting Epoca Moderna de tot ce a urmat dupa ea. Postmodernismul, pe de alta parte reprezinta un set de raspunsuri, de ordin intelectual, cultural, artistic, academic, sau filosofic la conditia postmodernitatii.
Un alt termen conex este adjectivul postmodern (deseori folosit incorect sub forma ,,postmodernist"), utilizat pentru a descrie conditia sau un raspuns la postmodernitate. De exemplu, cineva se poate referi la arhitectura postmoderna, literatura postmoderna, cultura postmoderna, filosofie postmoderna.
Definitii posibile ale postmodernismului
In eseul sau From Postmodernism to Postmodernity: the Local/Global Context, criticul american Ihab Hassan listeaza cateva ocurente si contexte in care termenul a fost folosit, inca inainte sa devina atat de popular:
- John Watkins Chapman, un pictor de salon englez, in anii 1870-1880, cu sensul de Post-Impresionism.
- Federico de Onis, 1934, (postmodernismo) cu sensul de reactie impotriva dificultatii si experimentalismului poeziei moderniste.
- Arnold J. Toynbee, in 1939, cu sensul de sfarsit al ordinii Vestului burghez, cu radacini in secolul al XVII-lea.
- Bernard Smith, in 1945, cu sensul de miscare a realismului socialist in pictura.
- Charles Olson, in anii 1950-1960.
- Irving Howe si Harry Levin, in 1959 si 1960, pentru a semnifica declinul culturii moderniste inalte.
Alti specialisti indica studiul lui Charles Jencks, The Language of Postmodern Architecture (1977), ca figurind printre primele opere care au dat termenului sensul folosit in ziua de azi. In Statele Unite ale Americii dezbaterea in jurul termenului postmodernism incepe in anii 70 ai secolului XX, daca luam doar in considerare faptul ca Ihab Hassan isi publica eseul, The Dismemberment of Orphaeus, in 1974, iar studiul esential al lui Fredric Jameson , un autor destul de putin prizat la noi, din pricina orientarii sale pro-marxiste, ce va da titlul cartii sale esentiale Postmodernism or the Cultural Logic of Late Capitalism, va aparea zece ani mai tirziu, in 1984.
Nucleul acestui studiu fusese publicat intr-o alta forma, sub titlul Postmodernism and the Consumer Society, in acelasi an, in New Left Review, dupa cum marturiseste insusi autorul in prefata unui alt volum de articole. Alte doua carti foarte populare in Romania, macar prin faptul ca, bucurindu-se de o traducere romaneasca, au devenit acessibile unui public mai larg, sunt studiul Lindei Hutcheon The Politics of Postmodernism si Postmodernist Culture a lui Steven Connor, care aveau sa apara amindoua, prin hazard obiectiv, in 1989. Insa eseul care a dat tonul intregii dezbateri ar trebui sa fie considerat La condition postmoderne, cartea francezului Jean-Francois Lyotard , publicata in 1979, si care avea mai apoi sa marcheze o ruptura totala de filosofia de pina la aparitia ei.

• Recenzie - Postmodernismul.doc