Emil Cioran și generația 1927

Extras din referat Cum descarc?

Generatia `27 a primit ,,crestinarea" de la Dan C. Mihailescu in ajunul lansarii primului ei program, fiind numita si generatia `30 , o generatie trairista. Momentul de amprenta spirituala a generatiei, a identificarii acesteia se face in 1927 cand Mircea Eliade isi lanseaza manifestul ,,Itinerariu spiritual". Generatia de tineri care si-a exprimat crezul artistic intre cele doua razboaie mondiale a fost considerata atat de critica literara, cat si de critica de idei, o generatie de referinta in istoria literaturii romane. Dintr-un anume punct de vedere, critica a canonizat aceasta generatie si a prefigurat un orizont de receptare al unui fenomen fara precedent in literatura noastra: o multitudine de idei social-politice, un intreg ansamblu de creatii literare, un fenomen publicistic care s-a manifestat in paginile a zeci de reviste literare, tineri care au decis sa infrunte regimul comunist din Romania si altii, la fel de straluciti, care au plecat in Europa. 
Aceasta generatie care a negat, apoi a creat. In primul rand, a cautat o modalitate de a defini autenticitatea ca stil de viata si de creatie. Tinerii care au scris poezie, proza, teatru, au scris pagini intregi de jurnal si de memorialistica, s-au dezlantuit in publicistica, au fost, mai mult sau mai putin, simpatizanti/adepti ai miscarilor politice din Romania interbelica. In prima faza, relatiile puternice dezvoltate intre membrii generatiei o face sa semene foarte mult cu Junimea, ori cu cercul literar de la Sibiu. Apoi, aportul social, manifestul acestora devine din ce in ce mai zgomotos si da nastere unui fenomen initial bucurestean apoi cuprinde toate centrele culturale din tara. O generatie al carui avant spiritual nu a mai fost intrecut de nicio alta grupare, dar al carui declin a incercat sa incarcereze minti luminate si idei care au reorganizat multe domenii ale culturii, vorbim despre o generatie formata din filologi, filosofi, avocati, medici, artisti plastici, absolventi de facultati care au fost atrasi de mirajul ideilor mistico-legionare sau comuniste, optiuni care le vor decide viitorul social si profesional. O generatie care a avut o dubla optiune de a se manifesta: pe de o parte, acceptarea emigrarii ca o posibilitate de a infrunta istoria (in cazul lui Mircea Eliade, Emil Cioran, Eugen Ionescu), iar pe de alta parte, optiunea de a supravietui Romaniei comuniste, de a infrunta inchisorile regimului totalitarist, confiscarea averilor, a tuturor drepturilor sociale si anularea dreptului de a profesa.
Ma voi opri cu lupa criticii asupra lui Emil Cioran. As incerca sa cuprind cateva pareri critice personale si nu numai, in acest referat. Incercarea de a-l surprinde pe Cioran in interiorul sau, de a vedea lamurit lucrurile sale, imi pare ca o incercare timida de a cuprinde mare in pumni. Ideile ivite din exaltare si negatie, modul unic paradoxal, portretul mactropter al omul nord-sud, racla filosofie si perceperea autorului asupra vietii, mortii, sufletului, existentei, dar si tabloul pe care i l-au pictat criticii literari. 
Tabloul sau, este balansat de critici intre "bine si rau" intre "existenta si non-existenta" intre idolatrie si pamflet. Chiar si asa, obiectivismul trebuie macerat, pasiunea trebuie dozata, caci Cioran nu te poate lasa indiferent. Te obliga sa iei atitudine intr-un fel sau altul. In cartea "Pro & Contra Emil Cioran. Intre idolatrie si pamflet" se regasesc pot aplica cu usurinta un exemplu: Alexandru Sahia, trece in revista "un caz de mistificare macabre. D-l Cioran si "simpaticul" Hitler" unde, imaginea lui Cioran, aceea a unui "tanar blond si firav [ ] imaginea lui tinereasca, oarecum melancolica, privirile lui ratacite peste ziduri sau catre cer" "sufletul lui alb" contrasteaza puternic impotriva conturului obtinut dupa ce a publicat in Vremea articolul despre actiunile de la Munchen, iar Alexandru Sahia considera ca autorul avea o simpatie si o admiratie pentru Hitler, din contextul articolului: "Nu exista om politic in lumea de astazi care sa-mi inspire o simpatie si o admiratie mai mare decat Hitler" Astfel, Cioran ajunde sa fie privit ca un om " lipsit de totala buna credinta" de o "izbitoare nerusinare", un om care trece printr-o criza de inconstienta si se reaminteste faptul ca acesta, in volumul "Pe culmile disperarii" Cioran spunea despre sine ca ar vrea sa innebuneasca intr-un singur fel: "nebunul vesel"


Fisiere in arhiva (1):

  • Emil Cioran si Generatia 1927.doc

Imagini din acest referat Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un cod promo pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare și codul promo. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi e-mail-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:


* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!