Principiul comunicativ și funcțional

Extras din referat

Scopul studierii limbii romane in perioada scolaritatii obligatorii este acela de a forma un tanar cu o cultura educationala si literara de baza, capabil sa inteleaga lumea, sa comunice si sa interactioneze cu semenii, sa-si utilizeze in mod eficient si creativ capacitatile proprii pentru rezolvarea unor probleme concrete din viata cotidiana, sa poata continua in orice faza a existentei sale procesul de invatare, sa fie sensibil la frumosul din natura si la cel creat de om. 
In acest sens, curriculum-ul de limba si literatura romana pentru clasele V-VIII propune o mutatie fundamentala la nivelul studierii limbii si literaturii. In locul compartimentarii artificiale a disciplinei ,, limba si literatura", se propune un nou model, cel ,, comunicativ-functional" , adecvat nu numai specificului acestui obiect de studiu,ci si modalitatilor propriu-zise de structurare a competentei de comunicare a elevilor. In mod concret, acest model presupune dezvoltarea integrata a capacitatilor de receptare si exprimare orala, respectiv de receptare a mesajului scris si de exprimare scrisa.De altfel, comunicarea se constituie prin fuziunea celor patru capacitati mentionate anterior. 
In mod concret, dezvoltarea competentelor de comunicare mentionate se realizeaza prin familiarizarea elevilor cu situatii diverse de comunicare orala si scrisa, cu texte literare si non-literare adecvate varstei scolare.In scoala, predarea- invatarea, va urmari ,, limba in functiune" , in variantele ei orala si scrisa, normata si literara, iar nu ,,limba ca sistem abstract". 
In cadrul abordarii comunicativ- functionale, limbajul nu mai este vazut ca un obiect de studiu in sine, izolat de modurile si registrele in care functioneaza, ci ca instrument prin care fiintele umane intra in relatie unele cu altele. Scopul acestor interrelatii variaza de la intentia de a transmite informatie, la cea de a influenta comportamentul celuilalt sau de a exprima sentimente si opinii proprii. Studiul vizeaza deci intelegerea modului in care limbajul functioneaza in intregul sau, precum si formarea unor capacitati de a-l transforma in instrument eficient de comunicare.


Fisiere in arhiva (1):

  • Principiul comunicativ si functional .doc

Imagini din acest referat

Ne pare rau, pe moment serviciile de acces la documente sunt suspendate.


Hopa sus!