Mașina asincronă

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Masina asincrona se foloseste mai ales ca motor asincron, astfel ca vom prezenta cu precadere functionarea si caracteristicile motorului asincron. Statorul motorului asincron este prevazut cu o infasurare trifazata avand cele trei faze dispuse decalat la periferia statorului la un unghi de 1200 una fata de cealalta. Alimentand infasurarile statorice cu un sistem trifazat de tensiuni simetric prin infasurari vor lua nastere trei curenti ce formeaza un sistem trifazat simetric. Astfel in motorul asincron va lua nastere, la fel ca la motorul sincron, un camp magnetic rotitor. Am reprezentat in figura alaturata campul magnetic rotitor de inductie B prin liniile de camp magnetic, iar printr-o sageata am reprezentat sensul de rotatie (cel trigonometric) al acestui camp in jurul axei perpendiculare pe figura ce trece prin punctul O. Daca pe axa din O se afla un cadru metalic (spira in scurtcircuit) ce se poate roti se observa ca atunci cand cadrul metalic este nemiscat sau cand se roteste cu o viteza unghiulara diferita de aceea a campului magnetic rotitor, in cadrul metalic se induce o tensiune electromotoare care da nastere in cadru la un curent indus. Pe baza regulii lui Lenz se constata ca sensul curentului indus in cadru (spira), cand viteza de rotatie a cadrului e mai mica decat a campului magnetic rotitor, este cel indicat in figura. Asupra laturilor cadrului parcurse de curentul indus, si aflate in campul magnetic de inductie B, vor actiona fortele avand sensul din figura, dat de regula mainii stangi. Se observa ca asupra cadrului actioneaza un cuplu de forte ce va antrena cadrul in miscare de rotatie in sensul de rotatie al campului magnetic rotitor produs de infasurarea trifazata statorica. Este important de retinut faptul ca viteza de rotatie a cadrului trebuie sa fie mai mica decat aceea a campului magnetic rotitor pentru ca in cadru sa se induca un curent avand sensul din figura si, ca atare, asupra lui sa apara cuplul de forte mentionat. Daca presupunem ca, la un moment dat, viteza de rotatie a cadrului ar deveni egala cu aceea a campului magnetic rotitor atunci nu ar mai exista t.em. indusa in cadru, deci nici curent indus si viteza de rotatie a cadrului s-ar micsora. Cadrul metalic, sau spira se roteste cu o viteza de rotatie mai mica decat aceea a campului magnetic rotitor, deci asincron.

Forta ce actioneaza asupra unui conductor parcurs de curent atunci cand acesta se afla intr-un camp magnetic poarta numele de forta electromagetica. In cazul unui camp magnetic uniform de inductie B in care se afla un conductor, perpendicular pe liniile de camp magnetic, parcurs de un curent de intensitate i valoarea fortei electromagnetice este : F = B i l

unde l este lungimea conductorului parcurs de curent si aflat in camp magnetic.

Forta are directia perpendiculara pe conductor, iar sensul acesteia este dat de regula mainii stangi: se aseaza mana stanga cu palma astfel incat liniile de camp magnetic sa intre in palma iar cele patru degete sa fie in snsul curentului electric. Degetul mare al mainii (palma deschisa) stangi va indica sensul fortei F.

Partile constructive de baza ale motorului asincron sunt:

1 statorul, cu o constructie asemanatoare cu a motorului asincron; el cuprinde carcasa, miezul de fier (circuitul magnetic) statoric, infasurarile statorice trifazate si scuturile portlagar,

2 rotorul, partea mobila a motorului, care cuprine arborele, miezul de fier rotoric confectionat din tole de otel electrotehnic, infasurarea rotorica sau colivia rotorica si ventilatorul.

Rotorul are miezul de fier de forma cilindrica prevazut cu crestaturi la periferia exterioara. In crestaturi este plasata infasurarea rotorica trifazata care poate fi de doua feluri:

1 infasurare rotorica propriu-zisa avand capetele scoase la trei inele colectoare, in acest caz se spune ca motorul este cu rotor bobinat,

2 infasurare in scurtcircuit, cand capetele infasurarii rotorice sunt legate in scurtcircuit; in acest caz infasurarea rotorica are forma unei colivii confectionata din bare de aluminiu, asezate in crestaturile rotorice, si scurcircuitate la capete prin inele frontale; in acest caz se spune ca motorul asincron este cu rotorul in scurtcircuit sau cu rotor in colivie.

Intre miezul rotoric si cel statoric exista un intrefier de 0.25 2 mm.

Marimile nominale ale motorului asincron. Relatii caracteristice

Marimile nominale ale motorului asincron sunt inscrise pe placuta indicatoare a masinii. Ele sunt:

1 puterea nominala, adica puerea mecanica utila la arbore, in kW,

2 tensiune nominala, este tensiunea de linie a retelei trifazate de la care este alimentat motorul, in V,

3 curentul nominal de linie in A,

4 schema de conexiuni a infasurarilor statorice (Y sau D),

5 randamentul nominal,

6 factorul de putere nominal,

7 frecventa nominala de alimentare, f in Hz,

8 turatia nominala n a rotorului, in rot/min,

9 serviciul nominal si gradul de protectie

La motoarele asincrone cu rotor bobinat se mai dau curentul rotoric de linie nominal si tensiunea electromotoare de linie a rotorului imobil cu infasurarea deschisa, in V.

Daca infasurarea trifazata statorica este alimentata de la o retea trifazata simetrica in masina va lua nastere un camp magnetic rotitor ce se roteste

Descarcă referat

Pentru a descărca acest document,
trebuie să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • Masina asincrona.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
7/10 (2 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
8 pagini
Imagini extrase:
8 imagini
Nr cuvinte:
641 cuvinte
Nr caractere:
2 881 caractere
Marime:
60.17KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Electrotehnică
Tag-uri:
tensiune, masina, motor
Predat:
la facultate
Materie:
Electrotehnică
Sus!