Dostoievski

Extras din referat Cum descarc?

Alfred Heinrich- Tentatia absolutului:Personaj si compozitie in opera lui Dostoievski, Editura Facla, Timisoara, 1973
,,In personajul-voce din subterana incepe sa se contureze cu deosebita claritate un conflict intrisec al constiintei dominata de reflexivitate, si care consta in lipsa de consonanta dintre o ratiune negativista si inclinata spre paradox si o vointa anarhica, care se bazeaza pe irational. Irationalul si amoralul devin atribute ale unei libertati pe care ,,omul din subterana" o reclama intr-o socitate a haosului si bunului plac. Vointa anarhica domina contiinta in numele unei libertati a capriciului si irationalului."(Capitolul Omul din subterana sau revolta paradoxialistului, p.59)
,,Din neputinta de a se impune fata de alti oameni, ,,omul din subterana" cauta sa se realizeze ca model cel putin in fata servitorului sau Apollon. (...) ,,Omul din subterana" nu este o personalitate el este doar ,,o musca", o caricatura inraita a omului de actiune. Atractia pe care o exercita Napoleon asupra personajului dostoievskian se va intari pe viitor la Raskolnikov." (Capitolul Omul din subterana sau revolta paradoxialistului,, p.61)
,,In intreaga sa creatie Dostoievski abordeaza o problematica constanta:omul si potentele sale, capaticatea fondului sau uman de a raspunde pentru tot ce savarseste, dar mai ales de a invinge in sine insusi goismul si egoccentrismu anarhic, de a se putea elibera de sub puterea raului.Tragic este drumul voettii nu din cauza existentei raului in lume, ci din cauza raspandirii si marii lui influente de care nu poate scapa nimeni" (Capitolul Tentatia absolutului sau proba ,,ideii", p.85-86)
,,Personajul dostoievskian constituie un tip literar numai in masura in care cuprinde esenta psihologica a omului. Coordonatele lui tipologice nu depind atat de imprejurari si de mediu, cat de trasaturile sale sufletesti, de declansarea unor resorturi care nu totdeauna sunt previzible si care asi gasesc o explicatie in antinomiile naturii umane, in impletirea idealului Sodomei cu cel al Madonei, in influenta si atractia pe care o exercita raul" (Capitolul Ideea sentiment, p.89-90)
,,La Dostoievski motorul vietii psihice il constituie ideologia personajului, exprimata in ,,ideile" sale. El actioneaza sub impldul unei idei care ii mobilizeaza toate fortele si toate posibilitatie, concentrandu-le intr-un singur punct." ( Capitolul Ideea sentiment, p.96)
,,Idea" la Dostoievski este de obicei o teorie, colita la focul unei pasiuni, care o transforma intr-o idee-pasiune. Scopul propus de aceasta idee-pasiune este colosal si urmareste rasturnarea completa a normelor de viata existente, folosind aventura existentiala intr-o goana dupa dobandirea de rezultate neobisnuite. Ideea-pasiune este motorul pe drumul dobandirii aboslutuui. Ea il tranforma in intregime pe individ, ii determina complet caracterul, il face sa fie o personalitate, o individualizeaza; personajul literar devine un erou al timpului care poate sa exprime prin sine insusi esenta epocii." ( Capitolul Ideea sentiment, p.96)
,,Caracterul lui Raskolnikov este hotarat de ideea pe care il stapaneste, potrivit careia el este undeva situat deasupra celorlalti oameni, deasupra goatei. Trebuie sa cuteze, sa treaca peste orice lege, sa atinga absolutul pentru a-si dovedi ca nu este ,,o faptura tremuratoare" si ca are dreptul. Continutul ,,ideei" este expus clar de Porfiri Petrovici." (citatul ) (p.96) -  monologul lui Raskolniov
,,Raskolnikov admite ca in unele cazuri contiinta trebuie sa dea dezlegare omului de a ucide, a trece peste legi. (...) Raskolniliv neaga lumea, dar vrea s-o si schimbe in numele unui ideal al puterii absolute, al libertatii anarhice. El crede inca in ,,armonia universala" in ,,noul Ierusalim" vrand sa devina calau pentru a izbavi jertfele. Raskolnikov pastreaza inca, in setea lui nemarginita de putere o impresie de motivatie umanista. Vrea sa stapaneasca raul, sa ajute pe ceilalti, dar nu este sigur de aceasta" ( Capitolul Ideea sentiment, p.97)
,,Atat revolta existentiala, cat si incercarea de a-si dovedi puterea ca individ, deasupra oamenilir, deasupra binelui si raului, se termina prin esec. Confruntarea ideii cu realitatea, deci ,,proba" ei constiuie centrul operei dostoievskiene. Totul e cuprins in aceasta confruntare: subiectul romanului, constructia lui, ideea filozofica a operei si mai ales aici apare in toata grandoarea si decadenta lui caracerul uman potentat la maxim prin ideea-sentiment. Insetat de ideea absoluta, Raskolnikov ucide pe camatareasa Aliona Ivanovna si, din intamplare, pe nevinovata sora a acesteia. Probarea ideii s-a produs si ideea a fost confruntata cu realitatea: omul poate sa ucida, poate sa treaca peste toate legile, ceea ce stia de altfel Raskolnikov inainte de a savarsi crima, doarece existau exemple numeroase, dintre care cel al lui Napoleon il obseda[..] Tot ce urmeaza mai tarziu, arata insa ca, omul nu poate forta zidul legitatilor, fiindca proba ,,ideii" esueaza." ( Capitolul Ideea sentiment, p.104)


Fisiere in arhiva (1):

  • Dostoievski.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!