Elemente de Estetica Romantica si Postromantica in Glossa

Extras din referat Cum descarc?

Comentati urmatorul text, relevand elementele prin care autorul concretizeaza o estetica romantica si/sau postromantica. Din editia M. Eminescu, Opere, intemeiata si coordonata de Perpessicius, vol. III : B3. ed. cit. , p. 104 - Glossa, ms. b /2275 B, 66v., ,,caci natura e o Doamna"
,,E foarte bine ca avem o problema Eminescu" 
Pentru o mai buna reflectare a cerintei asupra uneia dintre variantele Glossei eminesciene se cere o infiltrare a unei generale prezentari ale celor doua miscari literare la care apeleaza autorul in procesul sau de creatie.
Prima miscare literara, sub umbra careia creioneaza Eminescu, este romantismul. Acest curent se extinde in tot spatiul european in mai multe etape incepand cu mijlocul secolului al XIX-lea. In fiecare spatiu, inclusiv si in spatiul carpato-danubiano-pontic romantismul obtine o coloristica autentica, iar aceasta colorostica, in spatiul romanesc este oferita de Mihail Kogalniceanu care dirijeaza lumea literara, cu ajutorul manifestului sau, spre descoperirea si aducerea la suprafata a comorilor istorice si sociale ale lumii romanesti prin intermediul operelor sale. Kogalniceanu promoveaza ideea de a crea cat mai mult, de a apela la ajutorul fondului romanesc, de a nu mai imprumuta fonduri straine, iar toate acestea sa insumeze o opera romantic romaneasca.
Cea de-a doua miscare pe care o voi mentiona, pentru o clara delimitare a subiectului abordat, si o voi explica in linii generale este perioada postromandica. Aceasta perioada poate fi vazuta ca o perioada de tranzitie intre romantism si simbolism care naste un ameste de concepte in care romanismul mai incearca, inca, sa-si mentina puterile. In cazul acestei miscari, nu putem vorbi despre creionarea unui manifest sau despre o promovare inspre o directie. Desi romantismul isi mai mentine unele trasaturi in aceasta perioada, limba literara, postromantism, intra intr-un labirint al crizei, ,,cuvantul utopic" nu mai are aceeasi putere de sclipire ca in romantism.
In continuarea explicitarii tangencialitatii celor doua miscari, se cere o prezentare teoretica a etapelor creatiei eminesciene. Mihaela Mancas, in lucrarea Limbajul artistic romanesc in secolul al XIX-lea, mentiona despre existenta a trei etape de creatie in opera eminesciana. 
In prima perioada de creatie, este vizibil stilul clasicizant de a scrie, de a imprumuta si de a potenta aspectul folclorului romanesc. Mihaela Mancas mentioneaza ca aceasta perioada se opune celorlalte doua perioade de creatie prin utilizarea unui limbaj mai putin modernizat. Pe parcursul celorlalte doua perioade, se observa, dupa cum afirma autoarea acestei lucrari, o evolutie a lmbajul artisitic eminescian in directia unei modernizari. 
Cea de-a doua perioada este vizibil marcata de romantism, ceea ce se observa prin temele, motivele (geniul, singuratatea, reveria, melancolia, iubirea, natura, scurgerea ireversibila a timpului, conditia geniului tragic, importanta miturilor in poezie) si procedeele stilistice abordate in poezii (utilizarea fercventa a antitezei, construirea figurilor pe baza unui constrast puternic, transofrmarea imaginilor abstracte in imagini concrete, potentarea si utilizarea cat mai frecventa a elementelor de versificatie in scopul obtinerii unei muzicalitati evidente). 
Ultima perioada de creatie eminesciana se formeaza sub influenta trasaturilor postromantice in care poezia eminesciana ,,reimprumuta" elementele clasicizante. In mare parte, poeziile ce apar in aceasta etapa in faza lor finala sunt concepute in etapa anterioara de creatie. Acest fapt este demonstrat si de colectia de opere eminesciene, volumele careia au fost intemeiate si ingrijite de Perpessicius. Chiar si la o simpla rasfoire a acestor volume, observam munca asidua eminesciana pentru orice forma finala a fiecarei poezii. Aceasta forma finala trece printr-o multitudine de variante care, de multe ori, difera una de cealalta. In aceasta perioada Eminescu prefera metafora, ca figura de stil, in defavoarea epitetului; imgainea abstracta din perioada initiala de creatie revine, dimensiunile ample ale poeziei dispar; elementele de versificatie sunt puse, putem spune, in prim-plan.
Ioana Em. Petrescu prezinta o alta impartire a creatiei eminesciene din punctul de vedere al modelelor cosmologice la care apeleaza Eminescu in procesul sau de creatie. Conform Ioanei Em. Petrescu , in Mihai Eminescu- poet tragic, putem vorbi de existenta a trei modele cosmologice practicate in cele trei perioade de creatie eminesciana: ,,Prezenta modelului cosmologic adoptiv ramane insa, de obicei, inconstienta. Romantismul, spre exemplu, dezvolta un model cosmologc platonician [ ] valabil insa nu numai la nivel poetic, ci si la nivel ontologic, ca patrie cosmica adoptiva a spiritului"


Fisiere in arhiva (1):

  • Elemente de Estetica Romantica si Postromantica in Glossa.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!