Extras din referat
La orice masina de curent continuu si de constructie normala inductorul este reprezentat de stator, ecitatia realizandu-se in curent continuu. Organul colector este de tip comutator cu lamele. Statorul masinii de curent continuu prezinta poli aparenti in timp ce rotorul cilindrului are poli plini.
Statorul se compune din carasa – 1, polii principali – 2, polii auxiliari (de comutatie) – 3, infasurarile de excitatie – 4 si de comutatie – 5.
Fig 1. Statorul masinii de curent continuu
Carcasa se executa din tabla de otel indoita si sudata, in cazul masinilor mici si din otel sau fonta turnata, la puteri mai mari. Partea din carcasa prin care se inchide fluxul magnetic se numeste jug statoric.
De carcasa sunt ficati, prin buloane, polii principali prin care se realizeaza campul inductor (de excitatie) si polii de comutatie, plasati in axele neutre ale masinii (la masinile de putere mica, acesti poli pot sa lipseasca). Polii principali si cei de comutatie se executa din otel masiv sau din tole, in cazul in care pachetul de tole este asamblat prin nituire.
Infasurarea de excitatie si cea de comutatie se realizeaza din sarma sau bare din cupru izolate, bobinele care formeaza infasurarea fiind izolate si fata de poli.
Rotorul se compune din arborele 6, miezul rotorcic executat din tole 7, infasurarea rotorului plasata in crestaturile rotorice si comutatorul 8. In multe cazuri, pe arbore este fixat si un ventilator.
Comutatorul este un corp cilindric, format dintr-un numar de lamele de comutator 9, izolate intre ele cu straturi de mica sau micanita de 0,5-0,7 mm grosime si consolidate in butucul comutatorului 10. Intreg ansamblul comutatorului (reprezentat simplificat in figura b de mai jos), este izolat fata de butuc si de inelul de strangere 11 (figura a de mai jos) prin cilindri si conuri de micanita.
Fig2. a. Butucul si inelul de strangere b. Ansamblul comutatorului
Infasurarea rotorica este cuplata galvanic cu comutatorul prin intermediul „steguletelor” 12. Periile care calca pe lamelele comutatorului si prin care se realizeaza legatura intre infasurare si circuite exterioare sunt fixate in asa numitul colier al port-periilor, fixat de scut sau de carcasa masinii.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Masina de Curent Continuu.doc