Particularitati ale Nuvelei Fantastice - Sarpele, de Mircea Eliade

Extras din referat Cum descarc?

Naratiunea "Sarpele" - ,,romanul scurt sau nuvela lunga" - a aparut in anul 1937. Mircea Eliade declara ca e singura carte scrisa fara plan, fara sa stie cum se va desfasura actiunea si fara sa-i cunoasca finalul: ,,Cand am inceput aceasta povestire, stiam un singur lucru: ca un grup de bucuresteni, fara nicio aplecare catre fantastic, s-au dus sa petreaca noaptea langa o manastire si ca un necunoscut, Andronic, intalnit pe drum, le va spune la un moment dat: ,,Va rog sa nu va speriati, dar este aici, foarte aproape de noi, un sarpe..." . Deoarece avea nevoie de bani pentru a pleca in strainatate, a acceptat propunerea de a scrie romanul, pe care l-a intitulat Sarpele. Astfel, timp de 14 nopti, autorul scria cate un capitol si dimineata il preda, pentru a fi dus la tipografie: ,,Scriam, pana la 3-4 dimineata, cincisprezece - optsprezece pagini, pe care, uneori fara sa le mai recitesc, le puneam intr-un plic si lasam plicul in fata usii, la intrare, ca sa-l poata lua baiatul de la tipografie, dis-de -dimineata. In fiecare zi, se culegea capitolul pe care-l scrisesem cu o noapte inainte" . 
Literatura fantastica plaseaza istoria in teritoriul de granita dintre natural si supranatural. Daca cititorul decide ca legaturile realitatii sunt nestirbite si ca ele permit explicarea fenomenelor descrise, textul se incadreaza in categoria straniului; daca din contra, el decide ca numai admitand noi legi ale naturii fenomenul poate fi explicat, patrundem in sfera miraculosului. Ezitarea, pendularea cititorului(personajului) unui text literar intre interpretarea evenimentelor citite(traite) ca efect al unor cauze naturale si interpretarea lor ca efect al unor cauze supranaturale constituie una din trasaturile distinctive ale literaturii fantastice . Tzvetan Todorov considera ca spiritul fantasticului este concentrat in formula : ,,Mai ca-mi vine a crede" , fiind de parere ca ,,increderea absoluta, ca si totala neincredere ne scot dinlauntrul hotarelor fantasticului: ceea ce ii da viata este ezitarea" . Roger Caillois spune ca fantasticul ,,trebuie sa contina un element involuntar, acceptat, o intrebare nelinistita si nelinistitoare totodata" . In acest roman insa nu este derutarea cititorului, ci mai degraba se doreste a se oferi o baza teoretica unei probleme care ar ramine neverosimila. Artificiul fantastic se plaseaza in plan secundar, ceea ce primeaza fiind cautarea, care devine o constanta a personajelor framantate de trecerea timpului sau a celor care tind spre refacerea cuplului primordial.
In Sarpele, Eliade a transpus teoria sa despre irecognoscibilitatea miracolului- credinta ca dupa Incarnatie, <<transcendentul>> se camufleaza in lume sau in istorie, devenind astfel <<incognoscibil>>. Este binecunoscuta parerea autorului referitoare la manifestarea fantasticului. Astfel, daca fantasticul este cumva accesibil, nu poate fi intalnit decat camuflat in banal . Tocmai aceasta idee se regaseste in naratiunea Sarpele, unde o atmosfera banala si niste personaje mediocre se transfigureaza treptat. Inceputul indica somnul constiintelor personajelor. Aparitia lui Andronic va trezi aceste constiinte, reactivandu-le functiile vitale, precum si cele spirituale-in cazul Dorinei. Andronic este simbolul strainului care detine un secret, a unui mesager al destinului. Acesta va intra treptat in vietile si obsesiile fiecaruia dintre personaje. Domnul si doamna Solomon, Liza, Dorina, Stere, Stamate, Vladimir, Riri, capitanul Manuila pleaca la manastirea Caldarusani, pentru a petrece noaptea acolo. Scopul este de fapt de a intari legatura dintre Dorina si capitan, in vederea unei casatorii. In drum spre manastire, intalnesc un tanar, care se va prezenta ca fiind Sergiu Andronic, viitor aviator. Carismatic si prietenos, acesta le capteaza imediat atentia, indeosebi femeilor, care se simt atrase de el. Ajunsi la destinatie, acestia pleaca la plimbare prin padure. La un moment dat, Andronic ii antreneaza pe toti intr-un joc cu gajuri. Totul se desfasoara sub patronajul timpului care trece: ,,Stii, e un fel de cursa prin padure...Dar nu trebuie sa-ti fie frica, si iarasi trebuie sa nu te impiedici, sa cazi. Altminteri, trece minutul" . Jocul are semnificatii mult mai adanci, are menirea de a sparge conventiile si de a oferi cale libera iubirii. Prin intermediul jocului, personajelor li se da sansa de a-si cunoaste fiinta interioara, precum si de a-si invinge teama. Astfel, timidul Stamate devine indraznet si o saruta pe Liza, o femeie casatorita, dar care nu mai este apasata de constrangerile sociale: ,,Liza o lua la goana prin padure. Nu-i mai era teama, acum, stiindu-se urmarita de Stamate. Dar se simtea intinerita, libera si asta ii marea bucuria fugii" . Jocul elibereaza de sub conventie pentru a proclama o noua conventie, putand spune ca acesta are rolul de a structura viata. Totul se petrece doar timp de un minut, urmand ca apoi totul sa revina la normal. In proza lui Eliade exista o adevarata fascinatie a noptii. Sub imperiul intunericului, padurea isi dezvaluie sensul labirintic. Sub imperiul jocului, aceasta se transforma intr-un Eden al amorului: ,,Parca intreaga padure respira acum omeneste, cald, carnal. Parca navaleau din toate partile aburi de trup dezvelit, si in toate boschetele respirau perechi inlantuite" .


Fisiere in arhiva (1):

  • Particularitati ale Nuvelei Fantastice - Sarpele, de Mircea Eliade.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

Alexandrescu, Sorin, Privind inapoi, modernitatea, Editura Univers, Bucuresti, 1999
Caillois, Roger, In inima fantasticului, traducere de Iulia Soare, Editura Meridiane, Bucuresti, 1971
Chevalier, Jean, Alain Gheerbrant, Dictionar de simboluri, vol. II - III, Editura "Artemis", Bucuresti, 1999
Eliade, Mircea, Memorii (1907 - 1960), editia a II-a, Editura Humanitas, 1997
Eliade, Mircea, Sarpele. Domnisoara Christina, prefata de Sorin Alexandrescu, Editura Litera, Bucuresti, 2011
Evseev, Ivan, Dictionar de simboluri si arhetipuri culturale, Editura Amarcord, Timisoara, 2001
Glodeanu, Gheorghe, Fantasticul in proza lui Mircea Eliade, Editura Gutinul, Baia Mare, 1993
Manolescu, Nicolae, Istoria critica a literaturii romane : 5 secole de literatura, Editura Paralela 45, Pitesti, 2008
Rusti, Doina, Dictionar de simboluri din opera lui Mircea Eliade, editia a III-a, Editura Tritonic, Bucuresti, 2005
Todorov, Tzvetan, Introducere in literatura fantastica, traducere de Virgil Tanase, Editura Univers, Bucuresti, 1973


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!